Valtuustoaloite, pystysuuntainen robottipysäköinti parkkitilan vapauttamiseksi ihmisille ja luonnolle
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle varavaltuutettu Petrus Pennasen ym. valtuustoaloitteesta koskien pystysuuntaista robottipysäköintiä parkkitilan vapauttamiseksi ihmisille ja luonnolle
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Robottipysäköinnin yksi hyödyistä on valtuustoaloitteessa todetun mukaisesti, että pysäköintiin tarvittava tila on tavallista pysäköintiä tehokkaammassa käytössä, jolloin arvokasta kaupunkitilaa jää enemmän muuhun käyttöön. Hyvänä puolena on myös, koska pysäköinti voi tapahtua omassa pysäköintihuoneessa, että ajoneuvo on normaaleja laitoksia paremmin suojassa ilkivallalta. Huonona puolena ovat kustannukset. Pysäköintipaikan hinta voi olla jopa 150 000 euroa. Joissain tapauksissa, varsinkin suurimman kysynnän tilanteissa, jonotusaika pysäköintiin ajoon voi muodostua pitkäksi, jolloin yhteensovitus katujärjestelyihin on tärkeää. Robottipysäköinnistä on Suomessa vielä varsin vähän kokemuksia.
Kiinteistöjen pysäköintipaikkojen rakentamistarve ratkaistaan maankäytön suunnittelussa. Useimmiten asemakaavoissa on määräys pysäköintipaikkojen lukumääristä. Asemakaavoituksessa myös ratkaistaan pysäköintipaikkojen sijoittuminen sekä käsitellään erilaiset vaihtoehdot pysäköinnin järjestämiseksi. Helsingin kaupunki ei rakenna pysäköintilaitoksia, vaan ne ovat olleet joko yksityisiä hankkeita tai liittyneet jonkun uuden alueen maankäytön ratkaisuihin. Robottipysäköinti on yksi toteutusvaihtoehto, mutta tähän asti sen käyttö on jäänyt vähäiseksi todennäköisesti kustannussyistä tai muista toteutuksen riskeistä johtuen.
Kaupunkiympäristön toimiala suhtautuu robottipysäköintilaitoksiin lähtökohtaisesti yhtenä mahdollisena pysäköinnin toteutusvaihtoehtona, mutta ratkaisuja tunnistetaan aina tapauskohtaisesti. Toistaiseksi rakennushankkeisiin ryhtyvät eivät ole riittävän laajasti nähneet robottipysäköinnin hyötyjen olevan suurempia kuin kohonneet kustannukset tai robottipysäköintiin liittyvät epävarmuustekijät. Tulevaisuudessa on mahdollista, että robottipysäköinti lisääntyy myös Helsingissä, jos tänne löydetään kilpailukykyisiä ratkaisuja esimerkiksi kaavoitettavien pysäköintilaitosten yhteydessä.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Valtuustoaloite
Varavaltuutettu Petrus Pennanen ja 15 muuta valtuutettua ovat tehneet 24.11.2021 seuraavan valtuustoaloitteen:
"Pystysuuntainen robottipysäköinti parkkitilan vapauttamiseksi ihmisille ja luonnolle
Robottipysäköinnillä autot paikoitetaan huomattavasti pienempään tilaan kuin muilla menetelmillä. Verrattuna sekä maanalaisiin pysäköintiluoliin että maanpäällisiin pysäköintitaloihin robottipysäköinnissä ei tarvita ajoramppeja, kääntymistiloja, hissejä eikä ilmastointia. Tilantarve on alle puolet perinteisistä pysäköintilaitoksista.
Maailman suurkaupungeissa vertikaalinen robottipysäköinti on yleistä, ja sitä on käytetty jo 1930- luvulta asti. Helsingissä robottipysäköintilaitos on asennettu ilmeisesti vasta yhteen asuintaloon.
Rakentamalla robottipysäköintilaitoksia kaupungissa voitaisiin vapauttaa runsaasti pysäköintitilaa ihmisille, kulttuurille ja luonnolle. Maan alle saataisiin autot paljon pienempään tilaan kuin nykyisissä parkkiluolissa, ja myös kaupunkitilaa syövät ajorampit jäisivät pois. Maan päälle sijoitettaessa pysäköintitorni voidaan maisemoida viherseinillä ja -katolla, ja muuttaa kadunvarren paikat esimerkiksi luonnollista kasvillisuutta sisältäväksi virkistys- ja kulttuuritilaksi.
Allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut ehdottavat, että Helsinki ottaa robottipysäköinnin käytännön vaihtoehdoksi pysäköinnin kehittämisessä ja selvittää, mitkä maailmalla tarjolla olevat ratkaisut sopivat kaupunkiimme parhaiten."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 2.3.2022 mennessä.
Detta beslut publicerades 02.03.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Juha Hietanen, liikenneinsinööri: 09 310 37120