Hankinta, terveysasemien hoitajavuokraus, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-009093
Ärendet har nyare handläggningar
§ 89
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Terveysasemien ja keskitettyjen palvelujen hoitajavuokrauksen hankinta

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hankkia terveysasemien ja keskitettyjen palvelujen hoitajavuokrausta etusijajärjestyksen mukaisesti seuraavilta toimijoilta:

  1. Esperi Terveyspalvelut Oy
  2. Medivida Oy
  3. Terveystalo Julkiset palvelut Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 30 miljoonaa euroa.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Sopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Hankinnan kohteena on sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien vuokraus Helsingin kaupungin terveysasemille ja keskitettyihin palveluihin. Hoitajia voidaan vuokrata myös erilaisiin pandemiaan liittyviin tehtäviin, kuten tartunnanjäljitykseen ja koronarokotuksiin.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 5.10.2021 § 238 hyväksynyt terveysasemien ja keskitettyjen palvelujen hoitajavuokrauksen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttanut terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään asiasta päätöksen.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyyntö julkaistiin tarjouspalvelu.fi-verkkopalvelussa 6.10.2021. Tarjousten jättämisen määräajaksi määriteltiin 8.11.2021 klo 12:00.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 25.10.2021 klo 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 1.11.2021.

Kysymysten johdosta hankintayksikkö otti tarjouspyynnön korjattavaksi ja täsmensi tarjouspyyntöä ja sen liitteitä Apotti-lisenssien, laskutuksen ja rikosrekisteriotteiden pyytämisen osalta. Samalla tarjousaikaa pidennettiin ja uudeksi tarjousten jättämisen määräajaksi määriteltiin 15.11.2021 klo 12:00.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saapui 13 tarjousta.

Tarjouksen jättivät seuraavat toimijat:

  • Debora Oy
  • Esperi Terveyspalvelut Oy
  • Hoiwa Oy
  • Kotihoito kaneli
  • Kotipalvelu Mehiläinen Oy
  • Kultaiset hoitajat Oy
  • Medivida Oy
  • Medizone Oy
  • Pihlajalinna Terveys Oy
  • Solo Health Oy
  • Terveystalo Julkiset palvelut Oy
  • Unelmakotipalvelu Oy
  • urban brothers group oy.

Hankintayksikkö tarkisti tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Hankintayksikkö hylkäsi Kotihoito kanelin, Medizone Oy:n, Unelmakotipalvelu Oy:n ja urban brothers group oy:n tarjoukset, sillä ne eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja referenssivaatimuksia.

Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia ja tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankintayksikkö lähetti Medizone Oy:lle lisäselvityspyynnön 25.11.2021, mutta Medizone Oy ei vastannut selvityspyyntöön asetetussa määräajassa. Lisäselvitys ei aiheuttanut muutoksia tarjousten vertailuun.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia.

Tarjouspyynnössä oli määritelty, että tilaaja valitsee puitejärjestelyyn palveluntuottajia tarpeensa mukaisesti, kuitenkin vähintään kolme (3) palveluntuottajaa. Tilaaja katsoo, että kolme (3) palveluntuottajaa on riittävä määrä täyttämään tarve.

Palveluntuottajiksi valitaan etusijajärjestyksen mukaisesti seuraavat toimijat:

  1. Esperi Terveyspalvelut Oy
  2. Medivida Oy
  3. Terveystalo Julkiset palvelut Oy

Tilaaja tekee tilaukset ensisijaisesti etusijajärjestyksen ensimmäiseltä palveluntuottajalta. Mikäli ensisijaisella palveluntuottajalla ei ole tarjota tarjouspyynnön vaatimukset täyttäviä työntekijöitä tilaajan tilauksessaan määrittelemässä aikataulussa, tilaaja tekee tilauksen toissijaiselta palveluntuottajalta ja niin edelleen.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa vain kiiretilanteissa: jos puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä toisena tai kolmantena olevan palveluntuottajan vasteaika työntekijän toimitukseen on lyhempi kuin ensisijaisen palveluntuottajan, voidaan tilaus tehdä tältä tilaajan valitsemalta palveluntuottajalta.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.

Sopimus

Tilaaja solmii hankinnasta sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta.

Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa option käyttöönotosta kolme (3) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Tilaaja voi irtisanoa Sopimuksen noudattaen kolmen (3) kuukauden irtisanomisaikaa. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Irtisanomisoikeus on voimassa myös mahdollisen optiokauden aikana.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Toimivalta

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 5.10.2021 § 238 hyväksynyt terveysasemien ja keskitettyjen palvelujen hoitajavuokrauksen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttanut terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään asiasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Detta beslut publicerades 03.12.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.lukkarinen@hel.fi

Iida Katila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33449

iida.katila@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja