Hankinta, asiantuntijapalvelu, Preventio jyrää -hanke, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-012473
Ärendet har nyare handläggningar
§ 58
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Preventio jyrää -hankkeen sidosryhmähankinta Oy Apotti Ab:lta

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 §:n mukaisesti hankkia toiminnallisuuksien rakennustyötä Preventio jyrää -hankkeeseen Oy Apotti Ab:lta tarjouksen 01.07.2021 nro 32/2021 perusteella.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 20 212,50 euroa.

Tämä päätös on jatkoa aiemmin tehdylle hankintapäätökselle tiehap 47 §, 7.7.2021. Uusi hankintapäätös tehdään, koska Oy Apotti Ab ei kyennyt resurssipulan vuoksi tekemään kokonaisuudessaan aiottua toiminnallisuuksien rakennustyötä Preventio jyrää -hankkeeseen liittyen 31.12.2021 mennessä ja näin ollen rakennustyö jatkuu myös 1.1.2022 jälkeen.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on toimintamallin rakennus- ja määrittelytyö Oy Apotti Ab:lta Preventio jyrää -hankkeeseen. Tehdään ennakoivaan hoitoon soveltuvien sähköisten palveluiden tekninen rakentaminen ominaisuuksille, joita Apotti-järjestelmässä ei vielä ole Helsingillä käytössä. Ominaisuudet liittyvät muun muassa jatkoseurannan automatisointiin, suositusten antoon sekä hoidon kanavointiin.

Hankkeen tavoitteena on tyypin 2 diabeteksen primaaripreventioon tähtäävän, tietojärjestelmiä hyödyntävän uuden hoitomallin kehittäminen asiakkaille, jotka ovat suuressa riskissä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Preventio jyrää -hankkeessa mallinnetaan uusi hoitomalli asiakkaille ja pilotoidaan sitä. Nyt rakennettavien ominaisuuksien avulla voidaan automatisoida pilottiin osallistuneiden raskausdiabeetikoiden jatkoseurantaa, ohjata asiakkaita tarvittaviin tutkimuksiin ja antaa terveysneuvontaa. Tulevaisuudessa mallia voidaan käyttää laajemmin preventiiviseen, proaktiiviseen hoitoon niin 2. tyypin diabeteksen ehkäisyssä kuin muissakin seurantaa vaativissa sairauksissa.

Preventiivisen hoitomallin kehittäminen ei kuulu Apotti-järjestelmän toimituslaajuuteen, joten se toteutetaan Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalle erillistyönä. Toteutuksen työmääräarvio on 55 henkilötyöpäivää.

Oy Apotti Ab on Helsingin kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei lain 15 §:n mukaisesti sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Helsingin kaupungilla on Oy Apotti Ab:n kanssa laajempi hankintasopimus liittyen tietojärjestelmän käyttöönottoon. Tästä hankinnasta ei erillistä sopimusta tehdä.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

Detta beslut publicerades 08.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Kokko, projektipäällikkö Preventio jyrää -hanke, puhelin: 09 310 22637

katja.kokko@hel.fi

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.j.lukkarinen@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö