Maksuperusteiden määrääminen, kaupunkiympäristön toimiala, ympäristöterveydenhuollon taksa 1.1.2022 alkaen

HEL 2021-012222
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 229 §

Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa 1.1.2022 alkaen

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteenä olevan ympäristöterveydenhuollon taksan ja maksut, jotka on koottu taksan liitteenä oleviin maksutaulukoihin.

Tällä päätöksellä kumotaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö-ja lupajaoston 8.10.2020 tekemä päätös (187 §) ympäristöterveydenhuollon taksasta.

Voimaantulo

Taksa ja maksutaulukko ovat mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta voimassa 1.1.2022 alkaen.

Sovelletut säännökset

Elintarvikelaki (297/2021) 73, 74 ja 76 §
Tupakkalaki (549/2016) 90, 91, 92 ja 106 §
Lääkelaki (395/1987) 54 d §
Terveydensuojelulaki (763/1994, muut. 942/2016) 50, 50 a ja 56 §
Helsingin kaupungin hallintosääntö 16 luku 2 § kohta 9
Kuntalaki (410/2015) 134, 137, 138 ja 143 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kunnan on perittävä elintarvikelain (297/2021) 73 §:n mukaisesti elintarvikealan toimijalta hyväksymänsä taksan mukainen maksu. Kunnan on perittävä myös tupakkalain (549/2016) 90 §:n nojalla taksan mukainen maksu tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäis- ja tukkumyynnistä, asuntoyhteisöjen tupakointikieltoa koskevan hakemuksen käsittelystä sekä 91 §:n nojalla valvontamaksuista. Kunta voi periä lääkelain (395/1987) 54 d §:n nojalla nikotiinivalmisteiden vähittäismyyntiluvan hakijalta vähittäismyyntiluvasta maksun. Lisäksi kunta voi periä vähittäismyyntiluvan haltijalta valvontaan liittyvistä toimenpiteistä vuosittaista valvontamaksua. Lisäksi kunnan on perittävä terveydensuojelulain (763/1994) 50 §:n mukaiset maksut.

Ympäristöterveydenhuollon taksaan on tehty muutoksia, jotta se vastaisi uuden elintarvikelain maksuja koskevia säännöksiä.

Elintarvikelain mukaiset maksut

Uusi elintarvikelaki tuli voimaan 21.4.2021 ja suurin maksuja koskeva muutos on vuosittainen valvonnan perusmaksu, joka on määritelty suoraan laissa eikä siten sisälly taksaan. Valvonnan perusmaksun suuruus on 150 € valvontakohdetta kohden.

Lisäksi kunnan elintarvikevalvonnan muihin maksuihin on uudessa laissa tehty eräitä muutoksia aiempaan lakiin verrattuna. Taksasta on poistettu elintarvikenäytteenottoa koskeva maksu, koska elintarvikenäytteenotto sisältyy 1.1.2022 lähtien valvontakohteilta elintarvikelain 72 §:n mukaan veloitettavalla valvonnan perusmaksulla katettaviin asioihin. Näytteenottomaksuja on peritty aikaisemmin vuosittain noin 5000 euron edestä.

Maksullisuuden piiriin on puolestaan tullut kontaktimateriaalitoimintaa koskevan rekisteröinnin käsittely, josta ehdotetaan perittävän vastaava maksu (160 €) kuin elintarvikehuoneistoja koskevien rekisteröimisten käsittelystä. Kontaktimateriaalitoimintaa koskevia ilmoituksia on tullut vuosittain alle 10.

Elintarvikehuoneiston ja kontaktimateriaalitoiminnan lopettamista koskevien ilmoitusten käsittelystä peritään jatkossa maksu. Maksun ehdotetaan olevan 80 €, mikä on puolet uutta toimintaa koskevan ilmoituksen käsittelymaksusta. Lopettamisilmoituksia ei nykyisin ole juurikaan tehty, eikä ilmoitus ole aikaisemman lain mukaan ollut maksullinen. Ilmoitusten määrän oletetaan kasvavan, koska lopettamisilmoituksen myötä valvontakohde vapautuu seuraavan vuoden valvonnan perusmaksusta.

Lisäksi taksaan on tehty joitakin pieniä täsmennyksiä, esimerkiksi elintarvikevalvonnan etä- ja asiakirjatarkastusten maksullisuutta koskien. Näistä tarkastuksista peritään toimintakohdetyyppikohtainen tarkastusmaksu, josta vähennetään laskennallinen matka-aika (30 €).

Terveydensuojelulain mukaiset maksut

Ei muutoksia.

Tupakka- ja lääkelain mukaiset maksut

Ei muutoksia.

Hallintosääntö

Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena. Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n kohdan 9 mukaan ympäristö- ja lupajaosto päättää mm. rakennusvalvonnan sekä ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon taksoista.

Stäng

Detta beslut publicerades 16.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

ympäristöjohtaja
Esa Nikunen

Mer information fås av

Riikka Åberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32010

riikka.aberg@hel.fi

Heidi Öjst, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 31598

heidi.ojst@hel.fi