Hankesuunnitelma, julkisivun peruskorjaus, Hiidenkiven peruskoulu

HEL 2021-013321
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 3 §

Hiidenkiven peruskoulu, julkisivun peruskorjaus hankesuunnitelman hyväksyminen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Rajatie 7, 00730 Helsinki sijoittuvan, Hiidenkiven peruskoulun 17.12.2021 päivätyn julkisivun korjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 4 700 js-brm² (julkisivu) ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 225 000 euroa elokuun 2021 kustannustasossa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Rajatie 7:n julkisivun peruskorjaus käsittää rakennuksen julkisivut ja ikkunat. Perusparannettavia ikkunoita on noin 704 m². Tämän lisäksi rakennuksen länsisivun katoksen vesikate uusitaan. Nykyiset puurakenteet säilyvät.

Stäng

Yleistä hankkeesta

Rakennukseen on tehty ulkoseinärakenteiden kuntotutkimus 2017. Julkisivun kuntotutkimuksia on täydennetty syksyllä 2021. Tutkimuksissa todettiin, että rakennuksen julkisivun ulkopuolisissa rakenteissa ja liittymissä esiintyy epätiiveyksiä, mitkä tulee korjata sisäilmariskien ehkäisemiseksi. Julkisivun peruskorjaus on kuntotutkimuksen mukaan tarpeen tehdä.

Julkisivun kuntotutkimuksen perusteella on laadittu korjaussuunnitelmat. Korjaussuunnitelmissa esitetyistä korjausvaihtoehdoista on tehty mallikorjaukset ja kokeellisesti testataan näiden toimivuus ja erot työmäärissä.

Perusmuurissa sijaitsevat saumat uusitaan.

Peltiverhotun ulkoseinäosuuden osittainen uusiminen noin 20 m². Muuratun julkisivun liikuntasaumojen ja ikkunoiden julkisivuliittymien elastiset saumaukset uusitaan.

Korjaustyöt tehdään vaiheittain siten, että rakennuksen toiminta on mahdollisimman häiriötöntä korjausten aikana. Rakennus on käytössä koko korjaushankkeen ajan.

Julkisivun peruskorjaus tulee aloittaa mahdollisimman nopeasti, että rakennuksesta saadaan käyttäjille terveellinen ja turvallinen. Tämän vuoksi hankkeen aikataulu on toteutettu kiireellisenä.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on noin 4 700 js-brm².

Kustannukset

Kustannusarvion 27.10.2021 mukaan hankkeen rakentamiskustannukset kustannustasossa 8/2021 RI 112,1; THI 188,9 ovat arvonlisäverottomana yhteensä 2 250 000 euroa (479 euroa/js-brm²).

Rakentamiskustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, rakennustekniset työt, sähkötekniset työt, lisä- ja muutostyövaraus. Kustannuksia lisäävät toimenpiteet, joita ovat kosteustekniset korjaustoimenpiteet ja ulkoseinien tiivistyskorjaukset.

Hankkeen rahoitus

Hanke toteutetaan käyttötaloudesta siten, että hankkeen toteutus on vuonna 2022. Vuoden 2022 alusta sisäisen vuokramalliuudistuksen ensimmäisessä vaiheessa otettiin käyttöön muutokset ylläpitovuokriin. Peruskorjauksia ja kunnossapidollisia korjauksia ei toteuteta investointimäärärahoilla, vaan ne on siirretty osaksi käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjettia. Tämän seurauksena näillä korjauksilla ei ole vaikutusta pääomavuokraan vaan kyseiset korjaukset vaikuttavat ainoastaan ylläpitovuokraan.

Hankkeen aikataulu ja toteutus

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialalla on hankkeen toteutusvastuu. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.

Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että hanke valmistuu 12/2022 mennessä.

Stäng

Detta beslut publicerades 17.01.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Kari Pudas

Mer information fås av

Markku Hakonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39569

markku.hakonen@hel.fi

Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472

sonja.liljeblad@hel.fi

Bilagor

2. Hankesuunnitelman liitteet
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.