Vuokrausperiaatteet, tontti 41296/4 ja 41296/5, Alppikylänkuja 11, Alppikylänkuja 9, Alppikylä, Suurmetsä

HEL 2021-012759
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 11. / 11 §

Arrendeprinciper för tomterna 41296/4 och 41296/5 i ett kvartersområde för bostads- och arbetsplatsbyggnader (ATY) (Storskog, Alpbyn)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige fastställde arrendeprinciper för tomterna 41296/4 och 41296/5 i ett kvartersområde för bostads- och arbetsplatsbyggnader (ATY) i Helsingfors Storskog (Alpbyn) fram till 31.12.2075 i enlighet med bilaga 1.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Detaljplane- och tomtuppgifter

Enligt detaljplan nr 11370, som fastställts av stadsfullmäktige 30.8.2006 (§ 214) och som vunnit laga kraft 13.10.2006, har tomterna 4 och 5 i kvarter 41296 detaljplanebeteckningen ATY (kvartersområde för bostads- och arbetsplatsbyggnader). Arbets- och affärslokaler som inte förorsakar miljöskador får placeras på området.

Enligt detaljplanen uppgår byggrätten på tomt 41296/4 till 400 m² vy, varav högst 250 m² vy ska reserveras för bostäder och 150 m² vy för arbets- och affärslokaler. Tomten har en yta på 1 059 m² och adressen Alpbygränden 11. Byggrätten på tomt 41296/5 uppgår enligt planen till 1 200 m² vy, varav högst 600 m² vy ska reserveras för bostäder och 600 m² vy för arbets- och affärslokaler. Tomten har en yta på 2 358 m² och adressen Alpbygränden 9.

En tomtindelning har gjorts för tomterna 41296/4 och 41296/5 18.6.2018 (nr 13142). Tomterna fördes in i fastighetsregistret 4.1.2019.

En lägeskarta och ett utdrag ur detaljplanen utgör bilagorna 2 och 3.

Beslut om reservering

Fastighetsnämnden har 28.1.2016 (§ 36) överfört tomterna till den fortlöpande tomtansökningen. En tomt reserverades för Laponte Oy (sedermera Den Finland Oy), som dock avstod från reserveringen. Tomtchefen har 13.12.2019 (§ 95) igen överfört tomterna till den fortlöpande tomtansökningen. Tomtchefen har 21.9.2020 (§ 53) reserverat tomterna 41296/4 och 5 för e-House Oy och Kiinteistökehitys Initum Oy fram till 31.12.2022 bland annat på det villkor att dessa planerar och uppför oreglerade fritt finansierade ägar- och/eller hyresbostäder och/eller hyresbostäder med kortfristigt räntestöd (10 år) på tomterna.

Kortfristig utarrendering

Chefen för stadsmiljösektorns tomtenhet har 26.11.2020 (§ 335) beslutat att utarrendera tomterna 41296/4 och 5 till ett bolag som ska bildas för Initum Asunnot Oy:s räkning 1.12.2020–30.11.2021 för ansökan om bygglov.

Arrendeprinciper

Årsarrende och arrendetid

Årsarrendet för tomterna 41296/4 och 41296/5 i ett kvartersområde för bostads- och arbetsplatsbyggnader (ATY) bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras av priset 23 euro per kvadratmeter våningsyta (nuvärde ca 466 euro/index 2026) för fritt finansierad ägarbostadsproduktion och minst 13 euro per kvadratmeter våningsyta (nuvärde ca 263 euro/index 2026) för arbetsplatsbyggnader.

Arrendets teoretiska effekt på boendekostnaderna uppgår till ca 1,86 euro/m² vy i månaden. För arbets- och affärslokalerna är effekten ca 1,05 euro/m² vy i månaden.

De föreslagna arrendeprinciperna baserar sig på ett värderingsinstrument som tagits fram av en opartisk värderare (GEM Property Oy, 12.1.2018). Förslaget stöds också av ett värderingsinstrument för tomterna 41302/14 och 41302/27 i Alpbyn (A-2, kvartersområde för bostadshus) som tagits fram av GEM Property Oy 1.7.2020 och som innehåller samma uppskattning av arrendet för bostadsbyggnadsrätten. Värderingsinstrumentet ingår i det bifogade materialet.

Det är meningen att tomterna arrenderas ut från och med ett datum som fastställs senare på så sätt att arrendetiden löper ut 31.12.2075.

Befogenheter

Enligt 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.

Stäng

Kaupunginhallitus 13.12.2021 § 917

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto vahvistaa Helsingin Suurmetsässä (Alppikylä) sijaitsevien asuin- ja työpaikkarakennusten korttelialueen tonttien (ATY) 41296/4 ja 41296/5 vuokrausperiaatteet 31.12.2075 saakka liitteen 1 mukaisesti.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 30.11.2021 § 669

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunki vahvistaa Helsingin Suurmetsässä (Alppikylä) sijaitsevien asemakaavaan ja asemakaavamuutokseen nro 11370 sisältyvien asuin- ja työpaikkarakennusten korttelialueen tonttien (ATY) 41296/4 ja 41296/5 vuokrausperiaatteet 31.12.2075 saakka liitteen 1 mukaisesti.

Esittelijä
va. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen
Lisätiedot

Juha Heikkilä, asiantuntija, puhelin: 09 310 70964

juha.heikkila@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 24.01.2022

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi