Katusuunnitelma, Kallio ja Kruununhaka, Hakaniemensilta, numero 31415/1
Hakaniemensilta, katusuunnitelman hyväksyminen, Kallio
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Anni Sinnemäki: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Hakaniemensillan katusuunnitelman nro 31415/1-2, muutettu 12.11.2021.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää määrätä tämän katusuunnitelman hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Hakaniemensilta on uusi siltayhteys, joka yhdistää Hakaniemenrannan ja Siltavuorenrannan. Nykyinen käytössä oleva Hakaniemensilta puretaan. Hakaniemensilta on pääkatu, joka yhdistää keskustan ja koillisten sisääntuloväylien liikenteen ja toimii tärkeänä katuyhteytenä alueen asukkaille. Sillalla on myös paljon jalankulun ja pyöräilyn läpikulkuliikennettä Kruununhaan ja Sörnäisten suuntiin. Katusuunnitelmat perustuvat voimassa olevaan asemakaavaan nro 12575 (tullut voimaan 12.4.2021). Katusuunnitelmassa on huomioitu asemakaava nro 12575 liiteaineistona ollut liikennesuunnitelmaluonnos, päivätty 3.12.2019. Katusuunnitelmissa on tarkennettu liikennesuunnitelmassa esitettyjä ratkaisuja pyöräilyn osalta.
Katusuunnitelmalla mahdollistetaan sillan uusiminen ja asemakaavan nro 12575 mukainen asuinkorttelien rakentuminen, Hakaniemenrannan raitiotien rakentaminen, jalankulun ja pyöräilyn väylien parantaminen sekä puiston rakentaminen.
Suunnitelma
Hakaniemensilta suunnitelmapiirustus nro 31415/1-2 (liitteet 3 ja 5), muutettu 12.11.2021 (liitteet 4 ja 6)
Hakaniemensilta on pääkatu, johon liittyvät Hakaniemenranta, Merihaankatu ja Siltavuorenranta. Hakaniemensilta koostuu 1-aukkoisesta tulosillasta ja 2 aukkoisesta pääsillasta. Pääsilta on liittopalkkisilta ja tulosilta betoninen laattasilta. Silta on pintamateriaaliltaan betonia ja sillan pohja verhoillaan teräslevyillä. Hakaniemensillan pohjoisessa maatuessa sijaitsee raitiotien sähkönsyöttöasema.
Hakaniemensillan keskellä sijaitsevat ajoradat ja niiden laidoille rakennetaan lasiset melukaiteet. Ajoratojen itä- ja länsipuolella sijaitsevat alemmalla tasolla jalkakäytävät ja pyörätiet. Länsireunalla pyörätie on baanatasoinen. Hakaniemenrannan puoleiseen päähän istutetaan puita ja istutusalueille pensaita.
Nähtävillä olon jälkeen muistutuksen perusteella Hakaniemensillan alikulun järjestelyitä muutettiin Signe Branderin terassin kohdalla.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31415/1-2 (liite 1), nro 31415/1-2 muutettu 12.11.2021 (liite 2).
Katu sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy.
Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut esillä Helsingin kaupungin internetsivuilla 18.8.−31.8.2021 välisen ajan. Suunnitelmaluonnoksen esittelytilaisuus asukkaille pidettiin verkkotilaisuutena 19.8.2021. Suunnitelman esillä olosta on ilmoitettu yleistiedoksiantona.
Asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka muistio on liitteenä 7.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 13.10.–28.10.2021 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta on ilmoitettu yleistiedoksiantona.
Suunnitelmasta on jätetty kaksi muistutusta.
Muistutusten käsittely
Muistutukset esitetään erillisessä liitteessä 8.
Muistutusten perusteella pyörätiejärjestelyjä muutettiin. Baanatasoinen itäpuolen pyörätie ohjattiin kulkemaan sillan länsipuolelta Hakaniemenrannan liittymään saakka. Aiemmin baanatasoinen pyörätie siirtyi Hakaniemensillan itäpuolelle alikulun kohdalla. Tämän muutoksen seurauksena myös istutusalueita muutettiin sillan itäpuolella Hakaniemenrannan päässä.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 44 297 000 euroa (alv. 0 %), josta Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osuus on noin 42 675 000 euroa (4 962 euroa/m²) ja Helsingin kaupungin liikelaitoksen osuus noin 1 622 000 euroa.
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 60 200 euroa (alv. 0 %).
Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2022 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 10 01 02 Suuret liikennehankkeet, Kruunusillat, liittyvä esirakentaminen ja 8 10 01 03 Suuret liikennehankkeet, Kruunusillat, liittyvät kadut ja liikenneväylät.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 41 §, 42 §, 43 §
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 mom. 11 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Tiedoksianto
Päätös toimitetaan yleistiedoksiantona, koska vastaanottajien lukumäärää ei tiedetä.
Asiakirjan nähtäville asettamisesta ilmoitetaan viranomaisen verkkosivuilla.
Kaupunkiympäristölautakunta 07.12.2021 § 683
Detta beslut publicerades 21.12.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Heidi Piiroinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 23137