Oikaisuvaatimus, rakennuslupapäätös 26.8.2021 §624, Bost Ab Högbergsgatan 41

HEL 2021-010299
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 233 §

Oikaisuvaatimus liike- ja toimistorakennuksen laajennus- ja muutostöitä koskevasta rakennuslupapäätöksestä, Korkeavuorenkatu 32, tontti 91-3-50-4

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Bostadsaktiebolaget Högbergsgatan 41:n tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 26.8.2021 (624 §), Facta-tunnus 3-2163-21-B. Rakennusluvan saaja on Kiinteistö Oy Helsingin Korkeavuorenkadun Helmi.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä asetetun vakuuden ja antaa Kiinteistö Oy Helsingin Korkeavuorenkadun Helmelle maankäyttö- ja rakennuslain 144 §:n nojalla oikeuden rakennusluvan, Facta-tunnus 3-2163-21-B, mukaisten rakennustöiden suorittamiseen valmiiksi asti ennen kuin rakennuslupa on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus).

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä kuin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Päätöksen perustelut

Oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen

Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä on viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla.

Rakennuspaikka sijaitsee osoitteessa Korkeavuorenkatu 32 sijaitsevalla tontilla 91-3-50-4. Oikaisuvaatimuksen tekijä Bostadsaktiebolaget Högbergsgatan 41:n omistaa osoitteessa Korkeavuorenkatu 41 sijaitsevan tontin 91-3-52-1. Tämä tontti sijaitsee rakennuspaikan tonttiin nähden Korkeavuorenkadun toisella puolella vinoittain vastapäätä rakennuspaikan tonttia.

Oikaisuvaatimuksen tekijällä on katsottava olevan valitusoikeus rakennuslupapäätöksestä maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin 1 kohdan nojalla.

Asemakaava

Rakennuspaikan tontilla 91-3-50-4 on voimassa asemakaava nro 12620. Asemakaava on tullut voimaan 19.1.2021. Asemakaavan alue käsittää tontin 4 lisäksi tämän tontin pohjoispuoleisen rajanaapuritontin 91-3-50-2. Molemmat tontit ovat asemakaavassa toimistorakennusten korttelialuetta (KT).

Molempien tonttien rakennusten suurin sallittu kerrosluku on kahdeksan. Suurin sallittu kerrosluku alenee porrastetusti molemmilla tonteilla tultaessa Korkeavuorenkadulle päin ensin seitsemään kerrokseen ja kadun varressa kuuteen kerrokseen.

Rakennuspaikan tontin rakennuksen rakennusoikeus kerrosalaneliömetreinä on 3750 kem². Rakennuksen vesikaton ylimmän kohdan korkeusasema on +40.0.

Rakennuspaikan tontin rakennus on suojeltu asemakaavamerkinnällä sr-2: Rakennustaiteellisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokas rakennus. Rakennuksen suojelumerkintään liittyvät seuraavat asemakaavamääräykset:

Rakennusta ei saa purkaa. Rakennuksessa tehtävät korjaustyöt ja muutokset eivät saa heikentää sen arvoa tai hävittää sen ominaispiirteitä. Suojelu koskee rakennuksen kadunpuoleista julkisivua kerroksien 2-5 osalta, pääporrashuonetta 6. kerroksen lattiatasoon asti sekä sisääntuloaulan ja sisäpihan muodostamaa tilasarjaa.

Korjaamisen lähtökohtana tulee olla rakennuksen katujulkisivun alkuperäisten ikkunoiden ja julkisivun ilmeen säilyttäminen. Pääporrashuoneen alkuperäiset mosaiikkiseinät, porrasaskelmat ja kaiteet sekä sisääntuloaulan ja sisäpihan muodostama tilasarja tulee säilyttää. Mikäli alkuperäisiä rakennusosia joudutaan pakottavista syistä uusimaan, se tulee tehdä alkuperäistoteutusta mukaillen tai muutoin arkkitehtuuriin soveltuvalla tavalla.

Rakennuspaikka

Rakennuspaikka on osoitteessa Korkeavuorenkatu 32 sijaitseva tontti 91-3-50-4. Tontin omistaa Kiinteistö Oy Helsingin Korkeavuorenkadun Helmi. Tontin omistajalle on 26.8.2021 (624 §) myönnetty rakennuslupa Facta-tunnus 3-2163-21-B. Rakennuslupa on tonttikohtainen.

Rakennuspaikan pohjoispuoleisen rajanaapuritontin 91-3-50-2 omistajalle on 2.9.2021 (639 §) myönnetty rakennuslupa Facta-tunnus 3-2223-21-B. Tonttien 4 ja 2 rakennushankkeet muodostavat toiminnallisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Kummankin tontin omistajalle on kuitenkin tullut myöntää oma rakennuslupa. Rakennuslupaa ei saa myöntää useammalle kuin yhdelle tontille.

Rakennuksen soveltuminen paikalle

Tonteilla 91-3-50-4 ja 91-3-50-2 voimassa oleva asemakaava on hyvin tuore. Asemakaava on tullut voimaan vuoden 2021 tammikuussa. Oikaisuvaatimuksen alaisella rakennuslupapäätöksellä myönnetyt tontin 91-3-50-4 rakennuksen suunnitellut laajennus- ja muutostyöt ovat asemakaavan mukaiset.

Suunniteltujen laajennus- ja muutostöiden mukainen rakennus soveltuu paikalle. Rakennus soveltuu rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä täyttää kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset. Rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa Bostadsaktiebolaget Högbergsgatan 41 –yhtiötä rakennuspaikan naapurina. Rakennushankkeen toteuttaminen ei vaikeuta Bostadsaktiebolaget Högbergsgatan 41:n omistaman tontin 91-3-52-1 sopivaa rakentamista.

Oikaisuvaatimus

Bostadsaktiebolaget Högbergsgatan 41:n tekemässä oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista, minkä johdosta rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehdin tekemä rakennuslupapäätös tulisi kumota tai sitä tulisi muuttaa. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Aloittamisoikeuden antaminen

Lupayksikön arkkitehdin myöntämän rakennusluvan yhteydessä on annettu hakemuksen johdosta maankäyttö- ja rakennuslain 144 §:ssä tarkoitettu aloittamisoikeus osalle luvan mukaisia rakennustöitä. Luvan saaja hakee nyt aloittamisoikeutta kaikille rakennusluvan mukaisille rakennustöille.

Luvan saaja on perustellut hakemusta aloittamisoikeushakemuslomakkeessa seuraavasti: Kiinteistölle on myönnetty rakennuslupa, mistä naapuri on tehnyt oikaisuvaatimuksen 14.9.2021. Hankkeeseen ryhtyvä on pitänyt sitä perusteettomana sekä vaatinut sen hylkäämistä vastineessaan 20.9.2021 ja hakee nyt aloittamisoikeutta rakennustöille.

Luvan saaja on lisäksi perustellut hakemusta tarkemmin erillisessä Aloittamisoikeuden laajentaminen / Korkeavuorenkatu 32 –otsikolla nimetyssä asiakirjassa seuraavasti: Hankkeeseen ryhtyvä hakee aloittamisoikeutta myönnetyn rakennusluvan mukaisten töiden toteuttamiselle, jotta ne voidaan suorittaa yhdessä kiinteistön Korkeavuorenkatu 34 töiden kanssa. Korkeavuorenkatu 34 kiinteistölle on myönnetty rakennuslupa (Tunnus 3–2223–21-B) 2.9.2021 (lainvoimaisuus todettu 23.9.2021), jonka työt ovat aloitettu. Kiinteistöjen Korkeavuorenkatu 32 ja 34 hankkeeseen ryhtyvä on taustaltaan sama taho ja kiinteistöt ovat tarkoitus yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi. Hankkeeseen ryhtyvälle aiheutuu kohtuutonta haittaa, mikäli kiinteistöjen Korkeavuorenkatu 32 ja 34 edellä mainittujen rakennuslupien mukaisia töitä ei voida toteuttaa yhtäaikaisesti oikaisuvaatimuksen yms. valitusten käsittelystä johtuen.

Luvan saaja on asettanut hyväksyttävän vakuuden niiden haittojen, vahinkojen ja kustannusten korvaamisesta, jotka päätöksen kumoaminen tai luvan muuttaminen voi aiheuttaa. Asetetun vakuuden määrä on jo aiemmin asetettu vakuus mukaan lukien yhteensä 832990 euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolla on perusteltu syy antaa Kiinteistö Oy Helsingin Korkeavuorenkadun Helmelle sen hakema aloittamisoikeus.

Oikaisuvaatimuksen alainen rakennuslupapäätös

Rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehti on myöntänyt päätöksellään 26.8.2021 (624 §) Kiinteistö Oy Helsingin Korkeavuorenkadun Helmelle rakennusluvan Facta-tunnus 3-2163-21-B. Arkkitehti on samalla hakijan hakemuksesta antanut aloittamisoikeuden osalle rakennustöitä.

Haettu rakennustoimenpide on seuraava: Liike- ja toimistorakennuksen korotus kahdella kerroksella, sisäpihan kattaminen, sisätilojen muutostyöt, julkisivujen energiataloudellinen uusiminen ja aloittamisoikeus.

Rakennus on valmistunut vuonna 1956. Rakennuksessa on kuusi maanpäällistä kerrosta katua vasten ja kaksikerroksiset sisäpihasiivet. Lisäksi rakennuksessa on kaksi tonttien rajoja myöden rakennettua kellarikerrosta, joihin sijoittuu teknisiä, pysäköinti- ja sosiaalitiloja.

Liike- ja toimistorakennus laajennetaan, kunnostetaan ja yhdistetään kaikissa kerroksissa sisätilan osalta viereiseen Korkeavuorenkatu 34 liike- ja toimistorakennukseen toiminnallisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Sisäpiha katetaan valokatteella sisätilaksi ja ajoluiska kellariin puretaan. Ajoyhteys kellaritiloihin järjestetään Korkeavuorenkatu 34:n puolelta. Rakennuksen 6. kerroksen kadunpuoleinen julkisivu puretaan ja uusi julkisivu rakennetaan katulinjaan kiinni. Kadunvarsirakennuksien ylimmät tekniikkakerrokset puretaan ja korvataan kahdella uudella kerroksella. Kellarikerrosten tilajärjestelyjä uusitaan. 1. kerrokseen rakennetaan liiketiloja. 2.-6. kerrokset toimistotilat uusitaan ja 7.-8. kerroksiin rakennetaan uutta toimisto- ja neuvottelutilaa. Hissit uusitaan ja hissikuilut ulotetaan 8. kerrokseen saakka. Rakennuksen runkoa vahvistetaan. Talotekniikka uusitaan.

Tontin 91-3-52-1 omistaja Bostadsaktiebolaget Högbergsgatan 41 vastusti lupakäsittelyn aikana suoritetussa naapurin kuulemisessa rakennusluvan myöntämistä. Perusteluinaan yhtiö esitti, että rakennuksen suunniteltu korotus vaikuttaa ympäröivien rakennusten ylimpien kerrosten asuinhuoneistojen näkymiin ja suunniteltu rakennushanke heikentää tai hävittää rakennuksen ja alueen erityisiä arkkitehtonisia ja kaupunkikuvallisia arvoja. Yhtiö oli aiemmin, ennen rakennuslupavaihetta, valittanut tontin asemakaavasta Helsingin hallinto-oikeuteen, joka hylkäsi valituksen.

Naapuriyhtiön tekemä oikaisuvaatimus

Bostadsaktiebolaget Högbergsgatan 41 on tehnyt rakennuslupapäätöksestä oikaisuvaatimuksen muutoksenhakuajan kuluessa. Yhtiö vaatii rakennusluvan kumoamista. Yhtiö toteaa vaatimuksensa perusteluina muun ohella seuraavaa:

Keskeinen perustelu rakennusluvan kumoamiselle on, että nyt myönnetty rakennuslupa koskee ainoastaan Korkeavuorenkatu 32 talon muutostöitä, joten kaupunkikuvallisesti tässä vaiheessa ei ole mahdollista arvioida, miten nämä muutokset suhtautuvat nykyiseen Korkeavuorenkatu 34:n taloon puhumattakaan tämän talon myöhemmistä mahdollisista muutostöistä. Arvokkaan ja kaupunkikuvallisesti arvokkaan rakennuksen, Korkeavuorenkatu 32, suuria muutostöitä ei voida siten toteuttaa ”palastelemalla” ne pienempiin osakokonaisuuksiinsa ja jättää kokonaan arvioimatta niiden vaikutuksia ympäristöön. Näin ollen rakennuslupa on tässä vaiheessa liian rajoittunut.

Bost Ab Högbergsgatan 41 on vastustanut rakennuslupaa lausunnossaan sillä perusteella, että ”rakennuksen suunniteltu korotus vaikuttaa ympäröivien rakennusten ylimpien kerrosten asuinhuoneistojen näkymiin ja suunniteltu rakennushanke heikentää tai hävittää alueen erityisiä arkkitehtonisia ja kaupunkikuvallisia arvoja.” Hakija puolestaan lausuu vastineessaan edellä olevasta, että kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt täydennysrakentamisen mahdollistavan asemakaavan muutoksen. Tällä lausumalla ei kuitenkaan ole mitään arvoa, koska hakijankin tulee ymmärtää, ettei asemakaavan muutos sinänsä sisällä mitään ratkaisua rakennuslupaan liittyvien rakennusteknisten toteutusten osalta. Hakijan vastineessa on lisäksi toinen virheellinen käsitys, että rakennusluvan mukaiset rakennustoimet olisi jo ratkaistu kaavamuutoksella. Nämä hakijan esittämät kannanotot vain osoittavat paitsi täydellistä ymmärtämättömyyttä rakennushankkeen vaikutuksista arvokkaaseen ympäristöönsä myös hankkeen yksinomaan taloudellisia etuja tuottaviin tarkoitusperiin. Rakennusvalvontapalvelut rakennuslupapäätöksen tehdessään on sivuuttanut kokonaan alueen rakennustaiteellisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokkaan kokonaisuuden säilyttämisen jälkipolville ja vain alistunut Helsingin kaupungin johdon nykysuuntauksen mukaiseen tilojen kasvattamiseen hinnalla millä tahansa.

Bost Ab Högbergsgatan 41 kiinnittää huomiota, että rakennusluvassa todetaan alueen käytöstä: KT Toimistorakennusten korttelialue. Tämä on täydellisen virheellinen näkemys. Alueella on runsaasti myös asuinhuoneistoja. Viranomaisen tulee päätöksenteossaan pitäytyä totuudessa eikä sitä vääristellä em. omien tarkoitusperiensä mukaisesti. Asemakaavan muutospäätöksen perusteluosassa todetaan selkeästi, että rakennusluvan tarkoittama alue sijaitsee Helsingin kaupungin ydinkeskustassa alueella, joka on historiallisesti erittäin arvokas. Alueella sijaitsee useita rakennuksia, joilla on suojelumääräys Sr-1. Suojelumääräystä käytetään kuvaamaan arvokkaiden rakennusten suojelun tasoa siten, että Sr-1 edustaa muutostyöt kokonaan kieltävää määräystä.

Perusteluina Bost Ab Högbergsgatan 41 korostaa, että Korkeavuorenkatu 32 ja 34 rakennukset on suunnitellut Woldemar Baeckmann ja ne edustavat rakennusajalle tyypillistä ja edustavaa funktionalistista ja modernistista tyylisuuntausta. Rakennukset on aikanaan suunniteltu ja sijoitettu alueelle siten, että ne omaa rakennusaikaista arkkitehtuuriaan edustaen muodostavat näin kokonaisuuden yhdessä alueen vanhempien suojeltujen rakennusten kanssa. Edellisestä luonnollisesti seuraa, että rakennuslupapäätöksen tulee vaalia rakennettua ympäristöä eikä siihen liittyviä erityisiä arvoja saa pelkästään taloudellisia etuja tavoitellen eikä kaupungin rakennuskantaa kasvattamalla hävittää. Arkkitehtikutsukilpailun tuloksena rakennettua taloa ei voida lisärakentamisella turmella, kuten nyt on tapahtumassa. Korkeavuorenkatu 32:n ja 34:n rakennusten korkeudet ovat tasapainossa keskenään ja muodostavat harmonisen linjan, joka pahasti järkkyisi, mikäli rakennusluvan perusteella nyt Korkeavuorenkatu 32 taloon rakennettaisiin talon sisäänvedetyn yläkerrosten tilalle kaksi kokonaan uutta kerrosta.

Korkeavuorenkatu 32 ja 34 talojen nykyinen korkeus sopii nykyisin hyvin yhteen naapuritalojen kanssa. Korkeavuorenkatu 32:n talon korottaminen antaisi luonnottoman ja ruman vaikutelman. Eteläinen naapuritalo Korkeavuorenkatu 30 (Heikelin talo) erottuisi huonommin, sen tontti 32:n puoleinen korniisi ei näkyisi tai se pitäisi purkaa. Tämä komea uusrenessanssirakennus (K.A. Wrede, 1885) on merkittävä ja suojelun arvoinen myös siksi, että sitä ympäröi useita muita samaa arkkitehtuurisuuntausta edustavaa taloa (kolme kadun toisella puolella Rikhardinkadun länsipäässä sekä Hauki-korttelissa kaikki Ludviginkadun ja vielä Erottajankadun rakennukset).

Bost Ab Högbergsgatan 41 toteaa lopuksi, että rakennuslupa on puutteellisena ja vain Korkeavuorenkatu 32 koskevana kumottava. Rakennusluvan mukainen muutos vaikuttaisi haitallisesti kaupunkikuvaan ja viihtyvyyteen sekä rumentaisi Hauki-korttelin Korkeavuorenkadun talorivistöä merkittävästi.

Luvan saajan vastine

Kiinteistö Oy Helsingin Korkeavuorenkadun Helmi on antanut vastineen oikaisuvaatimuksen johdosta. Yhtiö toteaa vastineessaan muun muassa seuraavaa:

Bostads Ab:n huoli siitä, että K32:ssa tehtäisiin rakennusluvan mahdollistamia muutostöitä K34:n tilanteesta sekä sillä tehtävistä muutostöistä erillisinä ja että tämä johtaisi muutostöiden ympäristövaikutusten arvioinnin sivuuttamiseen, on Bostads Ab:n itsensäkin tietämällä tavalla aiheeton. K32:n ja K34:n peruskorjaus ja laajennus ovat rakennusvalvonnalle toimitetun lupahakemuksen ja selvitysten mukaisesti samaa kokonaisuutta ja yksi hanke, ja mainittuja kiinteistöjä koskevat lupa-asiat on myös käsitelty yhtenä kokonaisuutena kaupungin rakennusvalvonnassa.

Täysin eri – ja vailla merkitystä oleva – asia on, että rakennusluvat on myönnetty maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999 muutoksineen, ”MRL”) mukaisesti kiinteistökohtaisesti. Samaan hankekokonaisuuteen liittyen on K34:ää koskien myönnetty rakennuslupa 2.9.2021 (lupanumero 3-2223-21-B, lupapistetunnus LP- 091-2021-03296). Lupien mukaiset rakennustoimenpiteet tullaan toteuttamaan lupahakemusten ja hankeselvitysasiakirjojen mukaisesti yhtenä kokonaisuutena. Bostads Ab on ollut koko ajan tietoinen siitä, että suunniteltu ja nyt rakennusluvat saanut rakennushanke koskee sekä K32 että K34 kiinteistöjä. Bostads Ab on aikanaan valittanut asemakaavamuutoksesta, jolla mahdollistettiin K32 ja K34 kiinteistöillä sijaitsevien toimistorakennusten korottaminen kahdella kerroksella sekä uudistaminen moderniksi toimistotilaksi. Hallinto-oikeus hylkäsi Bostads Ab:n valituksen 11.12.2020. Bostads Ab on 3.7.2021 myös antanut lausunnon K32 rakennuslupahakemuksesta vastustaen haetun luvan myöntämistä, ja lausunnossaan Bostads Ab viittaa johdonmukaisesti molemmilla kiinteistöillä suunniteltuihin, lupahakemuksissa tarkoitettuihin rakennustoimenpiteisiin. Bostads Ab:n väite siitä, että erilliset rakennusluvat merkitsisivät kiistatta yhtenä rakennushankkeena edenneen projektin pilkkomista kiinteistökohtaisiksi, toisistaan erillisiksi hankkeiksi, on paikkansapitämätön.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt nyt rakennusluvat saaneen täydennysrakentamisen mahdollistavan asemakaavan muutoksen (”Kaavamuutos”) 19.5.2020, ja kaavamuutos on tullut voimaan 19.1.2021 Helsingin hallinto-oikeuden hylättyä Bostads Ab:n kaavamuutosta koskevan valituksen. Kiinteistöosakeyhtiö toteaa, että Bostads Ab:n oikaisuvaatimuksessa esittämät rakennuksen korotuksen ja muiden rakennustoimenpiteiden vaikutukset rakennuksen ja alueen erityisiin arvoihin ja ympäröivien rakennusten näkymiin on jo lainvoimaisesti ratkaistu kaavamuutoksella. Rakennuksen sallituksi kerrosluvuksi on osoitettu kahdeksan, ja sallittu kahden kerroksen korotus on osoitettu toteutettavaksi porrastettuna ja katujulkisivusta sisäänvedettynä.

Hakijalla on oikeus saada rakennuslupa, mikäli luvan myöntämiselle lainsäädännössä asetetut edellytykset täyttyvät. Oikeuskäytännössä ja -kirjallisuudessa on vakiintuneesti katsottu, että milloin asemakaavassa on yksityiskohtaisesti määrätty rakennuksen sallitusta kerrosluvusta, koosta tai muodosta, hakijalla on oikeus saada rakennuslupa nämä vaatimukset täyttävän rakennuksen rakentamiseen. Rakennuslupaa ei asemakaava-alueella siten voi evätä eikä myönnettyä lupaa oikaisuvaatimuksen takia kumota esimerkiksi sillä perusteella, että asemakaavassa sallitun kokoisen (mukaan lukien kerrosluku) ja muotoisen rakennuksen katsottaisiin olevan paikalle soveltumaton (MRL:n 135 §:n 1 momentin 3 kohta) tai tarpeettomasti naapureita tai naapurikiinteistöjen rakentamista haittaava (MRL:n 135 §:n 1 momentin 6 kohta).

MRL:n 135 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on, että rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista. Jo kaavamuutoksen yhteydessä on tehty selvitykset korotusosan vaikutuksista naapurikiinteistöjen näkymiin ja valaistusolosuhteisiin, ja rakennusluvan myöntäminen osoittaa, että rakennuksen korottamisesta ei ole MRL:n 135 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetulla tavalla tarpeetonta haittaa naapureille. Rakennushankkeen toteuttaminen ei miltään osin vaikuta naapurikiinteistöjen rakentamiseen. Rakennuksen käyttötarkoituksen säilyessä aiempaa vastaavana rakennushankkeen toteuttamisesta ei myöskään suunnitellun toiminnan johdosta voida katsoa aiheutuvan naapureille tai naapurikiinteistöjen käytölle haittaa.

Bostads Ab on oikaisuvaatimuksessaan viitannut siihen, että eräät alueen rakennukset on suojeltu sr-1-merkinnällä ja että K32:ta koskevan rakennusluvan mahdollistamat muutostyöt aiheuttaisivat ”esteettisen vääristymän katualueen ilmeeseen”. Kiinteistöosakeyhtiö viittaa edellä jo todettuun siitä, että sen enempää kaupunkikuvatyöryhmällä kuin kaupunkimuseollakaan ei ole ollut huomauttamista nyt luvan saaneeseen rakennushankkeeseen. Hankkeen viitesuunnitelmat on alunperinkin valmisteltu yhteistyössä rakennusvalvonnan ja kaupunginmuseon kanssa ja kaavamuutoksen suojelumääräykset tulevat jatkossakin sitomaan kiinteistöosakeyhtiötä rakennushankkeen toteuttamisessa.

Kiinteistö Oy Helsingin Korkeavuorenkadun Helmi vaatii, että oikaisuvaatimus hylätään perusteettomana.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 116 §, 117 §, 118 §, 125 §, 131 §, 133 §, 135 §, 144 §, 187 § ja 192 §

Hallintolaki 45 § ja 49 g §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 16.11.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Mer information fås av

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Bilagor

1. L1 Sijaintikartta
2. L2 Kiinteistökartta
3. L3 Ilmakuva idästä länteen kuvattuna
4. L4 Oikaisuvaatimus
5. L5 Oikaisuvaatimuksen toimittaminen
6. L6 Vastine
7. L7 Vastine Liite 1
8. L8 Vastine Liite 2
9. L9 Asemakaava 12620
10. L10 Rakennuslupapäätös
11. L11 Lupahakemus Lupapiste
12. L12 Aloittamisoikeus
13. L13 Rakennusoikeuslaskelma
14. L14 Hankeselvitys
15. L15 Kaupunginmuseon lausunto
16. L16 Naapurin huomautus
17. L17 Vastine naapurin huomautukseen
18. L18 Pääpiirustus Asemapiirustus
19. L19 Pääpiirustus Julkisivu itään
20. L20 Pääpiirustus Julkisivu länteen
21. L21 Pääpiirustus Julkisivu etelään
22. L22 Pääpiirustus Julkisivu pohjoiseen
23. L23 Pääpiirustus Leikkaus A-A
24. L24 Pääpiirustus Leikkaus B-B
25. L25 Pääpiirustus Leikkaus D-D
26. L26 Aloittamisoikeushakemus 21.10.2021
27. L27 Aloittamisoikeushakemus perustelut
28. L28 Vakuusmäärän suuruus Vahanen

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.