Hankesuunnitelman korotus, Kipparlahden metrosillan uusiminen, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2021-009493
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 153 §

Kipparlahden metrosillan uusiminen, hankesuunnitelman korottaminen

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Johtokunta hyväksyi Kipparlahden metrosillan rakentamisen päivitetyn hankesuunnitelman 18.8.2021 esityksen mukaan niin, että korotuksen jälkeen hankkeen arvonlisäverottomat kustannukset ovat yhteensä enintään 4,7 milj. euroa (alv 0 %).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kipparlahden metrosillan uusimisen vaatimien kaapelisiirtojen laajuus ja haastavuus on täsmentynyt hankkeen aikana ja hankkeen loppuun viemiseksi on hankesuunnitelmaa tarkoituksenmukaista korottaa, jotta metroradan yhteydessä kulkevat kaapelit saadaan palautettua pysyville sijainneilleen.

Suhde muihin päätöksiin

Johtokunta hyväksyi 17.10.2019, 166 §, Kipparlahden metrosillan uusimisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäverottomat kustannukset ovat yhteensä enintään 3,8 milj. euroa (alv 0 %).

Hankkeen toteuttaminen ja muutokset

Uusi silta rakennettiin vanhan sillan viereen, mistä se työnnettiin vanhan sillan tilalle kesän 2021 liikennekatkon aikana suunnitellussa aikataulussa tehtävän vaativuudesta huolimatta. Siltarakenteen siirron jälkeen asennettiin sillalle radan päällysrakenne sekä virtakiskot. Hankkeen loppuun viemiseksi ennen siltatöitä ja niiden aikana vanhalta sillalta väistöreiteille siirretyt kaapelit on vielä siirrettävä takaisin metroradalle.

Hankesuunnitteluvaiheessa vuonna 2019 ei oltu täysin huomioitu sillan uusimisen vaatimien kaapelisiirtojen täyttä laajuutta ja siten alkuperäiseen hankesuunnitelmaan ei oltu varattu niille riittäviä varoja.

Kaapelisiirtojen todellinen laajuus täsmentyi hankkeen toteutussuunnittelussa. Parhaaksi vaihtoehdoksi välttää näiden tärkeiden kaapelien rikkoutumisia vanhan sillan purkamisen ja uuden paikalleen siirron aikana todettiin kaikkien kaapelien siirtäminen omalle väistöreitilleen. Tämä sisälsi vanhojen kaapelien katkaisemisen hallitusti ja siirron etäämmälle väistöreitille siltaurakan ajaksi.

Kipparlahden sillan tyyppi vaihtui uusimisen myötä kaukalopalkkisillaksi, joten kaapeleita ei myöskään voida sijoittaa täsmälleen samoille sijainneille sillalla kuin vanhassa rakenteessa. Tästä johtuen kaapeleita olisi täytynyt jatkaa joka tapauksessa, vaikka niitä ei oltaisi siirretty väistöreiteille.

Kaapelit ovat suojattomampia väistöreitillä ja riski merkittävään liikenne- ja/tai järjestelmähäiriöön kasvaa selvästi. Väistöreittiä ei ole suunniteltu pysyväksi. Kaapelien jättäminen väistöreitille myös vaikeuttaa niiden ylläpitoa. Hankkeen enimmäishinnan korotus on tarkoituksenmukainen, jotta kaapelit voidaan palauttaa väistöreitiltään metroradan yhteyteen.

Kaapelityöt tehdään yötöinä ja siten väistöjen poistaminen ei vaikuta metroliikenteeseen.

Hankkeen kustannusten muodostuminen

Nyt tehtävän päätöksen myötä hankkeen kokonaiskustannukset ovat enintään 4,7 milj. euroa (alv 0 %) kustannustasossa elokuu 2021.

Hankkeen enimmäishintaa korotetaan 0,9 milj. eurolla alkuperäisestä, jotta em. kaapelit saadaan palautettua vakituisille sijainneilleen metroradan yhteyteen. Kaapelien väistöreitin purun siirtäminen myöhemmäksi ei tuo kustannussäästöjä ja aiheuttaa huomattavan kustannusriskin mahdollisessa vikatilanteessa.

Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen

Hankkeen korotettu enimmäishinta kasvattaa 30 vuoden poistoajalla tasapoistoina vuotuisia poistokustannuksia 0,03 milj. eurolla alkuperäisestä 0,13 milj. eurosta/vuosi.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella 50 % investoinnin poistoista (0,08 milj. euroa/vuosi) ja 50 % laskennallisista korkomenoista (30 vuoden aikana yhteensä 1,82 milj. euroa, laskentakorko 5 %) voidaan laskuttaa HSL:ltä. HKL palauttaa HSL:ltä laskuttamansa 50 % laskennallisen korkomenon ns. infran korkotulona kaupungille.

Loppuosa poistoista (0,08 milj. euroa vuodessa) ja investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset 3,64 milj. euron korkokulut laina-aikana (korkokanta 3 % ja laina-aika 25 vuotta) jäävät kaupungin liikenneliikelaitoksen infratukena maksettavaksi. Kipparlahden metrosillan uusimisen vaikutus HKL:lle maksettavaan kaupungin tukeen on keskimäärin 0,14 milj. euroa vuodessa.

Lisäksi osa HSL:ltä laskutettavasta 50 % poisto-osuudesta ja 50 % laskennallisesta korosta kiertyy vuosittain käytön mukaisesti kaupungin maksettavaksi HSL:n maksuosuuden kautta; noin 50 % poisto-osuudesta ja laskennallisesta korosta katetaan lipputuloilla ja loppuosa kohdistuu kuntaosuuteen. Kipparlahden metrosillan uusimisen HKL:n osuuden kokonaisvaikutus Helsingin kaupungin käyttötalouteen arvioidaan olevan keskimäärin 0,20 milj. euroa vuodessa (HSL:n maksuosuus ja HKL:n saama kaupungin tuki yhteensä).

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen 21.5.2018, 364 §, hyväksymien katu-, liikenneväylä-, rata- ja puistohankkeiden hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Stäng

Detta beslut publicerades 08.10.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

yksikön johtaja
Antti Nousiainen

Mer information fås av

Eero Valkama, projektipäällikkö, puhelin: 09 310

eero.valkama@hel.fi