Hankinta, kemikaaliputkiston erillisurakka, Sammalvuoren metrovarikko

HEL 2021-011142
Ärendet har nyare handläggningar
§ 101

Sammalvuoren metrovarikon kemikaaliputkiston erillisurakan hankinta

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata Sammalvuoren metrovarikon erillisen kemikaaliputkistourakan Porin teollisuusputki Oy:ltä yhteensä enintään 410.729,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 19.8.2021 päivätyn tarjouksen mukaisesti.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata tarvittaessa lisä- ja muutostöitä niin, että niistä aiheutuvat lisäkustannukset ovat yhteensä enintään 41.729,00 euroa (alv 0%) eli enintään 10 % kokonaishinnasta.

Päätöksen perustelut

Hankesuunnitelma

Toimitusjohtaja hyväksyi 26.11.2020 (§ 145) Sammalvuoren metrovarikon paineilmajärjestelmän hankesuunnitelman siten, että hankkeen kokonaishinta on yhteensä enintään 772.000,00 euroa (alv 0 %). Paineilmajärjestelmän osana on kemikaaliputkisto, johon kuuluu paineilma-, seospesuneste- ja tuulilasinpesunesteputkistot.

Hankinnan kuvaus

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) järjesti tarjouskilpailun 36H21 Sammalvuoren metrovarikon kemikaaliputkiston ja keskusimurin erillisurakoista.

Sammalvuoren metrovarikolle asennettava kemikaaliputkisto koostuu hitsatusta paineilma-, seospesuneste- ja tuulilasinpesunesteverkosta. Koska lasinpesuneste- ja seospesuneste luetaan vaarallisiksi kemikaaleiksi, tulee niiden kemikaaliputkistot toteuttaa painelaitelainsäädännön painelaiteluokan 1 mukaisin menettelyin. Menettely asettaa vaatimuksia putkiston valmistajalle: mm. menetelmäkokeisiin perustuvat hitsausohjeet, hitsaajien pätevyys, putkiston tarkastukset ja dokumentointi. Kyseiset velvoitteet on sisällytetty urakkaan ja urakoitsijalta edellytettiin pätevyyttä valmistaa kyseisiä kemikaaliputkistoja.

Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa avointa menettelyä, sillä hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen rakennusurakoiden EU-kynnysarvon. Tarjouskilpailun avoimesta menettelystä ilmoitettiin julkisesti 22.6.2021 Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus jättää tarjous erikseen sähköpostitse pyydettävien tarjouspyyntöasiakirjojen avulla. Tarjouksen saattoi jättää joko yhteen tai useampaan urakkaan. Urakat toteutetaan erillisurakoina.

Tarjousten jättämisen määräaika oli 26.7.2021 klo 16.00.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus niin, että hinnan painoarvo oli 100 %. Laatu huomioitiin tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa.

Määräaikaan mennessä kemikaaliputkistourakasta ei jätetty tarjouksia.

Erityisalojen hankintalain 43 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos edeltävässä menettelyssä ei ole saatu lainkaan osallistumishakemuksia tai tarjouksia taikka soveltuvia osallistumishakemuksia tai tarjouksia; lisäedellytyksenä on, että alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta.

Koska kemikaaliputkistourakasta ei jätetty tarjouksia, HKL oli yhteydessä mahdollisiin toimittajiin ja pyysi tarjouksia alkuperäisen tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti. Tarjous saatiin kahdelta toimittajalta, joista vain Porin teollisuusputki Oy täytti alkuperäisessä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut vaatimukset.

Porin teollisuusputki Oy antoi HKL:lle kemikaaliputkistourakan tarjouksen (Tarjous T- 21021B, 19.8.2021). Porin teollisuusputki Oy:n tarjoama arvonlisäveroton hinta kemikaaliputkistourakalle oli 410.729,00 euroa.

Porin teollisuusputki Oy:n kemikaaliputkistourakan tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.

Hankintayksikön arvion mukaan tarjous on markkinahintojen mukainen.

Detta beslut publicerades 25.10.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Hannu Matikainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 34773

hannu.matikainen@hel.fi

Ulla Yli-Kullas, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 32902

ulla.yli-kullas@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri
lakimies