Hankinta, puitejärjestely, metroradan kallio- ja tunnelirakenteiden kunnossapitotyöt, Liikenneliikelaitos
Metroradan kallio- ja tunnelirakenteiden kunnossapitotöiden tilaaminen puitejärjestelynä
Päätös
Vs. toimitusjohtaja päätti valita metroradan kallio- ja tunnelirakenteiden kunnossapitotöitä koskevaan puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:
- Rakennusliike Kasopa Oy
- Elimäen Huoltopalvelu Ky
Metroradan kallio- ja tunnelirakenteiden kunnossapitotöitä voidaan tilata puitejärjestelyyn valituilta toimittajilta hankinta-asiankirjoista tarkemmin ilmenevin ehdoin siten, että
- puitejärjestelyn sopimuskausi on 15.8.2021 – 14.8.2024,
- HKL:llä on oikeus jatkaa sopimuskautta yhden (1) vuoden optiokaudella,
- kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella varsinaiselta sopimuskaudelta ja optiokaudelta ovat yhteensä enintään 350.000,00 euroa (alv 0 %),
- toimeksiantojen tekemisessä noudatetaan HKL:n käytäntöjä perusteluissa kuvatulla tavalla.
Päätöksen perustelut
Liikenneliikelaitos (HKL) järjesti puitejärjestelynä tarjouskilpailun (35H20, 21.6.2021) metroradan kallio- ja tunnelirakenteiden kunnossapitotöistä kolmen vuoden aikana. Puitejärjestely sisältää kolmen vuoden varsinaisen puitejärjestelykauden sekä yhden vuoden optiokauden. Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa avointa menettelyä, koska hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen palveluiden EU-kynnysarvon.
Tarjouskilpailusta ilmoitettiin julkisesti 21.6.2021 Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun kaikille saataville olevien tarjouspyyntöasiakirjojen avulla. Tarjousten määräaika oli 20.7.2021 kello 12:00.
Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 %.
Tarjouksen jätti yhteensä kaksi yritystä:
- Elimäen Huoltopalvelu Ky
- Rakennusliike Kasopa Oy
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
3. Tarjousten vertailu
Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua metroradan kallio- ja tunnelirakenteiden kunnossapitotöiden suorittamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
Hankintayksikkö tarkisti, että saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä määritetyt vähimmäisvaatimukset, jotka ostettavalle palvelulle oli asetettu.
Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Tarjousten vertailu suoritettiin kaikkien tarjousten osalta, sillä ne täyttivät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset.
Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:
1. Hinta 70 %
- Vertailuhinta muodostuu vertailun perusteena olleelle tuntimäärälle tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamista tuntihinnoista. Vertailuhinnat on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.
- Edullisimman vertailuhinnan saanut urakoitsija sai parhaat hintapisteet (70 pistettä). Muut tarjoajat saivat (halvin hinta / tarjottu hinta) x 70 pistettä.
2. Laatu 30 %
- Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta.
- Laatutekijät olivat (suluissa maksimipistemäärät laatutekijöiden osalta):
- Toimeksiantoon nimetyn työnjohtajan osaaminen ja erityisasiantuntemus (20 pistettä)
- Toimeksiantoon nimetyn työnjohtajan työkokemus (10 pistettä)
- Laatutekijät on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat laatupisteet saanut urakoitsija sai 30 laatupistettä, muut tarjoajat (tarjoajan pistemäärä/parhaan pistemäärä) x 30 pistettä.
Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.
Vertailutaulukko on hankintapäätöksen liitteenä.
HKL hankkii puitejärjestelyn mukaiset metroradan kallio- ja tunnelirakenteiden kunnossapitotyöt kilpailutuksessa siten, että sillä on oikeus valita tämän puitejärjestelyn mukaisiin yksilöityihin toimeksiantoihin kokonaistaloudellinen edullisuusjärjestys huomioon ottaen se Palveluntuottaja, jolla on sen kannalta parhaat edellytyksen toimeksiannon suorittamiseen HKL:n toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä Palveluntuottajan kapasiteetin mukaan. Tilaaja voi järjestää myös erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen Palveluntuottajien kesken.
Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtivat hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Detta beslut publicerades 29.07.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jari Hartikainen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 09 310 70393
Ulla Yli-Kullas, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 32902