Hankinta, hammasimplantit ja niihin liittyvät tarvikkeet, sosiaali- ja terveystoimiala
Päätös hammasimplanttien ja niihin liittyvien tuotteiden hankinnasta
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hammasimplanttien ja niihin liittyvien tuotteiden hankinnassa alla olevien tarjoajien tarjoukset seuraavista hammasimplanttijärjestelmistä:
Tarjoaja | Hammasimplanttijärjestelmä |
Dentsply Sirona Implants | Astra Tech Implant System EV |
Implantona Oy | Conelog |
Nobel Biocare Suomi Oy | Nobel Parallel ja Nobel Active |
Straumann Oy | Straumann |
Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä Dentsply Sirona Implants DS Prime Taper -järjestelmään liittyvän tarjouksen.
Päätös on kunkin tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty. Edellä mainitut selvitykset ja dokumentit tulee toimittaa asetettuun määräaikaan mennessä.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo on noin 440 000,00 euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan lukien.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tilaajan kulloisenkin tarpeen mukaan.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Suun terveydenhuollon erikoishammaslääkäritasoiset palvelut tuotetaan Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen suun erikoishoidon yksikössä (PKS-Sehyk), jossa hoidetaan Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen asukkaita. PKS-Sehykissä annetaan mm. vaativaa kirurgista ja proteettista erikoishoitoa. Yksi PKS-Sehykin erikoishoidon yksikön tuottamasta hoidosta on purennan kuntouttamiseen liittyvä proteettinen hoito, johon hammasimplantit liittyvät.
Suun terveydenhuollon hammasimplanttien voimassa oleva sopimuskausi päättyy 31.12.2021.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 17.9.2021 sähköisessä julkisten hankintojen ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 13.10.2021 mennessä. Hankintaan esitettiin yksi kysymys ja siihen vastattiin 13.10.2021.
Määräaikaan 28.10.2021 mennessä saapui neljä tarjousta. Dentsply Sirona Implants tarjosi kahta implanttijärjestelmää. Tarjouksensa jättivät:
- Dentsply Sirona Implants, Y-tunnus 0123826-4
- Implantona Oy, Y-tunnus 0989071-6
- Nobel Biocare Suomi Oy, Y-tunnus19359208
- Straumann Oy, Y-tunnus 0777305-7
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Valituksi toimittajiksi mukailevaan puitejärjestelyyn valitaan kaikki ne tarjoajat, jotka täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajille, tarjouksille ja hammasimplanttijärjestelmille asetetut vaatimukset.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tilaajavastuulain edellyttämät selvitykset ja rikosrekisteriotteet tarkastetaan valituilta tarjoajilta ennen sopimuksen solmimista.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Suun terveydenhuolto on tarkastanut yhdessä hankintapalvelujen kanssa tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Dentsply Sirona Implants:n tarjous ei täyttänyt vaatimuksia DS Prime Taper -järjestelmän referenssien osalta. Tarjoaja ei ollut ilmoittanut edellä mainittuun implanttijärjestelmään vaadittua referenssiä, joten DS Prime Taper -järjestelmä hylätään.
Tarjouspyynnössä vaadittiin tarjottavalta implanttijärjestelmältä systemaattista ja pitkäaikaista, vertaisarvioitua (peer reviewed) tutkimustietoa ja julkaistua englanninkielistä kliinistä tutkimustietoa. Tutkittua tietoa tuli olla vähintään:
• luutumisprosessista
• siitä, miten nopeasti luuta saa kuormittaa
• siitä, kuinka paljon luuta menetetään vuositasolla
• siitä, onko luun väheneminen pysähtynyt seuranta-aikana (vaaditaan vähintään 5 vuoden seurantatutkimus)
• siitä, että on vertailtu tarjottua implanttijärjestelmää muihin yleisesti käytössä oleviin implanttijärjestelmiin
Tarjouksen yhteydessä tuli toimittaa vähintään viitteet ja lyhennelmät (abstract) tutkimuksista, joista yllä luetellut, vaaditut tiedot ilmenivät.
Suun erikoishoidon yksikön erikoishammaslääkärit ovat arvioineet tarjoajien toimittamien dokumenttien perusteella, täyttyvätkö vaatimukset. Suoritetun arvioinnin perusteella todettiin, että kaikki valittavat implanttijärjestelmät täyttivät asetetut vaatimukset.
Valinta
Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 8.11.2021 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja PKS-Sehykin erikoishammaslääkäreiden tekemään yhteenvetoa vaadittujen tutkimustulosten täyttymisestä.
Valitut toimittajat käyvät ilmi tästä päätöksestä.
Sopimus ja sopimuskausi
Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synnyt tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Sopimuskauden on suunniteltu alkavan 17.1.2022. Perussopimuskausi on pituudeltaan kolme vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään 12 kuukauden mittaiseen optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintavaltuudet
Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus tehdä hankinnasta päätös perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintavaltuuksista tekemään päätökseen 30.3.2021 § 76
Detta beslut publicerades 09.11.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539