Potilastietojen luovutus, Kanta-palvelujen arkistoon siirtäminen, Oy Apotti Ab

HEL 2021-009769
Ärendet har nyare handläggningar
§ 174
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Potilas- ja asiakastietojen luovutus Oy Apotti Ab:lle asiakas- ja potilastietojen arkistoimiseksi Kelan Kanta-palveluihin

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti luovuttaa sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän (ATJ) ja terveydenhuollon potilastietojärjestelmien (Effica ja Pegasos) Kanta-palveluihin arkistoimattomat asiakas- ja potilastiedot Oy Apotti Ab:lle tietojen siirtämiseksi Kelan Kanta-palvelujen sosiaalihuollon asiakastietojen ja vanhojen potilastietojen arkistoon.

Päätöksen perustelut

Apotti-järjestelmällä korvattavien asiakas- ja potilastietojärjestelmien arkistoitavia tietoja siirretään Kelan Kanta-arkistoon Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen määritysten mukaisesti. Kelan Kanta-arkisto on Arkistolaitoksen sähköisen säilyttämisen luvan mukainen ympäristö.

Korvattavien järjestelmien toimittajat poimivat Kanta-arkistoon siirrettävän aineiston omista järjestelmistään Helsingin välityspalvelinympäristöön. Oy Apotti Ab toteuttaa aineiston siirron välityspalvelimelta Kelan ylläpitämään Kanta-arkistoon yhdessä Helsingin kanssa.

Järjestelmistä luovutetaan vain ne asiakas- ja potilastiedot, joita ei vielä ole arkistoitu Kanta-arkistoon.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus tietojen luovutukseen perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 26.2.2019, 32§, jonka mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta on sekä potilastietojen että sosiaalihuollon rekisterien rekisterinpitäjä ja rekisterinpitäjän tehtävät on delegoitu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajalle.

Detta beslut publicerades 24.09.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Raija Viskari, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 49042

raija.viskari@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja