Vuoden 2022 tuloveroprosentin määrääminen

HEL 2021-011481
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 341 §

Inkomstskattesats för år 2022

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade fastställa 18,0 % som inkomstskattesats för 2022.

Framställningen stämmer överens med förslaget.

Stäng

Stadsstyrelsen konstaterar att fullmäktige i enlighet med 111 § i kommunallagen, senast i samband med att budgeten godkänns, ska fatta beslut om kommunens inkomstskattesats, om fastighetsskatteprocentsatser samt om grunderna för övriga skatter. Med stöd av 91 a § i lagen om beskattningsförfarande ska kommunen senast den 17 november året före skatteåret meddela Skatteförvaltningen vilken inkomstskattesats som ska tillämpas. Inkomstskattesatsen anges med en fjärdedels procentenhets noggrannhet.

I enlighet med strategiprogrammet baserar sig budgeten 2022 på en kommunalskattesats på 18,0 % och intäkterna beräknas uppgå till 2 950 miljoner euro under 2022.

Detta är 5,0 procent mer än prognosen för 2021 (2 810 mn euro). Ändringen i kommunala skatteintäkter jämförelseåret 2021 blir relativt liten jämfört med utvecklingen av lönesumman och övriga förvärvsinkomster. Högkonjunkturen syns tydligt i uppskattningen av hur kapitalinkomstskatterna utvecklas 2021. I beskattningen för 2020 som slutförs nu växer kapitalinkomsterna kraftigt. Således har det fastställts en negativ rättelse på drygt 300 miljoner euro i utdelningen för skatteåret 2021. Utdelningen till kommunsektorn för skatteåret 2021 sjunker alltså med ca en procentenhet, från 61,81 % till 60,79 %.

På grund av svängningarna i konjunkturläget är prognosen för skatterna 2022 osäkra. Detta gäller de ekonomiska konsekvenserna för skatteunderlaget samt bl.a. inflödet från förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen.

Utvecklingen av skatteunderlaget för förvärvsinkomster i Helsingfors

Ökningen i antalet arbetstillfällen i Helsingfors, Huvudstadsregionen och hela landet avstannade i stort sett för ett år då covid-19-pandemin bröt ut våren 2020. Andra kvartalet 2021 hade jobben börjat öka igen och var ca. 4 procent fler än ett år tidigare. Enligt förhandsuppgifter fanns det fler jobb år 2021 än 2019.

Enligt alternativet i en regional jobbprojektion förutspås antalet arbetstillfällen åren 2021–2025 växa med ca 3,9 procent i Helsingfors och ca 3,7 procent i hela Huvudstadsregionen. Ökningen i antalet arbetsplatser i Nyland koncentrerar sig enligt prognosen främst till näringsgrenarna informationstjänster, tjänster för affärslivet, offentlig förvaltning och basservice. I de övriga branscherna förutspås antalet jobb förbli oförändrat.

Antalet lediga arbetstillfällen började öka igen våren 2021, och i augusti 2021 fanns det i Helsingfors 10 700 lediga jobb som anmälts till TE-byrån, vilket var 42 procent fler än ett år tidigare och lika många som två år tidigare. I Esbo, Vanda och hela landet var antalet lediga jobb större än i Helsingfors.

Våren 2020 var helsingforsbornas månatliga lönesumma som mest 10 procent lägre än den varit ett år tidigare. Coronarestriktionerna och konsumenternas försiktighet ledde till permitteringar och uppsägningar. Samtidigt minskade antalet personer som fått lön, medan arbetslöshetsgraden steg. Trots att antalet personer som fått lön var klart mindre under hela 2020 än det varit 2019, steg lönesumman redan i slutet av 2020 nästan till nivån året innan. Antalet löntagare började växa igen först i maj 2021, då även lönesummorna steg klart till en klart högre nivå än på vilken de varit under både 2019 och 2020. I maj och juni 2021 var summan av helsingforsbornas löner redan över 10 procent högre än ett år tidigare. Samtidigt var både de månatliga lönesummorna och den kumulativa lönesumman för första halvåret 2021 också större än de varit 2019.

Lönesummans utveckling har varit på samma nivå i Helsingfors som i de övriga av landets största städer. Som exempel var den kumulativa lönesumman i januari-juni 5,1 procent större år 2021 än den varit år 2020. Snabbare än i Helsingfors hade den vuxit i Tammerfors (6,4 %), Esbo (6,0 %) och Uleåborg (5,6 %). Långsammare än i Helsingfors växte den i Vanda (4,1 %) och Åbo (3,8%).

Vårdreformens inverkan på kommunernas skatteprocent för 2023

Då man bestämmer kommunalskattesatsen för 2022 bör man beakta vårdreformens inverkan på kommunernas skatteprocent för 2023. Kommunerna kan inte längre år 2023 självständigt fastställa kommunalskattesatsen, utan den bildas genom att man från skattesatsen för 2022 drar av en procentuell enhet som fastställts i lag. Nedskärningen av inkomstskatteprocenten för 2023 (procentenheter) från nivån 2022 görs i samma storlek i alla kommuner i Fastlandsfinland. Enligt finansministeriets färskaste prognos uppskattas nedskärningen till -12,39 procentenheter. Den slutgiltiga nedskärningen bestäms enligt nivån för kostnaderna för social- och hälsovård samt räddningsväsendet under 2021 och 2022.

Under 2023 överförs dessutom en allt större andel av avdragen i beskattningen av förvärvsinkomster till statsbeskattningen. Således minskar avdragen som görs i kommunalbeskattningen märkbart och samtidigt blir kommunalskatten mer effektiv (skillnaden mellan nominell och effektiv skattesats).

Stäng

Kaupunginhallitus 01.11.2021 § 782

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää vahvistaa vuoden 2022 tuloveroprosentiksi 18,0 %.

25.10.2021 Pöydälle

Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Ari Hietamäki, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 17.11.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Ari Hietamäki, ekonomiplaneringschef, telefon: 09 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi