Hankinta, teknisen työn metallityökoneet, -laitteet ja tarvikkeet, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Teknisentyön metallityökoneiden, -laitteiden ja tarvikkeiden hankinta 1.2.2022 – 31.1.2024
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että peruskoulujen teknisentyön laitteet ja tarvikkeet hankitaan sopimuskauden 1.2.2022 – 31.1.2024 aikana tarjousvertailun mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimmilta toimittajilta. Sopimuskauden kesto on kaksi (2) vuotta ja sopimusta on mahdollista jatkaa enintään kahden (2) vuoden optiokaudella.
Toimittajiksi valikoituivat seuraavat toimittajat:
Step Systems Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 6, 7, 9, 11, 13, 15, 16, 17 ja 18),
Ab Bäck & Co Oy (osa-alueet 4, 5, 8, 10, 12, 14, 19, 20, 21, 23, 24 ja 25), sekä
Rengastalo Oy (osa-alue 22).
Hankinnan ennakoitu arvo optiokausi mukaan laskettuna on noin 1 000 000 euroa, alv. 0 %.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä Tamspark Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vaatimuksien vastaisena.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät hankintasopimukset ja päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 26.11.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-011506. Kilpailutus on toteutettu avoimella menettelyllä. Hankinnan kohteena olevat laitteet ja tarvikkeet ovat jaettu osiin, jolloin on useamman toimittajan mahdollista tulla valituksi. Laitteiden yhteensopivuudella ei ole välttämätöntä merkitystä, joten osiin jakaminen oli mahdollista.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 26.11.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 30.12.2021. Määräaikaan mennessä saapui neljä (4) tarjousta; Ab Bäck & Co Oy (0209238-3), Rengastalo Oy (0113359-3), Step Systems Oy (0909748-6) sekä Tamspark Oy (FI21320556).
Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy enintään kahden (2) vuoden optiokausi. Tavoitteellinen aloitusajankohta on helmikuu 2022.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa ”Muut ehdot” on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia periaatteita.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille ja niiden toimitukselle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden ja niiden toimituksen on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous / tarjottu tuote hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Tamspark Oy:n tarjous osa-alueesta 11 (3D Tulostin) ei vastannut tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia maksimi virrankulutuksen osalta, eikä tarjoaja sitoutunut JYSE:n ehtoihin vaan lisäsi omia sopimusehtoja ja näin hylättiin tarjouspyynnön vastaisena.
Ab Bäck & Co Oy:n, Rengastalo Oy:n sekä Step Systems Oy:n tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hintaa (70 pistettä) sekä laatua (takuuaika 20 pistettä ja huolto sekä sen saatavuus 10 pistettä). Poikkeuksina olivat osa-alueet 22, 23, 24 sekä 25. Edellä mainituissa osa-alueissa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hintaa (80 pistettä) sekä laatua (takuuaika 20 pistettä), koska huoltoa ei koettu näissä osa-alueissa kriittiseksi tekijäksi.
Vertailtavat tuotteet määriteltiin tarjouspyynnön hintaliitteellä. Hintavertailu suoritettiin rivikohtaisesti. Rivikohtainen halvin tarjoushinta (X) sai korkeimmat pisteet ja muut (Y) suhteutettiin siihen kaavalla X/Y x maksimipisteet.
Laatuvertailussa takuuajan pisteet vertailtiin rivikohtaisesti, rivikohtainen pisin takuuaika (X) sai korkeimmat pisteet ja muut (Y) suhteutettiin siihen kaavalla Y/X x maksimipisteet. Huollosta ja sen saatavuudesta jaettavat pisteet eivät olleet tarjoajien välillä suhteutettavia, vaan jokainen tarjoaja joka lupautui koneiden huoltamiseen, sekä sen saatavuuteen neljän (4) arkipäivän sisällä ilmoittamisesta saivat 10 pistettä.
Mikäli tarjoaja ei tarjonnut jotain positiota / vaatimus ei täyttynyt, tarjoaja sai riviltä 0 pistettä. Tarjoajan kokonaispistemäärät osa-alueille saatiin laskemalla hinnan ja laadun pisteet yhteen.
Vertailu tehtiin osa-alueittain. Kullekin osa-alueelle valittiin yksi toimittaja, vertailussa jakautuneiden pisteiden mukaisesti:
1. Penkkihiomakone - Step Systems Oy
2. Penkkihiomakone - Step Systems Oy
3.Penkkihiomakone - Step Systems Oy
4.Penkkihiomakone - Ab Bäck & Co Oy
5. Metallisorvi - Ab Bäck & Co Oy
6. Metallivannesaha - Step Systems Oy
7. Metallivannesaha - Step Systems Oy
8. Metalli pyörösaha (katkaisukone) - Ab Bäck & Co Oy
9. Plasmaleikkuri - Step Systems Oy
10. Pistehitsauspihti - Ab Bäck & Co Oy
11. 3D Tulostin - Step Systems Oy
12. Hydraulinen puristin - Ab Bäck & Co Oy
13. Kaarisakset - Step Systems Oy
14. Kaarisakset - Ab Bäck & Co Oy
15. Levyn pyöristyskone - Step Systems Oy
16. Levyn pyöristyskone - Step Systems Oy
17. Levyn taivutuskone - Step Systems Oy
18. Levyn taivutuskone - Step Systems Oy
19. Lattaleikkuri - Ab Bäck & Co Oy
20. Hallinosturi - Ab Bäck & Co Oy
21. Kaasuahjo - Ab Bäck & Co Oy
22. Levyvaunu - Rengastalo Oy
23. Liimapuristinvaunu - Ab Bäck & Co Oy
24. Työjakkara - Ab Bäck & Co Oy
25. Työjakkara - Ab Bäck & Co Oy
Sopimuksen teko
Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Sopimusta voidaan jatkaa enintään kahden (2) vuoden optiokaudella. Tilaaja päättää ennen sopimuskauden päättymistä option käyttöönotosta.
Sopimuksella tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin, eikä palveluntuottaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Esityksen liitteenä on vertailutaulukko.
Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen (HEL 2021-013274, 14.12.2021 § 394) mukaan lautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euron ylittävät hankinnat toimialalla.
Detta beslut publicerades 21.01.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Nantte-Niklas Luoma, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21580
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033