Vuokrausperiaatteet, tontti 14468/2 ja 14468/3, Taka-Töölö
Arrendeprinciper för affärs- och kontorstomter (Bortre Tölö, Mannerheimvägen 46 och 50)
Beslut
Stadsfullmäktige fastställde arrendeprinciper för hotelltomterna 14468/2 och 14468/3 i Bortre Tölö enligt följande:
- arrendetiden utgår 31.12.2071
- årsarrendet bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras av priset 40,94 euro per kvadratmeter våningsyta.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Gällande arrendeavtal
Tomten 14468/2 är utarrenderad till Kiinteistö Oy Helsinki Mannerheimintie 50 fram till 31.12.2021 för hotellverksamhet. Tomten 14468/3 är utarrenderad till Oy Norgani 8 Ab fram till 31.12.2021 för hotellverksamhet. Staden har för avsikt att utarrendera tomterna på nytt till de nuvarande arrendatorerna, och därför föreslås att arrendeprinciper för hotellverksamhet ska fastställas för tomterna.
Detaljplane- och tomtuppgifter
För tomten 14468/2 gäller detaljplaneändring nr 8512 (fastställd 13.1.1983), där tomten upptas som ett kvartersområde för affärsbyggnader (KL), dess yta är 7 000 m² och byggrätten enligt planen uppgår till 22 177 m² vy. I Helsingfors generalplan 2016 är tomten ett område i affärs- och servicecentrum (C1). På tomten finns hotell Crowne Plaza Helsinki som omfattar 22 177 m² vy.
För tomten 14468/3 gäller detaljplaneändring nr 9957 (fastställd 3.9.1993), där tomten är anvisad som ett kvartersområde för affärsbyggnader (KL) där inkvarterings-, mötes- och affärsutrymmen får placeras, den har en yta på 14 506 m² och byggrätten uppgår enligt planen till 28 479 m² vy. I Helsingfors generalplan 2016 är tomten ett område i affärs- och servicecentrum (C1). På tomten finns hotell Scandic Park Helsinki som omfattar 28 479 m² vy.
Arrendeprinciper
Arrendetiden är ungefär 50 år, så att tomterna utarrenderas för hotellverksamhet fram till 31.12.2071.
Årsarrendet för tomten bestäms så att poängtalet 100 för levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras av priset 40,94 euro per kvadratmeter våningsyta (nuvärde 825 euro/m² vy).
Det nya årsarrendet för tomterna baserar sig på kapitalvärdet 825 euro/m² vy. Avkastningskravet är 5 % (stadsfullmäktige 1.10.1980, ärende nr 18). Det nya årsarrendet för tomten 14468/2 är med detta à-pris och den byggrätt som anges i detaljplanen cirka 915 000 euro (22 177 m² vy x 825 euro/m² vy x 5 %). Det nya årsarrendet för tomten 14468/3 är med detta à-pris och den byggrätt som anges i detaljplanen cirka 1 175 000 euro (28 479 m² vy x 825 euro/m² vy x 5 %).
Årsarrendet är marknadsmässigt. Ett värderingsutlåtande om årsarrendet har begärts av en utomstående expert. Utlåtandet ingår i det bifogade materialet.
Befogenheter
I enlighet med 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.
Kaupunginhallitus 29.11.2021 § 891
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto vahvistaa Taka-Töölössä sijaitsevien hotellitonttien 14468/2 ja 14468/3 vuokrausperiaatteet seuraavasti:
- vuokra-aika on 31.12.2071 saakka
- vuosivuokra määrätään pitäen perusteena virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951 = 100 pistelukua 100" vastaavaa 40,94 euron suuruista kerrosneliömetrihintaa.
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251
Kaupunkiympäristölautakunta 12.10.2021 § 554
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että:
- Taka-Töölössä sijaitsevien hotellitoimintaan varten uudelleenvuokrattavien tonttien 14468/2 ja 14468/3 vuokra-aika on 31.12.2071 saakka,
- vuosivuokra määrätään pitäen perusteena virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951 = 100 pistelukua 100 vastaavaa 40,94 euron suuruista kerrosneliömetrihintaa ja
- tonttipäällikkö tai tämän valtuuttama oikeutetaan vuokraamaan tontit.
Esittelijä
Lisätiedot
Elina Luoma, kiinteistölakimies, puhelin: 310 36223
Detta beslut publicerades 17.12.2021
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Sörnäsgatan 1 |
00580 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251