Hankinta, palvelutietovaranto-projektin Drupal-asiantuntijatiimi, MVP-version toteutus, kaupunginkanslia

HEL 2021-011774
Ärendet har nyare handläggningar
§ 222

Drupal-asiantuntijapalvelun hankinta työllisyyden kuntakokeilun palvelutietovarannon kehitykseen

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Citrus Solutions Oy:n (3222538-6) tarjouksen Drupal-asiantuntijapalvelun toteuttamisesta Uudenmaan työllisyyden kuntakokeilujen palvelutietovarannon kehittämiseksi Helsingin kaupungin ja Citrus Solutions Oy:n välisen puitesopimuksen mukaisesti (diaarinumero: HEL 2020-007419, sopimuksen numero: H050-20-7).

Palvelua hankitaan ajalla 1.11.2021-30.12.2022 enintään 463 050 eurolla (+ alv). Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Kustannukset maksetaan talousarviokohdalta 14001, sisäinen tilaus 1817100005.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa elinkeino-osaston maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Asiantuntijahankinta liittyy Uudenmaan alueen työllisyyskokeilujen palvelutietovarannon kehitystyöhön. Nykyinen palvelutarjonta on hajanainen ja palveluekosysteemin hallintaan ei ole olemassa ratkaisua. Tämä tekee asiakkaiden ohjaamisen oikea-aikaisesti ja oikeanlaisiin palveluihin hankalaksi. Palvelutietovaranto tai “palvelumanuaali” kokoaa yhteen alueen työllistymistä tukevat ja edistävät palvelut. Palvelutietovarannon selainpohjaista sovellusta hyödyntävät työllisyyspalvelujen työntekijät, palveluntuottajat sekä asiakkaat (alueen työnhakijat ja työnantajat). Projektin toteuttamiseksi hankitaan kehittämistiimi, jossa on osaamista IT-arkkitehtuurista, back-end ja front-end -ohjelmisto- ja verkkokehityksestä (Drupal) sekä tietovarantojen kehittämisestä.

Palvelutietovarantoon tallennetaan ja sen avulla hallinnoidaan palveluiden tietoja ja niihin liittyviä asiantuntijan työohjeita. Palvelutietovarantoon kootaan ja kuvataan ELY:n ja TE-hallinnon, kuntien eri toimialojen (mm. työllisyyspalvelut, SOTE, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala), KELAn, työeläkelaitosten, oppilaitosten, yksityisten palveluntuottajien, järjestöjen ja eri hankkeiden palveluita, jotka ovat aiemmin olleet pirstaloituneina eri alustoille. Palvelutietovarannolla on neljä pääasiallista käyttäjäryhmää: asiantuntijat, asiakkaat, sisällöntuottajat ja ylläpitäjät, joilla jokaisella on omanlaisensa käyttöliittymä palveluun. Käyttäjähallinnalla määritellään tietojen näkyvyys eri käyttäjäryhmille. Käyttöliittymässä palveluita voidaan lajitella ja suodattaa asiakkaan elämäntilanteeseen, palvelutarpeeseen tai palveluun liittyvien tietojen avulla, mikä tukee palveluihin ohjaamista. Ensivaiheessa toteutetaan palvelutietovarannon vähimmäistoteutusversio (MVP).

Helsingin kaupungilla on voimassa oleva Digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalvelujen puitesopimusjärjestely (Diaarinumero: HEL 2020-007419, sopimusnumero: H050-20-7), jossa palvelun toimittaja määräytyy ensisijaisuusjärjestyksen perusteella. Citrus Solutions oy on kyseisen puitesopimusjärjestelyn Drupal-asiantuntijapalveluiden (alue E) ensisijainen toimittaja.

Toimivalta

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Detta beslut publicerades 28.10.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Matleena Mascher, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 33683

matleena.mascher@hel.fi

Eveliina Pohjanlahti, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 37626

eveliina.pohjanlahti@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja

Bilagor

1. Toimitussopimus Drupal-asiantuntijapalveluiden hankinnasta

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.