Hankinta, Selvitys COVID-19 pandemian vaikutuksista asumiseen Helsingin seudulla, Kaupunginkanslia

HEL 2021-012560
Ärendet har nyare handläggningar
§ 1

Hankinta, Selvitys COVID-19 pandemian vaikutuksista asumiseen Helsingin seudulla

Bostadsprogramchef

Päätös

Asunto-ohjelmapäällikkö päätti hyväksyä MDI Public Oy:n (2474533-0) tarjouksen koskien selvitystä COVID-19 pandemian vaikutuksista asumiseen Helsingin seudulla kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 25 000 euroa. Hankinta maksetaan Helsingin seudun MAL-yhteistyöhön varatusta määrärahasta (projektinumero 104020100801).

Päätöksen perustelut

Hankinta kilpailutettiin kevennetysti hankintalain kynnysarvon alittavana pienhankintana.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 11.11.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön, Dnro HEL 2021-012560. Tarjouspyyntö lähetettiin 11.11.2021 sähköpostitse viidelle tarjoajalle: FCG Finnish Consulting Group Oy, MDI Public Oy, Pellervon Taloustutkimus Ry, Tampereen Yliopisto ja Teknologian Tutkimuskeskus VTT Oy.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 3.12.2021. Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta: FCG Finnish Consulting Group Oy, MDI Public Oy, Pellervon Taloustutkimus Ry.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteena käytettiin hintaa (20%) ja laatua (80%). Vertailussa tarjoajat saivat seuraavat pisteet.

Hinta

Hinnaltaan halvin tarjous oli FCG:llä.

Hintavertailu

FCG 24 500 €
MDI 25 000 €
PTT 26 500 €

Laatu

a) Toteuttamissuunnitelman konkreettisuus ja vastaavuus asetettuihin tavoitteisiin.

FCG:n tarjouksessa on vastattu hyvin hankinnan kohteen kuvaukseen. FCG:n toteuttamissuunnitelma on konkreettinen ja se on jaettu selkeisiin työvaiheisiin. Toteuttamissuunnitelmasta ei käy kuitenkaan selkeästi ilmi tarjoajan oma ymmärrys työn aihepiiristä. FCG:n resurssointi eri työvaiheisiin on pääosin tarkoituksenmukainen. FCG:llä ei ole käytettävissä työn tekemiseen omia aineistojaan, mikä vaikuttaa resursoinnin tarkoituksenmukaisuuteen.

MDI:n tarjouksesta käy ilmi hyvä ymmärrys hankinnan kohteen aihepiiristä. MDI:n tarjouksessa esittämä toteuttamissuunnitelma on selkeä ja konkreettinen. Sen toteutettavuutta parantavat MDI:n omat työhön tarjoamat aineistot. MDI:n resursointi eri työvaiheisiin on pääosin tarkoituksenmukainen. Resursointi ei ole tarkoituksenmukainen tarjouksessa esitetyn työpajatyöskentelyn osalta.

PTT:n tarjouksessa esitetty toteuttamissuunnitelma vastaa hyvin hankinnan kohteen kuvaukseen ja toteuttamissuunnitelmasta käy ilmi tarjoajan oma ymmärrys aihepiiristä. PTT:n esittämä toteuttamissuunnitelma on selkeä ja resursointi on runsas. Suunnitelman toteutettavuus on tyydyttävä.

b) Hankkeeseen osoitettujen henkilöstöresurssien osaaminen ja kokemus

Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset. FCG:n asiantuntijoilla on kokemusta selvityksen aihealueelta erityisesti ikääntyneiden asumisen parista. Ehdotetulla työryhmällä on laajaa kokemusta selvitys- ja tutkimustoiminnasta sekä määrällisistä ja laadullisista tutkimusmenetelmistä. MDI:n asiantuntijoilla on kattavin ja monipuolisin osaaminen ja kokemus asumiseen liittyvästä selvitys- ja konsultointitoiminnasta sekä ilmeinen osaaminen sekä tilastollisista (sis. paikkatieto) että laadullisista menetelmistä. PTT:n asiantuntijoilla on kokemusta aihepiiristä pääasiassa asuntomarkkinoiden osalta.

PTT:n työryhmän asiantuntijat ovat ekonomisteja ja työryhmän osaaminen on tästä näkökulmasta suppeaa.

Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt MDI Public Oy.

Detta beslut publicerades 10.01.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kaisa Granqvist, asiantuntija, puhelin: 09 310 73083

kaisa.granqvist@hel.fi

Beslutsfattare

Hanna Dhalmann
asunto-ohjelmapäällikkö
Jani Nevalainen
talousarviopäällikkö