Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 28.10.-24.11.2021

HEL 2021-012153
Ärendet har nyare handläggningar
§ 244

Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 28.10 - 24.11.2021

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 28.10.-24.11.2021 tekemät linjaukset:

  • Helsinki omalta osaltaan toimeenpanee pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmässä 22.11.2021 tehdyt seuraavat linjaukset:
    • Otetaan käyttöön laajennettu maskinkäyttösuositus. Rokotussuojan tasosta riippumatta maskinkäyttöä suositellaan kaikille 12 vuotta täyttäneille julkisissa sisätiloissa ja liikennevälineissä, joissa oleskelee muita ihmisiä. Maskinkäyttöä suositellaan näin ollen myös oppilaitoksissa kuudennesta luokasta lähtien. Toiminnanharjoittajien suositellaan vaativan maskinkäyttöä yleisötilaisuuksissa, kaupoissa ja muissa asiakastiloissa niin asiakkailta kuin henkilökunnalta. Suositus on voimassa 16.1.2022 asti.
    • Otetaan käyttöön laaja etätyösuositus. Etätyötä tehdään kaikissa sellaisissa työtehtävissä, joissa se on tilapäisestikin mahdollista. Mikäli etätyö ei ole mahdollista, suositellaan, että työnantaja ohjeistaa kasvomaskin käytön kaikissa työtiloissa, vaikka turvavälien pitäminen olisi mahdollista. Työpaikoilla ruokailuja ja kahvitaukoja tulee porrastaa. Lähitapaamisten tarpeellisuus on syytä arvioida huolellisesti. Suositus on voimassa 16.1.2022 asti.
    • PKS-koordinaatioryhmä suosittelee kaikkia pääkaupunkiseudun ravintoloita edellyttämään koronapassia koko aukioloaikansa. Kaikilla ravintoloilla ja kahviloilla on mahdollisuus ottaa koronapassi käyttöön ja näin vapautua asiakasmäärärajoituksista. Mikäli ravintola ei ota koronapassia käyttöön, tulee anniskeluravintolan paikat rajata 50 prosenttiin ja muiden ravintoloiden 75 prosenttiin.
  • Konserniyhteisöille tullaan antamaan toimiohje (pormestari) palveluita koskevista rajoituksista ja suosituksista. Pormestari päättää kehottaa Helsingin kaupungin tytäryhteisöjä toimimaan siten, että:
    • Otetaan käyttöön laajennettu maskinkäyttösuositus. Rokotussuojan tasosta riippumatta maskinkäyttöä suositellaan kaikille 12 vuotta täyttäneille julkisissa sisätiloissa ja liikennevälineissä, joissa oleskelee muita ihmisiä. Maskinkäyttöä suositellaan näin ollen myös oppilaitoksissa kuudennesta luokasta lähtien. Toiminnanharjoittajien suositellaan vaativan maskinkäyttöä yleisötilaisuuksissa, kaupoissa ja muissa asiakastiloissa niin asiakkailta kuin henkilökunnalta. Suositus on voimassa 16.1.2022 asti.
    • Otetaan käyttöön laaja etätyösuositus. Etätyötä tehdään kaikissa sellaisissa työtehtävissä, joissa se on tilapäisestikin mahdollista. Mikäli etätyö ei ole mahdollista, suositellaan, että työnantaja ohjeistaa kasvomaskin käytön kaikissa työtiloissa, vaikka turvavälien pitäminen olisi mahdollista. Työpaikoilla ruokailuja ja kahvitaukoja tulee porrastaa. Lähitapaamisten tarpeellisuus on syytä arvioida huolellisesti. Suositus on voimassa 16.1.2022 asti.
    • Suositellaan kaikkia pääkaupunkiseudun ravintoloita edellyttämään koronapassia koko aukioloaikansa. Kaikilla ravintoloilla ja kahviloilla on mahdollisuus ottaa koronapassi käyttöön ja näin vapautua asiakasmäärärajoituksista. Mikäli ravintola ei ota koronapassia käyttöön, tulee anniskeluravintolan paikat rajata 50 prosenttiin ja muiden ravintoloiden 75 prosenttiin.
  • Koronatilanteen huononnuttua on tarve tiukentaa uudelleen maskeja koskevia linjauksia työpaikoilla.
    • Henkilöstöä velvoitetaan käyttämään kasvomaskia:
      • työpaikalla järjestettävissä kokouksissa, koulutuksissa ja muissa henkilöstön yhteisissä tilaisuuksissa
      • alakouluikäisten ja sitä vanhempien lasten kanssa työskennellessä (esim. koulujen henkilökunta)
      • kun asiakkaille suositellaan maskin käyttöä (esim. asiakastilat, koulut, yleisötilaisuudet)
      • kun työskennellään riskiryhmiin kuuluvien asiakkaiden parissa
      • kun paikallisen vaarojen arvioinnin perusteella katsotaan maskin käyttö tarpeelliseksi.
    • Koko henkilöstölle, rokotussuojasta riippumatta, suositellaan maskin käyttöä aina kun,
      • työntekijä matkustaa joukkoliikenteessä
      • työntekijä työskentelee samoissa tiloissa muiden henkilöiden kanssa tai liikkuu työpaikan yleisissä tiloissa.
    • Maskia ei tarvitse käyttää kun,
      • työskennellään tilassa yksin.
    • Päätös tulee voimaan 25.11.2012 ja on voimassa 16.1.2022 asti.
  • Koronatilanteen heikennyttyä on myös kokoontumis- ja kokouskäytäntöjä syytä tarkentaa.  
    • 25.11.2021 alkaen kaupunki omassa toiminnassaan suosii joko kokonaan tai osittain etänä pidettäviä kokouksia ja tilaisuuksia. Lähitapaamisten tarpeellisuus on syytä arvioida huolellisesti. Lähitilaisuuksissa on maskin käyttövelvoite. Lähitapaamisten osallistujamäärää ei ole rajoitettu, mutta henkilöstömäärältään suuria tilaisuuksia tulee välttää. Tilaisuuksien järjestäjän täytyy varmistaa riittävä väljyys tiloissa.
    • Lähitilaisuuksissa järjestäjän vastuulla on huolehtia, että kokouksissa noudatetaan voimassa olevia ohjeita henkilökunnan ja asiakkaiden terveysturvallisuudesta sekä viranomaisrajoituksia. Tilaisuuksiin ei saa osallistua oireisena.
    • Päätös on voimassa 16.1.2022 saakka.
    • Toimielinten kokouksista päätetään erikseen.
  • Kaupunki on tehnyt ennakoivan linjauksen tilanteisiin, joissa kaupungin järjestämiin yleisötilaisuuksiin tai ravintolatoimintaan asetetaan viranomaisrajoituksia.
    • Koronatodistus otetaan käyttöön sisäänpääsyn tai toimintaan osallistumisen edellytyksenä kaikissa kaupunkikonsernin omassa käytössä olevissa ravintolatiloissa ja yleisötilaisuuksissa silloin kun lainsäädäntö sen mahdollistaa ja kun se on tilan tai tapahtuman olosuhteet huomioon ottaen mahdollista.
    • Koronatodistus tulee ottaa käyttöön poikkeuksetta ja koko aukioloajaksi, vaikka esimerkiksi asiakkaita olisi vähemmän kuin viranomaisrajoitukset määrittelevät.
    • Konsernitoimijoille annetaan asiassa pormestarin toimiohje. Markkinaehtoisesti toimivien kaupungin yhtiöiden sekä kaupungin tiloissa toimivien ulkopuolisten vuokralaisten suositellaan toimivan vastaavalla tavalla.
    • Jos tilaisuuteen tai tilaan otetaan käyttöön koronapassi, asiakas ei saa mahdollisesti maksamaansa lipunhintaa tai muuta vastiketta takaisin, sillä hänellä on mahdollisuus osallistua tilaisuuteen esittämällä koronapassi. Sopimusehtoihin kehotetaan lisäämään ennakoiva maininta asiasta. Mikäli asiakas on ostanut lipun ennen sopimusehtomuutosta, vaihtoehtona voidaan asiakkaan vaatimuksesta tarjota esimerkiksi lippujen siirtämistä myöhempään ajankohtaan.
    • Mikäli lainsäädäntö mahdollistaa koronapassin käyttöönoton myös muulloin kuin rajoitusten voimassaolon aikana, koronapassin käytöstä näissä tilanteissa annetaan tarkemmat ohjeet.  

Päätöksen perustelut

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta. Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronaviruskoordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä.

Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020, § 66, 20.3.2020 § 70, 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115, 16.5.2020 § 117, 25.5.2020 § 119, 5.6.2020 § 138, 17.6.2020 § 157, 30.6.2020 § 175, 2.7.2020 § 177, 6.8.2020 § 186, 13.8.2020 § 189, 26.8.2020 § 196, 3.9.2020 § 201, 10.9.2020 § 206, 17.9.2020 § 210, 2.10.2020 § 219, 7.10.2020 § 223, 15.10.2020 § 227, 21.10.2020 § 231, 29.10.2020 § 238, 5.11.2020 § 243, 11.11.2020 § 246, 23.11.2020 § 261, 3.12.2020 § 279, 12.12.2020 § 286, 18.12.2020 § 295, 21.12.2020 § 307, 28.12.2020 § 312, 14.1.2021 § 8, 21.1.2021 § 15, 27.1.2021 § 19, 3.2.2021 § 24, 10.2.2021 § 28, 17.2.2021 § 38, 24.2.2021 § 51, 3.3.2021 § 53, 3.3.2021 § 55, 11.3.2021 § 58, 17.3.2021 § 65, 24.3.2021 § 75, 31.3.2021 § 85, 14.4.2021 § 94, 26.4.2021 § 99, 29.4.2021 § 103, 5.5.2021 § 108, 16.5.2021 § 111, 19.5.2021 § 116, 27.5.2021 § 120, 2.6.2021 § 133, 9.6.2021 § 138, 16.6.2021 § 142, 23.6.2021 § 149, 1.7.2021 § 157, 28.7.2021 § 162, 6.8.2021 § 165, 11.8.2021 § 167, 19.8.2021 § 172, 25.8.2021 § 176, 1.9.2021 § 186, 9.9.2021 § 194, 15.9.2021 § 201, 22.9.2021 § 204, 29.29.2021 § 210, 6.10.2021 § 212 ja 28.10.2021 § 223 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Detta beslut publicerades 25.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö