Oikaisuvaatimus, toimenpidelupa, Laajasalo

HEL 2021-011490
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 235 §

Oikaisuvaatimus aidan rakentamista koskevasta toimenpidelupapäätöksestä 23.9.2021, Laajasalo

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden maisema-arkkitehdin toimenpidelupapäätöksestä 23.9.2021 (553 §), jolla on myönnetty ********** lupa aidan rakentamiselle Laajasalon kaupunginosaan korttelin **********

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä kuin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Perustelut

Alueella on voimassa kaupunginvaltuuston vuonna 1981 hyväksymä ja vuonna 1982 lainvoimaiseksi tullut asemakaava nro 8280. Rakennuspaikka sijaitsee korttelialueella, jonka asemakaavamerkintä on AO = erillistalojen korttelialue. Kaavassa on AO-kortteleita koskeva määräys, jonka mukaan kortteleissa 49136 - 49138 aidan enimmäiskorkeus on 110 cm ja Vanhan sotilastien sekä Kutteritien ja sen poikkikatujen varrella on kadun puolella oltava pensasaita tai puita ja/tai pensaita. Kaavassa ei ole korttelin ********** tonttien välisiä raja-aitoja koskevia määräyksiä.

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 82 §:n mukaan kiinteistönomistajalla on, jollei asemakaavassa tai rakennusjärjestyksessä toisin määrätä tai kunnan rakennusvalvontaviranomainen erityisestä syystä toisin päätä, oikeus rakentaa aita tontin rajalle. Rakennusvalvontaviranomainen määrää tarvittaessa aidan rakentamisvelvollisuudesta, aidan laadusta ja sijoituksesta sekä kustannusten jakautumisesta naapurien kesken.

Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen 18 §:n mukaan vaja, katos tai muu rakennelma on sijoitettava naapuritontin rajasta vähintään niin kauaksi, että piirrettäessä tontin rajalta 45 asteen kulmassa suora, rakennelman on jäätävä kokonaan sen alle. Rakennelman sijoittaminen edellä mainittua lähemmäksi edellyttää naapuritontin omistajan tai haltijan suostumusta. Erityisistä syistä rakennusvalvontaviranomainen voi kuitenkin antaa luvan rakentaa rakennelma naapurin rajaan asti, vaikka naapuritontin omistaja tai haltija ei ole antanut suostumustaan, jos tästä ei aiheudu naapurille huomattavaa haittaa.

Maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:n 3 momentin mukaan rakennuspaikalla on tarvittaessa toimitettava katselmus rakennuksen ympäristöön soveltuvuuden selvittämiseksi, rakentamisen vaikutusten arvioimiseksi ja naapurien kuulemiseksi.

Säännösten mukaan aita ei ole rakennelma, eikä rakennelmia koskevan rakennusjärjestyksen 18 §:ssä todeta, että pykälä koskisi myös aitaa. Rakennusjärjestyksellä ei siten ole määrätty maankäyttö- ja rakennusasetuksen 82 §:n pääsäännöstä poiketen, ettei kiinteistön omistajalla olisi oikeutta rakentaa aitaa tontin rajalle. Näin ollen lupaa ei ole voitu evätä tai vaatia aitaa rakennettavaksi korkeutensa verran irti tonttien rajasta rakennusjärjestyksen 18 §:n nojalla. Asiassa ei myöskään ole käynyt ilmi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 82 §:n mukaisia erityisiä syitä, joiden vuoksi lupa olisi tullut evätä.

Rakennuspaikalla sijaitsee kaksi puuverhoiltua pientaloa, joista toinen on vaaleanharmaa ja toinen siniharmaa. Toimenpidelupa koskee korkeimmillaan 170 cm korkean harmaanvihreän pystysäleaidan rakentamista. Maaston korkeus tonttien rajalla vaihtelee, ja aita soveltuu rakennuspaikalle sekä ulkonäkönsä että korkeutensa osalta. Aita rakennetaan 20 cm hakijan tontin puolelle, se pystytään rakentamaan ja huoltamaan hakijan tontin puolelta, eikä sen rakentamisesta ei aiheudu naapurille tarpeetonta haittaa. Toimenpidelupa on myönnetty säännösten ja määräysten mukaisesti eikä sen kumoamiselle ole perusteita.

Oikaisuvaatimuskirjelmässä on vaadittu hakemuksen hylkäämisen lisäksi sitä, että sijaintikatselmuksen tulee perustua esiin kaivettuihin rajapyykkeihin. Vaatimukselle ei ole esitetty perusteita. Toimenpideluvassa on määräys sijaintikatselmuksesta, jonka suorittaa kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut. Asiantuntijaviranomaisena kaupunkimittauspalvelut määrittelee katselmuksen luotettavan suoritustavan, eikä siitä määrääminen toimenpideluvassa ole tarpeen.

Kun otetaan huomioon asian laatu sekä asiakirjoista saatava selvitys, maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:n mukaisen katselmuksen toimittaminen ei asian selvittämiseksi ole tarpeen.

Oikaisuvaatimuksen alainen toimenpidelupa

Rakennusvalvontapalvelujen maisema-arkkitehti myönsi päätöksellään 23.9.2021 (553 §) lupatunnus 49-2247-21-C) toimenpideluvan aidan rakentamiselle Laajasalon kaupunginosassa sijaitsevalle tontille ********** Harmaanvihreän pystysäleaidan korkeus on korkeimmillaan 1700 mm ja se rakennetaan ********** väliselle rajalle, hakijan tontin puolelle 200 mm:n etäisyydelle tontin rajasta. Aita rakennetaan elementeistä, jotka on mahdollista irrottaa hakijan tontin puolelta huoltoa varten. Hakijan mukaan aita halutaan rakentaa näkösuojaksi sekä nykyistä suuremman yksityisyyden ja asumisrauhan saavuttamiseksi.

Hakija on saanut suostumuksen aidan sijoittamiselle kiinteistöiltä, joiden nurkkiin aita päättyy. Rajanaapuri ********** ei ole antanut suostumustaan aidan rakentamiselle rajan läheisyyteen. Rajanaapuritontin haltija on lupahakemukseen antamassaan huomautuksessa ilmoittanut, ettei suostu aidan rakentamiseen, ja vaatinut hakemuksen hylkäämistä vedoten muun muassa Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen 18 §:ään, tontilla ********** tehtyihin täyttöihin, näkymän muuttumiseen ja siitä aiheutuvaan haittaan sekä siihen, että tonttien väliset pensasistutukset ovat olleet alueen ominaispiirre 1950-luvulta lähtien.

Myönnettyä toimenpidelupaa on perusteltu muun muassa sillä, että aita soveltuu rakennuspaikalle ja suunnitelma täyttää luvan myöntämisen edellytykset, sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 82 §:llä ja asemakaavalla. Lisäksi päätöksessä on otettu kantaa siihen, että jos aidan katsotaan kuuluvan Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen 18 §:n piiriin, näkösuojauksen ja yksityisyyden turvaamisen tarve katsotaan pykälässä mainituksi erityiseksi syyksi aidan rakentamiseksi rajan läheisyyteen. Näkösuoja-aitaa ei ole mahdollista sijoittaa sisemmäksi tontille rakennusjärjestyksen edellyttämällä tavalla, eikä hakijan tontin puolella pihatien ja tontin rajan välissä ole tilaa pensasaidalle. Rakennettavasta kiinteästä aidasta ei katsottu aiheutuvan naapurille huomattavaa haittaa, eikä aita estä istutusten tekemistä oikaisuvaatimuksen tekijän tontin puolelle.

Oikaisuvaatimus ja luvanhakijoiden vastine

Naapuritontin ********** omistaja ********** on vaatinut päätökseen oikaisua 11.10.2021 saapuneella sekä 13.10.2021 ja 27.10.2021 täydennetyllä kirjelmällä. Hän vaatii, että

A. hakemus hylätään

B. mahdollisen sijaintikatselmuksen tulee perustua esiin kaivettuihin rajapyykkeihin.

Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:n mukaisen katselmuksen järjestämistä.

Vaatimusta hakemuksen hylkäämisestä oikaisuvaatimuksen tekijä perustelee muun muassa Helsingin uudella kaupunkistrategialla ja aidan aiheuttamalla haitalla näkymän muuttuessa. Lisäksi hän perustelee vaatimusta sillä, että asemakaavassa ei ole määräystä aidan rakentamisesta sekä sillä, että hakemuksen hylkääminen ei loukkaa kiinteistön omistajan oikeutta käyttää tonttiaan. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hänen tonttinsa puolella on pensasaita, joka riittää antamaan näkösuojaa ja joka voi vahingoittua aitaa rakennettaessa.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan aita on rakennusjärjestyksen 18 §:n vastainen eikä toimenpideluvan myöntämiselle ole ollut 18 §:ssä vaadittuja erityisiä syitä. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että rakennusvalvontaviranomaisella on maankäyttö- ja rakennusasetuksen 82 §:n mukainen vahva erityinen syy, kaupunkistrategia, luvan epäämiseen.

Sijaintikatselmuksen toteutustapaa koskevalle vaatimukselle oikaisuvaatimuskirjelmässä ei ole esitetty perusteluja.

Hankkeeseen ryhtyvät ovat ilmoittaneet rakennusvalvontapalveluihin 13.10.2021, että heillä ei ole asiaan lisättävää.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 126 §, 126 a §, 133 §, 135 § ja 138 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 82 §

Helsingin kaupungin rakennusjärjestys 18 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 16.11.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Mer information fås av

Ulpu Juvalainen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26467

ulpu.juvalainen@hel.fi

Bilagor

1. Sijaintikartta
2. Toimenpidelupa 23.9.2021
3. Pääpiirustukset
4. Oikaisuvaatimuskirjelmä ja sen täydennykset
5. Luvanhakijoiden vastine 13.10.2021
6. Hakijoiden valokuvia tonttien rajalta
7. Asemakaava numero 8280

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.