Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, määräaikainen yrityskoordinaattori, työavain KANSLIA-01-54-21

HEL 2021-009055
Ärendet har nyare handläggningar
§ 33

Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, määräaikainen yrityskoordinaattori, työavain KANSLIA-01-54-21

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti ottaa filosofian maisteri Petra Simojoen yrityskoordinaattorin määräaikaiseen virkaan 4.10.2021 alkaen 30.6.2023 saakka. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien.

Päätöksen perustelut

Yrityskoordinaattorin virka perustettiin kaupunginhallituksen päätöksellä Kh 2.11.2020, § 717. Virka on perustettu 1.1.2021-30.6.2023 kestäväksi määräajaksi.

Kansliapäällikön 3.3.2021, 56 §:n tekemän delegointipäätöksen mukaan määräaikaiseen virkaan ottaa ko. viralle määritelty lähin virassa oleva esihenkilö. Yrityskoordinaattorin tehtävän osalta määräaikaiseen virkaan ottaa elinkeinojohtaja.

Yrityskoordinaattorit rakentavat erityisesti työvoimapulasta kärsiville toimialoille rekrytointikynnystä madaltavia kokonaisratkaisuja, joissa yhdistyvät esimerkiksi työnhakijoiden osaamisen vahvistaminen koulutuksen tai valmennuksen keinoin sekä työnantajille maksettavat rekrytoinnin taloudelliset tuet. Tehtävässä neuvotellaan yritysten kanssa avoimien työpaikkojen julkaisusta ja markkinoinnista sekä sopivien hakijoiden esittelystä heille. Henkilöasiakkaita valmennetaan ja tuetaan vahvistaen heidän työnhakuvalmiuksiaan sekä työmarkkinoiden tuntemustaan.

Viran kelpoisuusehtona on korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Eduksi luetaan hyvä englannin kielen taito.

Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä pidetään etuna kokemusta vastaavista tehtävistä, tuntemusta välityömarkkinoiden sekä työnantajille maksettavien rekrytoinnin taloudellisista tuista, eri alojen yritysten ja niiden työtehtävistä sekä monipuolista kokemusta yritysyhteistyöstä ja esimerkiksi rekrytointiprosesseista, TE-toimistosta ja kuntien työllisyyspalveluista sekä voimavarakeskeisten ohjausmenetelmien käyttämisestä.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virka on ollut julkisesti haettavana 12.8.–27.8.2021 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä. Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa 28 henkilöä, joista 25 hakijaa täytti kelpoisuusvaatimukset. Hakijaluettelo on liitteenä 1.

Hakemusten perusteella ensimmäiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin viisi hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävän viran vaativuuden kannalta riittävän laaja-alaista kokemusta yrityskoordinaattorin tehtävänkuvaan liittyvistä tehtävistä. Ensimmäisen kierroksen haastattelut järjestettiin ajalla 30.8.2021–3.9.2021 Hakijoita haastattelivat yrityskoordinaattorit Arja Kukkonen, Tuulia Rauhala-Kaltio ja palveluesihenkilö Heidi Lehtovaara.

Toiselle haastattelukierrokselle 8.9.2021 ja 9.9.2021 kutsuttiin kaksi hakemusten ja ensimmäisen haastattelukierroksen perusteella parhaaksi arvioitua hakijaa. Toinen haastateltavista vetäytyi prosessista ennen haastattelua. Haastattelun suorittivat yrityspalvelut-yksikön päällikkö Jani Moliis, palveluesihenkilö Heidi Lehtovaara ja yrityskoordinaattorit Arja Kukkonen ja Tuulia Rauhala-Kaltio.

Hakijoiden vertailu ja arviointi

********** on koulutukseltaan filosofian maisteri (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2004). Hakija on toiminut asiantuntijana Helsingin kaupungilla 3/2021 alkaen.

********** on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri (Helsingin kauppakorkeakoulu, valmistumisvuosi 1993). Hakija on toiminut suunnittelijana Helsingin kaupungilla 5/2021 alkaen.

********** on koulutukseltaan maatalous- ja metsätieteiden maisteri (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2020). Hakija on toiminut asiantuntijana Helsingin kaupungilla 3/2021 alkaen.

********** on koulutukseltaan tradenomi (HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2019). Hakija on toiminut asiantuntijana Uudenmaan TE-toimistossa 1/2012 alkaen.

Arviointi

Kaikilla haastatelluista on kelpoisuusehdoissa edellytetty korkeakoulututkinto. Koulutuksen ja työkokemuksen, hakuasiakirjojen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella ********** katsottiin olevan parhaat edellytykset yrityskoordinaattorin viran tehtävien hoitamiseen. Valittavalla henkilöllä on monipuolista osaamista työllisyyspalveluiden toiminnasta, työllisyydenhoidon osaamista ja kokemusta yritysyhteistyön tekemisestä. Lisäksi hänellä on työkokemuksen kautta hankittua valmennuksellista osaamista ja ymmärrystä koulutusjärjestelmästä sekä maahan muuttaneiden asiakaskohderyhmästä.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Detta beslut publicerades 23.09.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jani Moliis, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 22781

jani.moliis@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Jani Moliis
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Hakijalistaus

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.