Tietopyyntö, kansanäänestysaloite Malmin lentokentän säilyttämisestä ilmailukäytössä
Tietopyyntö Malmin lentokentän säilyttämistä koskevasta kansanäänestysaloitteesta
Päätös
Kansliapäällikkö toteaa, että tietopyytäjän 22.11.2021, 6.12.2021, 20.12.2021 ja 3.1.2022 pyytämät julkiset tiedot sisältyvät kaupungin 6.12.2021, 20.12.2021, 3.1.2022 ja 17.1.2022 antamiin vastauksiin. Tietopyyntöihin on vastattu viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 14 §:n 4 momentissa edellytetyssä 14 vuorokauden määräajassa.
Asian HEL 2021-008722 asiakirjat ovat kaupunginvaltuuston päätöksen 8.12.2021 § 395 liitteenä ja päätöksen oheismateriaaliin, kansanäänestysaloitteen nimilistoihin, on mahdollista tutustua Helsingin kaupungin kirjaamossa. Asialla ei ole muita asiakirjoja.
Päätöksen perustelut
Tietopyytäjä on pyytänyt 22.11.2021 tietoa siitä, mihin seuraava tieto perustuu: "Toimintojen yhdistäminen on osoittautunut käytännössä mahdottomaksi etupäässä meluhaittojen ja
onnettomuusriskien vuoksi."
Pyydetyt tiedot sisältyvät 6.12.2021, 20.12.2021, 3.1.2022 ja 17.1.2022 toimitettuihin vastauksiin.
Julkisuudessa on esitetty vaihtoehtoa, jossa lentotoiminta voisi säilyä uuden kaupunkirakenteen keskellä, kun kiitoteistä säilytettäisiin yksi ja uudet asuinkorttelit sijoittuisivat kentän reunalle. Tätä vaihtoehtoa on tutkittu Malmin lentokentän alueen kaavarunkotyön yhteydessä. Toimintojen yhdistäminen on osoittautunut käytännössä mahdottomaksi lähinnä meluhaittojen ja onnettomuusriskien vuoksi. Lentotoiminnan vaatimat turvaetäisyydet ovat huomattavat ja toisaalta maankäyttö- ja rakennuslaki asettaa tiukat normit terveelliselle ja turvalliselle asumisen ympäristölle. Lentotoiminnan ja rakentamisen yhteensovittamisesta seuraisi ihmisten kokemien meluhäiriöiden lisäksi vaikeuksia jatkossa asemakaavoitukselle ja lentotoiminnan vaatimien ympäristölupien saamiselle. Erilaisten suunnitteluratkaisujen tutkiminen ja arvioiminen sisältyy kaavojen valmisteluun ja tätä työtä tehdään kaupunkiympäristön toimialan asiantuntijoiden kesken. Helsingin kaupungilla ei ole hallussaan asiakirjoja tietopyytäjän nimeämällä tavalla. Kaavahankkeiden julkiset asiakirjat ovat nähtävillä karttapalvelussa.
Voimassa olevissa asemakaavoissa on huomioitu lentotoiminnan vaatimat turvaetäisyydet. Valtioneuvoston päätöksessä (993/1992) melutason ohjearvoista on määritelty päivä- ja yöajalle sovellettavat ohjearvotasot ulkona ja sisällä. Lentotoiminnan aiheuttamia rajoituksia maankäyttöön on tarkasteltu tämän päätöksen pohjalta.
Viimeisin äänitasomallinnus on tehty vuonna 2016 (Windcraft Oy) ja tässä selvityksessä on tarkasteltu Helsinki-Malmin lentoaseman aiheuttamaa äänikuormitusta arvioidun kesän 2017 tilanteen mukaisena. Lentomenetelmät ovat vuoden 2016 tilanteen mukaiset ja kalusto vuoden 2014 kesän tilanteen mukainen. Malmin entisellä lentokentällä ei ole lentotoimintaa eikä Helsingin kaupungin tavoitteena ole käynnistää lentotoimintaa uudelleen. Uusia melumallinnuksia ei ole laadittu.
Helsingin kaupungilla ei ole hallussaan asiakirjoja tietopyytäjän nimeämällä tavalla. Kaavahankkeiden julkiset asiakirjat ovat nähtävillä karttapalvelussa.
Detta beslut publicerades 14.02.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550