Virkasuhteen täyttäminen, palvelut ja luvat, ympäristöpalvelut, johtava ympäristötarkastaja, työavain KYMP-03-53-21

HEL 2021-009881
Ärendet har nyare handläggningar
§ 215

Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden ympäristöpalvelujen ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön johtavan ympäristötarkastajan viran täyttäminen

Enhetschef

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö valitsi ympäristövalvontatiimin johtavan ympäristötarkastajan virkaan (128014) hallintotieteiden maisteri ********** 26.10.2021 alkaen 3 805,11 euron tehtäväkohtaisella palkalla.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Virkaan kuuluu kuuden kuukauden (6 kk) koeaika.

Päätöksen perustelut

Virka tuli avoimeksi edellisen viranhaltijan irtisanouduttua 22.6.2021 lukien.

Valintapäätös perustuu kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen 26.6.2019 § 26, jolla on siirretty hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaista toimivaltaa ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijoita ja työntekijöitä.

Viran täyttömenettely

Virka oli julkisesti haettavana 2.-31.8.2021. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa, Oikotiellä ja Duunitorilla.

Johtavan ympäristötarkastajan tehtävänä on pilaantuneen maaperän ja pohjaveden puhdistamiseen liittyvien ilmoitus- ja lupapäätösten sekä lausuntojen valmistelu, toiminnan kehittäminen ja koordinointi pilaantunutta maaperää koskevissa asioissa, kohteiden tarkastukset ja valvonta, toimenpidepyyntöjen käsittely ja asiakkaiden neuvonta sekä sidosryhmäyhteistyö.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä taito.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä edellytetään aiempaa kokemusta pilaantuneen maaperän ja pohjaveden kunnostamiseen liittyvistä tehtävistä. Eduksi katsotaan kokemus ympäristölupa- ja ilmoituspäätösten valmistelusta, pilaantuneen maaperän puhdistamiseen liittyvistä riskinarvioinneista ja riskinhallintamenetelmistä sekä asioiden organisoinnista ja kehitystoiminnasta. Hyvää ympäristönsuojelulainsäädännön tuntemusta sekä englannin kielen taitoa arvostetaan. Tehtävässä tarvitaan hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sekä aktiivista työotetta.

Virkaa täytettäessä tulee varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Virkaa haki hakuajan kuluessa 11 henkilöä, joista yksi henkilö ei täyttänyt kelpoisuusehtoa. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin.

Haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella ********** Heitä haastattelivat 13.9.2021 ympäristöjohtaja Esa Nikunen, yksikön päällikkö Katariina Serenius ja vs. tiimipäällikkö Kati Valkama.

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

Perustelut valintaesitykselle

Johtavan ympäristötarkastajan tehtävänä on pilaantuneen maaperän ja pohjaveden puhdistamiseen liittyvien ilmoitus- ja lupapäätösten sekä lausuntojen valmistelu, toiminnan kehittäminen ja koordinointi pilaantunutta maaperää koskevissa asioissa, kohteiden tarkastukset ja valvonta, toimenpidepyyntöjen käsittely ja asiakkaiden neuvonta sekä sidosryhmäyhteistyö.

Virkaan valittavalta edellytetään soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä taito.

Tehtävässä edellytetään aiempaa kokemusta pilaantuneen maaperän ja pohjaveden kunnostamiseen liittyvistä tehtävistä. Lisäksi valittavalla henkilöllä tulisi olla kokemusta ympäristölupa- ja ilmoituspäätösten valmistelusta, pilaantuneen maaperän puhdistamiseen liittyvistä riskinarvioinneista ja riskinhallintamenetelmistä sekä asioiden organisoinnista ja kehitystoiminnasta. Valittavalla henkilöllä tulee olla hyvät viestintä- ja vuorovaikutustaidot ja aktiivinen työote. Tehtävässä arvostetaan hyvää ympäristönsuojelulainsäädännön tuntemusta sekä englannin kielen taitoa.

**********

**********

**********

**********

Yksikön päällikkö katsoo hakuasiakirjoihin ja haastatteluihin perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella, että ********** on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä.

Hänen valintaansa puoltaa monipuolinen, eri toimijatahojen näkökulmasta saatu kokemus pilaantuneen maaperän ja pohjaveden puhdistamiseen liittyvistä tehtävistä. Hän on osallistunut useisiin kehittämistehtäviin sekä osoittanut niissä kykyä asioiden organisointiin. Hänellä on myös kokemusta monenlaisista vuorovaikutus- ja viestintätilanteista. Lisäksi hänen englannin kielen taitonsa on erinomainen.

Detta beslut publicerades 01.10.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kati Valkama, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36573

kati.valkama@hel.fi

Katariina Serenius, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37982

katariina.serenius@hel.fi

Beslutsfattare

Katariina Serenius
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Hakijayhteenveto, KYMP-03-53-21, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.