Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosasto, talousarviopäällikkö, työavain KANSLIA-04-01-21

HEL 2021-008581
Ärendet har nyare handläggningar
§ 161

Kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston talousarviopäällikön virkaan ottaminen, KANSLIA-04-1-21

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti ottaa kauppatieteiden maisteri Jani Nevalaisen talousarviopäällikön virkaan. Viran tehtäväkohtainen palkka on 9 000 euroa kuukaudessa. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Kansliapäällikkö on 27.4.2021 hyväksynyt edellisen viranhaltijan eroilmoituksen kaupunginkanslian talousarviopäällikön virasta 1.11.2021 alkaen ja kehottanut kaupunginkanslian toimialaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn. Virka on ollut julkisesti haettavana 14. - 28.5.2021 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä sekä ulkoisessa haussa. Hakuilmoitus oli esillä kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi 14. - 28.5.2021. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä TE-palveluiden sivuilla sekä Oikotiellä, Monsterissa, LinkedInissä ja Duunitorilla. Lisäksi hakuilmoitus julkaistiin Helsingin Sanomissa 16.5.2021 ja sitä näytettiin Talouselämän sähköisellä sivustolla 17. - 23.5.2021.

Kaupunginkanslian toimintasäännön 6. luvun kappaleessa 6.1. mukaan talouden ohjaus -yksikön vastuulla ovat talouden, toiminnan ja investointien suunnittelu, ohjaus ja kehittäminen sekä toiminnan suunnitteluun liittyvät hallinnon kehittämistehtävät. Yksikkö vastaa kaupungin talousarvion, -suunnitelman ja investointiohjelman laatimisisesta sekä näihin liittyvistä ohjeista ja selvityksistä, strategian toimeenpanon koordinoinnista talouteen ja toimintaan liittyvässä vuosisuunnittelussa ja -seurannassa sekä raportoinnissa. Lisäksi yksikkö huolehtii kaupunkiyhteisten talouden järjestelmien omistajuudesta ja kehittämisestä.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 § 2 momenttia säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Talousarviopäällikön viran kelpoisuusvaatimus on ylempi korkeakoulututkinto, vankka kokemus vastaavista tehtävistä talouden toimintakentältä, aiempi esihenkilökokemus sekä laajojen asiakokonaisuuksien hahmottamis- ja analysointikyky. Tehtävän kielivaatimuksena on suomen kielen erinomainen taito ja ruotsin sekä englannin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Erityisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että hakijalta edellytetään taitoa sovittaa yhteen eri intressejä ratkaisuhakuisesti, laajaa ja monialaista ymmärrystä talouden keskeisistä tunnusluvuista, rahoituksesta ja kaupunkikonsernista sekä osaamista prosessien kehittämisestä. Tehtävässä eduksi lasketaan henkilöstöjohtamisen taidot, valmentava työote sekä aiempi työkokemus julkishallinnon parista.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki hakuajan puitteissa 22 henkilöä, joista kaksi vetäytyi myöhemmin rekrytointiprosessista. Hakijaluettelo on tämän päätöksen liitteenä 1. Kaikki arviointiin osallistuneet hakijat täyttivät virkaan asetetut kelpoisuusvaatimukset. Vaikka hakijoiden työkokemus ja osaaminen vaihtelevat, heillä kaikilla on kokemusta usealla viran toimenkuvaan kuuluvalla osa-alueella.

Haun ensimmäinen vaihe toteutettiin videohaastatteluna. Videohaastatteluun kutsuttiin 14 hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran kannalta riittävän laaja kokemus sekä talouden kentältä että asiantuntijaorganisaatioiden ja verkostojen johtamisesta. Yksi hakijoista ilmoitti vetäytyvänsä rekrytointiprosessista videohaastatteluvaiheessa. 13 hakijaa haastateltiin Helbit-rekrytointijärjestelmän videohaastattelutyökalulla 2. - 7.6.2021. Ensimmäisessä vaiheessa hakijoiden videohaastatteluvastauksia arvioivat rahoitusjohtaja Tuula Saxholm, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hallintojohtaja Kirsti Laine-Hendolin, henkilöstöjohtaja Nina Gros sekä erityissuunnittelija Nora Alavuo.

Videohaastattelujen pohjalta toiseen haastatteluun kutsuttiin seitsemän hakijaa: ********** Lisäksi yksi haastatelluista hakijoista vetäytyi myöhemmin rekrytointiprosessista. Hakijoita haastattelivat 16. - 18.6.2021 rahoitusjohtaja Tuula Saxholm, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hallintojohtaja Kirsti Laine-Hendolin sekä erityissuunnittelija Nora Alavuo.

Hakija 1 ********** Hän on aiemmin toiminut myös suunnittelijana sekä avustajana eri julkisen sektorin organisaatioissa. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan katsoa, että hakijalla on hyvää kokemusta talouden prosessien koordinoinnista ja kehittämisestä. Hänellä on kokemusta myös talouden ohjaukseen liittyvistä toimenpiteistä Helsingin kaupungilta. Hakijan eduksi lasketaan myös vahva kaupunkiorganisaation tuntemus ja julkisen sektorin työkokemus.

Hakija 2 . ********** Hän on aiemmissa tehtävissään toiminut monipuolisesti eri taloushallinnon asiantuntija- sekä esihenkilötehtävissä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että hakijalla on vankka kokemus julkisen sektorin taloussuunnittelun parista. Hakija on myös osallistunut monipuolisesti talouden prosessien kehittämisprojekteihin.

Hakija 3 ********** Hänellä on myös aiempien tehtäviensä kautta kokemusta päällikkö- ja asiantuntijatason kokemusta rahoitusalalta. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voi todeta, että hakijalla on kattavaa kokemusta esihenkilönä toimimisesta eri työnantajilta 5-20 hengen tiimeille. Hakijalla on myös monipuolista kokemusta julkisen sektorin organisaatioiden talouden ohjauksesta, johtamisesta ja seurannasta. Hakijalla on myös hyvää kokemusta talouden prosessien rakentamisesta.

Hakija 4 ********** Hänellä on myös aiempaa kansainvälistä asiantuntijatason kokemusta liiketoiminta-analyytikon sekä controllerin työtehtävistä samalta työnantajalta. Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että hakijalla on laaja-alaista kokemusta talouden prosessien kehittämisestä sekä taloushallinnon asiantuntijatiimien sekä asiakokonaisuuksien johtamisesta. Hänellä on pitkä esihenkilökokemus matriisiorganisaatiosta. Hänen toimialaosaamisensa painottuu vahvasti valmistavan teollisuuden alalle kansainvälisellä tasolla.

Hakija 5 ********** Hän on aiemmissa tehtävissään toiminut eri taloushallinnon asiantuntija- sekä esihenkilötehtävissä julkisella sektorilla. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että hakijalla on monipuolista näkemystä talouden ohjauksesta. Hakija on aiemmissa tehtävissään osallistunut monipuolisesti kaupungin talouden suunnitteluun ja seurantaan liittyvään valmisteluun. Hakijan eduksi lasketaan myös monialainen kaupunkiorganisaation tuntemus ja julkisen sektorin työkokemus.

Hakija 6 ********** Hän on aiemmissa tehtävissään toiminut monipuolisesti eri taloushallinnon asiantuntija- sekä esihenkilötehtävissä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Hakemuksen ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että hakijalla on syvää osaamista kuntatalouden ohjauksesta ja kehittämisestä. Hakijalla on myös hyvää kokemusta esihenkilönä toimimisesta talouden asiantuntijoille.

Kaikilla haastatelluilla hakijoilla on monipuolista osaamista talouden eri prosessien koordinoinnista ja suunnittelusta, esihenkilötyöstä sekä verkostoissa toimimisesta, mutta kahdella henkilöarviointiin kutsutulla hakijalla on todettu laaja-alaisin kokemus talouden prosessien kehittämisestä, verkostojohtamisesta sekä henkilöjohtamisesta isoista ja kompleksisista organisaatiorakenteista. Kahdella jatkoon valitulla hakijalla on myös pisin ja monipuolisin yli 15 vuoden esihenkilökokemus talouden kentältä.

Henkilöarviointeihin kutsuttiin kaksi hakijaa, joista toinen ilmoitti vetäytyvänsä rekrytointiprosessista. Henkilöarvioinnit suoritti Psycon Oy ajalla 28.6. - 2.7.2021.

Toiseen haastatteluun 6.7.2021 kutsuttiin henkilöarviointiin osallistunut hakija. Toisessa haastattelussa hakijaa haastattelivat kansliapäällikkö Sami Sarvilinna, henkilöstöjohtaja Nina Gros, rahoitusjohtaja Tuula Saxholm, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hallintojohtaja Kirsti Laine-Hendolin sekä erityssuunnittelija Nora Alavuo.

Hakija 4 Jani Nevalaisen vahvuutena on todettu todella vahva ja laaja-alainen sekä strategisen että operatiivisen tason johtamiskokemus talouden eri osa-alueilta. Hakijalla on erinomaiset valmiudet käydä keskustelua talouden asiantuntijatiimien kanssa ja ymmärtää heidän työssään onnistumisen kannalta olennaiset sekä mahdollistavat että estävät tekijät. Hakijalla on vahvaa kokemusta sidosryhmien johtamisesta sekä eri intressien sovittelijana toimimisesta. Hakijalla on monipuolista kokemusta muutosjohtajan roolista matriisiorganisaatiosta.

Arviointi

Talousarviopäällikkö johtaa Helsingin kaupungin talouden suunnittelua, ohjausta sekä kehittämistä. Talousarviopäällikkö ohjaa ja osallistuu kaupunkiyhteisten talouden verkostojen toimintaan ja huolehtii talouteen liittyvästä edunvalvonnasta. Talousarviopäällikön keskeinen vastuualue on talouden verkostojohtaminen kaupunkitasolla. Talousarviopäällikön vastuulla on noin 15 hengen yksikkö ja hän on keskeisessä roolissa noin 5 miljardin euron käyttötalousmenojen ja lähes miljardin investointimenojen suunnittelussa, budjetoinnissa ja ohjauksessa. Lisäksi tehtävässä menestyminen edellyttää hyviä vuorovaikutustaitoja sekä kykyä tehdä vaikuttavaa yhteistyötä kaupungin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.

Hakuasiakirjoihin, koulutukseen, työkokemukseen sekä haastattelussa osoitettuun soveltuvuuteen perustuvan kokonaisarvion nojalla on katsottava, että Jani Nevalaisella on parhaat edellytykset edellä kuvattujen talousarviopäällikön virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseen. Hänen valintaansa puoltaa vankka kokemus talouden johtamisesta monen eri roolin ja hankkeen osalta. Hänen vahvuuksiinsa kuuluu sekä strategisen että operatiivisen tason johtaminen muutostilanteissa sekä kyky käydä keskusteluja niin johto- kuin asiantuntijatason kanssa.

Rekrytointiprosessin aikana hakijasta muodostui selkeä näkemys, että hän on helposti lähestyttävä, analyyttinen, tuloshakuinen ja strategiaa toteuttava valmentava esihenkilö. Hakijalla on vahva näkemys talouden prosessien kehittämisestä. Hän on työskennellyt yli 20 vuotta talouden suunnittelun tehtävissä, ja hänellä on yli 15 vuoden monipuolinen esihenkilökokemus. Hänellä on myös vankkaa kokemusta sidosryhmätyöskentelystä kompleksisessa matriisiorganisaatiossa. Hänellä on hyvät vuorovaikutustaidot sekä vakuuttavaa näkemystä siitä, miten kaupungin talouden ohjausta, prosesseja sekä työkaluja tulisi tulevaisuudessa kehittää niin, että Helsingin kaupungin taloutta hoidetaan vastuullisesti sekä pitkäjänteisesti.

Detta beslut publicerades 28.07.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Nora Alavuo, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 33089

nora.alavuo@hel.fi

Tuula Saxholm, rahoitusjohtaja, puhelin: 09 310 36250

tuula.saxholm@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Tuomo Mäkinen
rahoituspäällikkö

Bilagor

1. Talousarviopäällikön hakijalista, KANSLIA-04-1-21

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.