Hankinta, Mellunmäen metroaseman laiturikatoksen ja metrolaiturin perusparannusta koskevien urakoiden lisätöiden tilaaminen

HEL 2021-012765
Ärendet har nyare handläggningar
§ 112

Mellunmäen metroaseman laiturikatoksen ja metrolaiturin perusparannusta koskevien urakoiden lisätöiden tilaaminen

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata Are Oy:ltä Mellunmäen metroaseman laiturikatoksen ja metrolaiturin perusparannusta koskevan sähköurakan aikaiset lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 6.1, 7, 9-11 sekä 13-15 mukaisesti yhteensä enintään 29.095,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Lisätyöt liittyvät liikenneliikelaitoksen (HKL) tarjouskilpailuun (55H20) Mellunmäen metroaseman laiturikatoksen ja metrolaiturin perusparannuksen rakennus- ja sähköurakasta sekä niiden perusteella tehtyyn hankintaan, josta HKL:n johtokunta on päättänyt 3.12.2020, § 186.

Urakan toteutuksen aikana on ilmennyt seikkoja, joiden takia suunnitelmia on täytynyt tarkentaa tai muuttaa sekä töitä, joiden toteutus lisätyönä tässä urakassa on kustannustehokkaampaa kuin töiden teettäminen erikseen toisella tekijällä.

Nyt päätettävänä ovat alla listatut lisätyöt:

- nro 6.1: rev A-C keskustoimittajan muutokset 2.085,25 euroa
- nro 7:    muutoskustannukset palonkestävistä asennuksista
                tavalliseen asennukseen 598,00 euroa
- nro 9:    laitekaapin muutos 1.568,97 euroa
- nro 10:  HKL:n laitepurkuja ja niiden selvittelyt 4.486,73 euroa
- nro 11:  metallipilareiden poraus ja kaapelointi 2.978,00 euroa
- nro 13:  rev-D5 valaistusasennukset 20% 6.678,50 euroa
- nro 14:  rev-F6 valaistusasennukset 30% 9.840,00 euroa
- nro 15:  laiturialueen putkitus ja lattialämmitys 859,55 euroa

Aikaisemmat päätökset:

Liikenneliikelaitoksen johtokunta valitsi 3.12.2020, § 186, Mellunmäen metroaseman laiturikatoksen ja metrolaiturin perusparannuksen rakennusurakan toimittajaksi Oy Rakennuspartion ja sähköurakan toimittajaksi Are Oy:n.

Johtokunta oikeutti liikenneliikelaitoksen (HKL) tekemään hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa sekä tekemään hankintaan liittyviä tilauksia enintään 3.394.800,00 eurolla (alv 0 %).

Tähän kokonaissummaan sisältyi lisätyövaraus 442.800,00 euroa (alv 0%).

Liikenneliikelaitoksen johtokunnan lisä- ja muutostyövaltuutusta on käytetty lisä- ja muutostöihin seuraavasti:

- projektipäällikön valtuuksin rakennusurakan lisätyöt
nro 1-2, 3A, 5-7 ja 9-10, yhteensä 32.334,62 euroa (alv 0%)
- projektipäällikön valtuuksin sähköurakan lisätyöt
nro 1.1, 2.1, 3.1, 4-5, 8 ja 12, yhteensä 25.088,08 euroa (alv 0%)

Tämän päätöksen jälkeen kohteen lisä- ja muutostyöt ovat yhteensä 86.517,70 euroa ilman arvonlisäveroa. Lisätilausvaltuutusta on jäljellä johtokunnan päätöksen 3.12.2020, § 186 mukaisesti 356.282,30 euroa (alv 0%).

Detta beslut publicerades 15.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anna Martemaa, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35034

anna.k.martemaa@hel.fi

Elina Laisi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 38195

elina.laisi@hel.fi

Beslutsfattare

Artturi Lähdetie
vs. toimitusjohtaja
Miika Tetri
lakimies