Vuoden 2022 kiinteistöveroprosenttien määrääminen

HEL 2021-011482
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 342 §

Fastighetsskatteprocentsatser för år 2022

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade bestämma följande fastighetsskatteprocentsatser för år 2022:

  • den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen 0,93
  • skatteprocentsatsen för byggnader för stadigvarande boende 0,41
  • skatteprocentsatsen för övriga bostadsbyggnader 0,93
  • skatteprocentsatsen för obebyggda byggplatser 3,93,
  • skatteprocentsatsen för kraftverk 3,10

Framställningen stämmer överens med förslaget.

Stäng

Stadsstyrelsen konstaterar att kommunfullmäktige enligt 11 § i fastighetsskattelagen årligen på förhand ska bestämma storleken av kommunens fastighetsskatteprocentsatser, inom de intervall som anges i lagen, samtidigt som den fastställer inkomstskattesatsen för finansåret. Fastighetsskatteprocentsatserna bestäms med en hundradels procents noggrannhet. Varje kommun ska alltid bestämma en allmän fastighetsskatteprocentsats, en skatteprocentsats för byggnader för stadigvarande boende och en skatteprocentsats för andra bostadsbyggnader (den senare i enlighet med regeringens proposition 174/2016 med förslag till lag om ändring av fastighetsskattelagen). En kommun kan, om den så önskar, bestämma en särskild skatteprocentsats också för kraftverk, för allmännyttiga sammanslutningar och under vissa förutsättningar för obebyggda byggplatser. Vissa kommuner (Helsingforsregionen) ska enligt 12 b § i fastighetsskattelagen bestämma en särskild skatteprocentsats för obebyggda byggplatser.

De lagstadgade intervallen för fastighetsbeskattningen för 2022 är följande:

  • den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen 0,93–2,00
  • skatteprocentsatsen för byggnader för stadigvarande boende 0,41–1,00
  • skatteprocentsatsen för övriga bostadsbyggnader 0,93–2,00
  • skatteprocentsatsen för obebyggda byggplatser 2,00–6,00, I de kommuner som anges i 12 b § i fastighetsskatteL är skattesatsen minst 3,00 procentenheter högre än den allmänna fastighetsskatteprocentsats som kommunfullmäktige bestämt, dock högst 6,00 procent.
  • fastighetsskatteprocentsatsen för allmännyttiga samfund 0,00–2,00
  • fastighetsskatteprocentsatsen för kraftverksbyggnader och -konstruktioner 0,93–3,10

Gränserna för fastighetsskattesatserna har inte ändrats sedan 2021.

Fastighetsskatteprocentsatserna år 2021 i Helsingfors är de följande:

  • den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen 0,93
  • skatteprocentsatsen för byggnader för stadigvarande boende 0,41
  • skatteprocentsatsen för övriga bostadsbyggnader 0,93
  • skatteprocentsatsen för obebyggda byggplatser 3,93,
  • skatteprocentsatsen för kraftverk 3,10

Intäkterna från fastighetsskatten beräknas år 2022 uppgå till 300 miljoner euro. Värdet på redovisningen 2021 är 290 miljoner euro.

Ökningen i fastighetsskatteintäkterna på 3,4 procent 2022 beror i huvudsak på att fastighetsbeståndet vuxit och skattebasen därigenom förutses öka.

Kommunen ska meddela fastighetsskatteprocentsatserna till Skatteförvaltningen senast den 17 november.

Lagberedning av totalreformen av fastighetsbeskattningen

Den totala reformen av fastighetsbeskattningen är enligt regeringens förhandlingsram våren 2021 avsedd att träda i kraft vid ingången av år 2023. Det är möjligt att reformen flyttas framåt med ett år bl.a. så att Skatteförvaltningen ska ha tillräckligt med tid att göra de systemändringar som reformen förutsätter. Syftet med reformen är att markens och byggnadernas gängse värde ska beaktas bättre i beskattningen.

I det nuvarande systemet släpar beskattningsvärdena efter den allmänna utvecklingen av kostnader och priser. Enligt finansministeriets beräkningar skulle beskattningsvärdet på hela landets nivå i genomsnitt närmast fördubblas och ökningen varierar beroende på byggnadstyp och region och beroende på utvecklingen av byggnadskostnaderna i det nya systemet.

Efter som det ändrade värderingssystemet regionalt orsakar såväl högre som lägre beskattningsvärde, är ett andra syfte med reformen även att ändra intervallen för skattesatser på så sätt att det en enskild kommun kan besluta om intervall som gör det möjligt att bära upp samma mängd fastighetsskatt som före reformen. Den ovannämnda principen förutsätter att den riksomfattande nedre gränsen för fastighetsskattesatser justeras.

Projekt för utveckling av byggnads- och fastighetsregistret och konsekvenser för fastigheternas beskattningsvärden

De senaste åren har Helsingfors stad såväl själv som med hjälp av konsulter i ett separat projekt rett ut skillnaderna mellan informationen i Skatteförvaltningens fastighetsskattelängd och stadens egna register. På basis av utredningarna konstateras att det förekommer skillnader mellan dessa myndigheters register. Riktiga registeruppgifter påverkar för det första direkt beskattningsvärdena som utgör grund för fastighetsskatten och därigenom de fastighetsskatteinkomster som staden får. För det andra blir fastighetsbeskattningen mer rättvis för de skattskyldiga.

Fram till oktober 2021 hade uppgifterna om närmare 2000 byggnader granskats och rättats samt skickats till Skatteförvaltningen som underlag för fastighetsbeskattningen 2022. Projektet för utveckling av registeruppgifterna hämtar enligt preliminära uppskattningar in ca 3–5 mn euro mer fastighetsskatteintäkter till Helsingfors fram till 2024. Detta ingår i de uppskattade fastighetsskatteintäkterna i ekonomiplanen 2022-2024.

Stäng

Kaupunginhallitus 01.11.2021 § 783

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää määrätä vuoden 2022 kiinteistöveroprosentit seuraavasti:

  • yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93
  • vakituisten asuinrakennusten veroprosentti 0,41
  • muiden asuinrakennusten veroprosentti 0,93
  • rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentti 3,93
  • voimalaitosten veroprosentti 3,10

25.10.2021 Pöydälle

Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Ari Hietamäki, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 17.11.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Ari Hietamäki, ekonomiplaneringschef, telefon: 09 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi