Tutkimuslupa, Paperittomien henkilöiden sosiaalisten oikeuksien toteutuminen Suomessa

HEL 2021-011110
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Tutkimusluvan täydennys tutkimukseen "Paperittomien henkilöiden sosiaalisten oikeuksien toteutuminen Suomessa"

Förvaltningsdirektör

Päätös

Hallintojohtaja myönsi tutkimusluvan täydennyksen ********** tutkimukselle "Paperittomien henkilöiden sosiaalisten oikeuksien toteutuminen Suomessa" (Valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminta). Tutkimuksen yhteyshenkilö on talouspäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2022 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Luovutettava asiakirja-aineisto ei saa sisältää paperittomien henkilöiden henkilötietoja.

Haastattelut tulee toteuttaa tietosuojaselosteessa 14.12.2021 kuvatulla tavalla.

Muilta osin tutkimuslupaan sovelletaan samoja ehtoja kuin toimialajohtajan 16.11.2021 myöntämään tutkimuslupaan (liite 4).

Päätöksen perustelut

Tutkimushankkeen päätavoitteena on selvittää, miten paperittomien sosiaaliset oikeudet toteutuvat julkisessa palvelujärjestelmässä ja mitä ratkaisuehdotuksia sosiaalihuollon haasteisiin on löydettävissä. Aiempaa tutkimuslupahakemusta täydennetään pyytämällä tutkimuskäyttöön asiakirjoja, jotka koskevat paperittomille henkilöille myönnettyjen sosiaalipalvelujen kustannuksia. Lisäksi haetaan lupaa haastatella vapaaehtoisen kirjallisen suostumuksensa antaneita hallinnon asiantuntijoita, joiden vastuulle Helsingissä kuuluvat paperittomien sosiaalipalvelujen kustannusten seuranta sekä sosiaalihuoltolain 12 a § mukaisten korvausten haku Kansaneläkelaitokselta. Haastattelujen tarkoituksena on selvittää, miten Helsingissä koostetaan tilastoja paperittomaksi luokiteltavien henkilöiden määristä ja heille annettujen sosiaalipalvelujen kustannuksista, mitä eri lähteitä ja menetelmiä käytetään ja miten kustannukset lasketaan. Tutkimusaineisto hävitetään hankkeen päätyttyä.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää hallintojohtaja (useaan hallinnon palveluun kohdistuvat tutkimukset).

Detta beslut publicerades 01.03.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anne-Maria Kuvaja, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

anne-maria.kuvaja@hel.fi

Beslutsfattare

Tiina Mäki
hallintojohtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.