Keskusvaalilautakunnan järjestäytyminen, toimikausi 2021 - 2025
Keskusvaalilautakunnan järjestäytyminen
Päätös
Keskusvaalilautakunta totesi kaupunginvaltuuston asettaneen 2.8.2021 keskusvaalilautakunnan toimikaudeksi 2021-2025.
Keskusvaalilautakunta päätti ottaa sihteereiksi Timo Lindénin ja Veera Reunan ja oikeuttaa sihteerit hyväksymään lautakunnan maksettaviksi tulevat palkat, palkkiot, ansionmenetyksen korvaukset, matkakustannusten korvaukset, hankinnat ja laskut sekä palkkaamaan tarvittavan henkilöstön vaalien järjestelyihin talousarviossa osoitettujen määrärahojen puitteissa.
Keskusvaalilautakunta päätti, että seuraavat kokoukset pidetään tiistaina 12.10.2021 klo 15, tiistaina 16.11.2021 klo 15 ja keskiviikkona 15.12.2021 klo 15.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Vaalilain 13 §:n mukaan valtuuston on asetettava kuntaan toimikaudekseen kunnan keskusvaalilautakunta. Kunnan keskusvaalilautakuntaan kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja kolme muuta jäsentä sekä tarpeellinen määrä varajäseniä, joita on kuitenkin oltava vähintään viisi. Varajäsenet on asetettava siihen järjestykseen, jossa he tulevat jäsenten sijaan. Sekä jäsenten että varajäsenten tulee mahdollisuuksien mukaan edustaa kunnassa edellisissä kuntavaaleissa ehdokkaita asettaneita äänestäjäryhmiä.
Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 2.8.2021 (liite 1) asettaa toimikaudekseen keskusvaalilautakunnan ja valita siihen jäseniksi seuraavat henkilöt: Juha Viertola, Kirsi Syväri, Vertti Kiukas, Eila Viljakainen ja Jarmo Keto. Varajäseniksi valittiin sijaantulojärjestyksessä Klas Weckman, Juhani Klemetti, Anna Mäkituomas, Tuulikki Tepora ja Inka Ritvanen. Lisäksi valtuusto päätti valita Juha Viertolan puheenjohtajaksi ja Kirsi Syvärin varapuheenjohtajaksi.
Keskusvaalilautakunnan tehtävänä on hoitaa vaalilaissa sille erikseen mainitut tehtävät. Valtiollisissa vaaleissa keskusvaalilautakunnan tulee huolehtia kaikista vaalien käytännöllisistä valmistelutöistä, ennakkoäänestyksen toimittamisesta ja vaalipäivän äänestyksen hoitamisesta. Edellisten tehtävien lisäksi kuntavaaleissa keskusvaalilautakunnan tulee mm. tarkastaa ehdokaslistojen julkaisemista koskevat hakemukset, laatia ehdokaslistojen yhdistelmä, huolehtia kuntavaalien tuloslaskennasta ja vahvistaa vaalin tulos.
Keskusvaalilautakunnan toimikauden 2021-2025 aikana järjestettävät säännönmukaiset vaalit ovat seuraavat: vuonna 2023 eduskuntavaalit, vuonna 2024 presidentinvaalin ensimmäinen vaali ja mahdollinen toinen vaali sekä europarlamenttivaalit, vuonna 2025 kuntavaalit. Näiden lisäksi vuonna 2022 toimitettavissa aluevaaleissa Helsingin tulee perustaa tarvittava määrä yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja ja hoitaa ulkokuntalaisten laitosäänestys.
Vaalilain 14 §:n mukaan kunnan keskusvaalilautakunnan tulee ottaa sihteerit ja muu tarvittava henkilöstö. Keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja tekee esityksen ja keskusvaalilautakunta valinnee sihteerit toimikautensa ajaksi. Samalla keskusvaalilautakunta päättänee oikeuttaa sihteerit hyväksymään lautakunnan maksettaviksi tulevat palkat, palkkiot, ansionmenetyksen ja matkakustannusten korvaukset, hankinnat ja laskut sekä palkkaamaan tarvittavan henkilöstön vaalien järjestelyihin talousarviossa osoitettujen määrärahojen puitteissa.
Keskusvaalilautakunnan seuraavia kokouksia esitetään pidettäväksi kuluvana vuonna viikolla 41, viikolla 46 ja viikolla 50.
Detta beslut publicerades 24.09.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin keskusvaalilautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Veera Reuna, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 09 310 20001
Timo Linden, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 09 310 36550