Valtuustoaloite, lisää yhteiskäyttöisiä kuormapyöriä Helsinkiin

HEL 2021-011258
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 12. / 149 §

Ledamoten Nina Miettinens motion om lastcyklar för sambruk

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Ledamoten Nina Miettinen och 15 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden främjar inrättandet av ett system för sambruk av lastcyklar genom att utreda möjligheten att erbjuda lastcyklar i anslutning till bostadsbyggnader och stadscykeltjänsten.

Stadsstyrelsen hänvisar till stadsmiljönämndens utlåtande och konstaterar att man förhåller sig mycket positivt till en ökning av användningen av gemensamma lastcyklar att minska antalet butiks- och hobbyresor med bil. Detta stöd hjälper staden att uppnå målsättningarna i både handlingsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035 och Rörlighetsprogrammet, samt mer allmänt målet om att främja cykeltrafiken. I samband med konkurrensutsättning av stadscykeltjänsten som bereds just nu utreds möjligheten att integrera de gemensamma lastcyklarna med stadscykelsystemet på ett lämpligt sätt.

Stadsmiljösektorn främjar förutsättningarna för användning av lastcyklar genom att genomföra målnätverket för cykeltrafik och banor i innerstaden och förstadsområden i enlighet med principerna i de tidigare planerna och planeringsanvisningarna för cykeltrafiken. Även de cykelparkeringsställningar som har genomförts i enlighet med de nuvarande planeringsanvisningarna gör det möjligt att låsa lastcykeln på ett tryggt sätt. Avsikten är att i samband med de kommande cykelparkeringsplanerna närmare utreda vilka ställningsmodeller som passar bättre för lastcyklar

I de objekt som byggs av stadsmiljösektorns bostadsproduktion strävar man efter att beakta utrymmesbehoven av hållbar transport på ett allt bättre sätt. Stadsmiljösektorn har avtalat med Helsingfors stads bostäder Ab (Heka) och Helsingfors bostadsrätt Ab (Haso) på hösten 2021 att det reserveras utrymme för lastcyklar och underhåll av cyklar i cykelförråden. Till Hasos byggnader byggs dessutom ett eluttag för elcyklar i cykelförråden. De uppdaterade planeringsanvisningarna publiceras våren 2022. Varje självständiga bolag fattar själv beslutet om att planera och förverkliga eventuella reserveringssystem för lastcyklar i enskilda hus i enlighet med det som föreslås i motionen.

Eftersom det inte är idealt att förvara eldrivna lastcyklar utomhus med tanke på användning på vintern kan det bli aktuellt att utnyttja bilparkeringsutrymmen (såsom ineffektiva rum vid pelare eller smala remsor) för det. För att förvara en lastcykel i ett cykelförråd krävs att det är lätt att ta sig in och ut ur cykelförrådet och att dörren är tillräckligt bred. I nya objekt är det här möjligt, men i många gamla objekt kan det vara en utmaning.

Trafikaffärsverket HST (nuvarande Stadstrafik Ab) anser i sitt utlåtande att förslaget om lastcyklar för sambruk är en beaktansvärd möjlighet. HST genomförde ett pilotprojekt med lastcyklar i Gräsviken och på Busholmen år 2020. Erfarenheterna från pilotprojektet var positiva och tjänsten var omtyckt i synnerhet bland familjer. Man var nöjda med antalet användare i försöket. Det krävs fortfarande mycket utveckling för att förverkliga en långsiktig lösning. Möjligheten att göra lastcyklarna till en del av stadscykeltjänsten eller erbjuda sådana i anslutning till den utreds när den nästa konkurrensutsättningen av tjänsten bereds.

Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) har meddelat att den understöder HST:s åsikt och att den anser att den preliminärt understöder förslaget om att lastcyklarna blir en del av stadscykeltjänsten. HRT kommer att utreda förslaget när upphandlingen av stadscykeltjänsten för den nästa avtalsperioden bereds.

Stadsstyrelsen uppmanar parterna att reda ut, på vilka bibliotek det är möjligt att erbjuda lastcyklar för sambruk med beaktande av möjligheterna till säker förvaring. Även lånetiderna bör granskas i fråga om lastcyklar för sambruk.

Svaret stämmer överens med stadmiljönämndens, HST:s och HRT:s utlåtanden.

Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Stäng

Stadsfullmäktige 18.05.2022 § 120

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade bordlägga ärendet på förslag av ordföranden.

Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar

Suvi Rämö, förvaltningsexpert, telefon: 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kaupunginhallitus 09.05.2022 § 348

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Käsittely

Vastaehdotus:
Reetta Vanhanen: Lisäys kappaleen 9 jälkeen:
"Kaupunginhallitus kehottaa selvittämään, missä kirjastoissa olisi mahdollisuus lisätä yhteiskäyttöisiä kuormapyöriä huomioiden mahdollisuudet turvalliseen säilytykseen. Myös laina-aikoja kannattaa tarkastella yhteiskäyttöisten kuormapyörien osalta."

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti Reetta Vanhasen vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen.

02.05.2022 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Suvi Rämö, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 15.02.2022 § 87

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Yhteiskäyttöisten kuormapyörien lisääminen lyhyiden automatkojen vähentämiseksi esimerkiksi kauppa- ja harrastusmatkoja varten on erittäin kannatettavaa. Tämä tukisi pyöräliikenteen edistämisen, Hiilineutraali Helsinki –toimenpideohjelman sekä Liikkumisohjelman tavoitteita. Valmistelussa olevan kaupunkipyöräkilpailutuksen yhteydessä on perusteltua selvittää mahdollisuudet yhteiskäyttöisten kuormapyörien integroimiseksi sopivalla tavalla osaksi tulevaa kaupunkipyöräjärjestelmää.

Kaupunkiympäristön toimiala edistää kuormapyörien käyttöedellytyksiä toteuttamalla pyöräliikenteen tavoiteverkkoa ja baanojen tavoiteverkkoa kantakaupungissa ja esikaupunkialueilla tehtyjen suunnitelmien ja pyöräliikenteen suunnitteluohjeen periaatteiden mukaisesti. Myös nykyisten suunnitteluohjeiden mukaan toteutetut pyöräpysäköintitelineet mahdollistavat kuormapyörän lukitsemisen turvallisesti. Kuormapyörille paremmin soveltuvia telinemalleja on tarkoitus selvittää tarkemmin tulevien pyöräpysäköintisuunnitelmien yhteydessä.

Asuntotuotannon rakennuttamissa kohteissa pyritään huomioimaan kestävän liikkumisen tilantarpeet jatkossa entistä paremmin. Hekan (Helsingin kaupungin asunnot Oy) ja Hason (Helsingin asumisoikeus Oy) kanssa sovittiin syksyllä 2021, että pyörävarastoihin varataan tilaa kuormapyörille ja pyörien huollolle. Hasolla kohteisiin tulee lisäksi sähköpyörien latauspiste pyörävarastoihin. Päivitetty suunnitteluohje tullaan julkaisemaan keväällä 2022.

Sähkökäyttöisen kuormapyörän säilyttäminen ulkona ei ole talvikäytön kannalta ideaalia, joten tässä kannattaisi hyödyntää pysäköintitiloja (hukkaan meneviä pilarinvierustoja, kapeita kaistaleita yms.) silloin kun sellaisia on tarjolla. Kuormapyörän säilytys pyörävarastossa edellyttää, että pyörävarastoon on helppo kulkuyhteys ulkoa ja tarpeeksi leveä ovi. Uusissa kohteissa tämä on mahdollista, mutta monissa vanhoissa voi olla haasteita.

Talokohtaiset varausjärjestelmät yms. jäävät Hekan, Hason ja As Oy:den mietittäviksi ja toteutettaviksi.

08.02.2022 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Oskari Kaupinmäki, liikennesuunnittelija: 310 22589

oskari.kaupinmaki@hel.fi

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 16.12.2021 § 203

Lausunto

Johtokunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle Nina Miettisen valtuustoaloitteesta yhteiskäyttöisten kuormapyörien
käyttöönoton edistämiseksi:

Liikenneliikelaitos (HKL) näkee yhteiskäyttöiset kuormapyörät
varteenotettavana mahdollisuutena ja on kokeillut niiden tarjoamista
pilottihankkeessa Ruoholahden ja Jätkäsaaren alueella 2020. Kokeilun kokemukset olivat positiivisia, käyttömäärät kohtuullisia ja erityisesti perheiden keskuudessa palvelusta pidettiin. Samalla HKL myös totesi, että pidempiaikaisen ratkaisun toteuttaminen vaatii vielä paljon kehittämistä.

HKL tulee selvittämään mahdollisuutta sisällyttää kuormapyörät osaksi kaupunkipyöräpalvelua tai sen yhteyteen palvelun seuraavaa kilpailutusta valmistellessa.

Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot

Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753

samuli.makinen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 08.06.2022

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Suvi Rämö, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi