Hankinta, tekoälypohjainen oppimisanalytiikka, personointi ja adaptaatio teknologiset kehittämis- ja ylläpitotyöt

HEL 2021-012628
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 372 §

Tekoälypohjaisen oppimisanalytiikka, personointi ja adaptaatio (TOPA) -hankkeen teknologisten kehittämis- ja ylläpitotöiden (TOPA DPS 4) hankinta vuosille 2021-2023

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia kehittämis- ja ylläpitotyötä Codemen Oy:ltä. Hankinta on jatkoa kasvatus- ja koulutuslautakunnan aikaisemmin tekemään hankintapäätökseen 24.11.2020 § 283 (HEL 2020-009981, TOPA DPS 4). Hankinnan arvo ilman arvonlisäveroa on enintään 607 800 euroa. Hankinta ajoittuu vuosille 2021-2023.

Samalla lautakunta oikeutti toimialajohtajan tekemään hankintaan liittyvän sopimuksen ja hyväksymään hankintapäätökseen perustuvat tilaukset.

Käsittely

Asian aikana oli kuultavana ICT-kehityspäällikkö Pasi Hotari. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

TOPA –hankkeen lyhyt kuvaus ja hankinnan perustelut

TOPA-hankkeessa kehitetään kouluille pedagogisella tiedolla johtamisen työkaluja (tietoikkunoita, dashboardeja) sekä oppimisanalytiikan sovelluksia niin oppijoille kuin opettajille. Kehittäminen tapahtuu vaiheittain ja se on organisoitu koulujen ja oppilaitosten tarpeiden sekä innovatiivisten kokeilujen pohjalta.

Pedagogisen tietojohtamisen työkaluilla rehtorit voivat esimerkiksi seurata analytiikkaa poissaolotiedoista, tukitoimista, opintomenestyksestä ja tuen kohdentumisesta, pedagogisesta hyvinvoinnista ja teknologian käytöstä.

Pedagogisen tietojohtamisen työkalut tukevat kouluja ja rehtoreita pedagogisen toiminnan johtamisessa ja oppimisyhteisön hyvinvoinnin edistämisessä sekä auttavat oppijoiden tuentarpeen varhaisessa tunnistamisessa.

Pedagogisen tietojohtamisen työkalujen ensimmäinen versio on ollut suomenkielisen perusopetuksen koulujen ja hallinnon käytössä syksystä 2020. Ruotsinkielisten koulujen sekä lukioiden osalta pedagogisen tietojohtamisen työkalujen ensimmäinen versio on toteutettu vuonna 2021.

Työkalut ovat parhaillaan koekäytössä, jotta loppukäyttäjiltä saadaan palautetta työkalujen kehittämistarpeista ja järjestelmän tuottamaa tietoa voidaan parantaa. Tietoikkunoita (digitaalisia dashboardeja) on tarkoitus avata jatkossa myös suoraan opettajien käyttöön.

Toisena TOPA-hankkeen keskeisenä kehittämiskohteena on oppimisanalytiikan sovellusten kehittäminen opettajien ja oppijoiden käyttöön. Oppimisanalytiikan sovellusten kehittäminen on käynnistynyt ensimmäisessä vaiheessa ammatillisen koulutuksen kontekstissa, koska jokaiselle ammatilliselle opiskelijalle tulee lakisääteisesti tehdä HOKS eli henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. Jokaiselle opiskelijalle suunnitellaan yksilöllinen opiskelupolku ja yksilöllinen opiskeluaika.

Kehitettävä, tekoälypohjainen AI-HOKS-sovellus tarjoaa ammatilliseen koulutukseen opettajille ja opinto-ohjaajille työkalun seurata ja ohjata opiskelijoiden oppimista ja etenemistä niin ryhmän kuin yksilön tasolla. Opiskelijoille AI-HOKS on työkalu oman opiskelun ja valintojen suunnitteluun sekä seurantaan tarjoten struktuurin osaamisen kehittämisen prosessille.

AI-HOKS-sovelluksen keskeisenä tavoitteena on tukea ammatillisen koulutuksen läpäisyn edistämistä ja syrjäytymisen ehkäisemistä – niin että jokainen opiskelija valmistuisi yksilöllisesti optimaalisessa ajassa.

AI-HOKS-sovelluksesta on rakennettu tähän mennessä prototyyppi, jota on kokeiltu oppijoiden ja opettajien kanssa keväällä-kesällä 2021. Tuotantoversion kehittämistyö tehdään yhteistyönä Stadin ammatti- ja aikuisopiston kanssa sekä osallistuen Stadin ammatti- ja aikuisopiston koordinoimaan kansalliseen kehittämisryhmään. AI-HOKS-sovellus on tarkoitus ottaa laajasti ammatillisten opiskelijoiden käyttöön vuoden 2022 aikana.

AI-HOKS-sovellusta muokattuna tai sen yksittäisiä moduuleita voidaan ammatillisen koulutuksen lisäksi jatkossa hyödyntää myös lukiokoulutuksen sekä perusopetuksen tarpeisiin.

Hankinnan kohteena olevat asiantuntijapalvelut kohdistuvat oppimisanalytiikan ja pedagogisen tietojohtamisen sovellusten kehittämiseen.

Hankintamenettely

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on perustanut IT-palvelut (DPS) -nimisen dynaamisen hankintajärjestelmän sähköiseen HILMA-ilmoituskanavaan 22.12.2018, ilmoituksen numero HILMA:ssa: 2018-026564. Ilmoituksen numero Euroopan unionin virallisessa lehdessä (EUVL) on 2018/S 247-569736.

Hankinta on kilpailutettu hankintalain mukaisesti dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö on julkaistu dynaamisessa hankintajärjestelmässä 7.7.2020, määräaika tarjousten jättämiselle oli 17.07.2020.

Tarjouspyynnössä TOPA DPS4 hankinnan laajuudeksi arvioitiin 500 – 1 000 henkilötyöpäivää (sitoumukseton arvio). Tämän lisäksi tarjouspyyntöön on sisältynyt optio lisähankinnasta, jonka käytöstä ja laajuudesta Tilaaja päättää. Option laajuudeksi arvioitiin 500 – 900 henkilötyöpäiväksi (sitoumukseton arvio).

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on päättänyt 24.11.2020 päätöksellä HEL 2020-009981 (TOPA DPS 4) hankkia asiantuntijaresursseja enintään 680 henkilötyöpäivää TOPA-hankkeessa kehitettävien tekoäly- ja oppimisanalytiikkajärjestelmien teknologisiin kehittämis- ja ylläpitotöihin, erityisesti pedagogisen tietojohtamisen tukemiseen ja AI-HOKS -projekteihin.

Resurssivuokralla toteutettavassa ketterässä kehityksessä hankittava asiantuntija suorittaa tilaajan määräämiä tehtäviä. Kehittämishankkeen alussa, ennen käyttäjäkeskeistä suunnittelua ja vaatimusmäärittelyjen työstämistä on haasteellista yksityiskohtaisesti arvioida, kuinka paljonko henkilötyöpäiviä käytetään eri tehtäväkokonaisuuksien toteuttamisessa. TOPA DPS 4 -kilpailutuksen tarjouspyynnössä on esitetty arvio mahdollisista tarvittavista henkilötyöpäivistä, joita tilaajan on mahdollista hankkia kyseisen kilpailutuksen perusteella kehittämishankkeen tilanteen edetessä.

Tämän johdosta TOPA DPS 4 -kilpailutuksen ja hankintapäätöksen HEL 2020-009981 perusteella hankitun seniori teknologinen projektipäällikkö -asiantuntijarooliin hankitaan Codemen Oy:ltä lisää henkilötyöpäiviä enintään 360:n henkilötyöpäivän (á 900 euroa) verran ja Full stack –sovelluskehittäjä -asiantuntijarooliin hankitaan Codemen Oy:ltä lisää henkilötyöpäiviä enintään 440:n (á 645 euroa) henkilötyöpäivän verran.

Hankintalain (1397/2016) 136 §:n 2 momentin 1-kohdan mukaan hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos se perustuu hankintamenettelyn aikana tiedossa olleisiin ja hankinta-asiakirjoissa mainittuihin sopimusehtoihin tai niiden muuttamista koskeviin ehtoihin, niiden rahallisesta arvosta riippumatta, ja nämä ehdot ovat selkeät, täsmälliset ja yksiselitteiset, eivätkä ne muuta hankintasopimuksen yleistä luonnetta.

Asiantuntijapalvelu ja lisähankintamahdollisuudet on kuvattu dynaamisen hankintajärjestelmän kautta julkaistussa tarjouspyynnössä selkeästi, eikä niillä muuteta hankintasopimuksen yleistä luonnetta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2018-012438, 18.12.2018 § 278).

Keskeisimmät sovelletut säännökset

Hallintolaki (434/2003): 43 §, 44 § ja 45 §
Hankintalaki (1397/2016): 30 §, 33 §, 49 §, 52 §, 58 - 60 §:t, 62 §, 71 §, 74 §, 79 §, 83 §, 85 - 87 §:t, 93 §, 123 § ja 130 §

Stäng

Detta beslut publicerades 26.11.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Jos hankintayksikkö kuitenkin on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalaissa säädettyä odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

    Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

    Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

    Valitukseen on liitettävä:

    1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
    2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
    3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
    Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

    Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

    Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

    Sähköpostiosoite:
    helsinki.kirjaamo@hel.fi
    Postiosoite:
    PL 10
     
    00099 HELSINGIN KAUPUNKI
    Käyntiosoite:
    Pohjoisesplanadi 11-13
    Puhelinnumero:
    09 310 13700

    Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

    Odotusaika

    Dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävien EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 10 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

    Oikeudenkäyntimaksu

    Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

    Pöytäkirja

    Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

    Stäng

    Föredragande

    kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
    Satu Järvenkallas

    Mer information fås av

    Julle Keihänen, ICT-hankintalakimies, puhelin: 09 310 89498

    julle.keihanen@hel.fi

    Pasi Silander, ICT-hankepäällikkö, puhelin: 09 310 86684

    pasi.silander@hel.fi

    Soili Haapala, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 86547

    soili.haapala@hel.fi