Hankinta, puitejärjestely 2022-2024 (2024-2026), LVIA-suunnittelupalvelut, kaupunkiympäristön toimiala
LVIA-suunnittelupalveluja koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2022–2024 (optiokausi 1 + 1 vuotta)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeuttaa teknisen johtajan tekemään LVIA-suunnittelupalveluja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:
Osa-alue 1, Peruskorjaushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut:
- Hepacon Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Äyräväinen Oy
- Granlund Oy
Osa-alue 2, Uudisrakennushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut:
- Hepacon Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Granlund Oy
- Vahanen Talotekniikka Oy
- Äyräväinen Oy
Osa-alue 3, Asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut:
- Hepacon Oy
- Sitowise Oy
- Vahanen Talotekniikka Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
Osa-alue 4, Asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut:
- Hepacon Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
- Vahanen Talotekniikka Oy
- Climaconsult Finland Oy
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 3 ja 4 koskevasta tarjouskilpailusta, koska Raksystems Insinööritoimisto Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa osa-alueessa 3 ja 4 tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 4 koske-vasta tarjouskilpailusta, koska FCG Finnish Consulting Group Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa osa-alueessa 4 tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
Kaupunkiympäristön toimialan osalta arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 36 000 000 euroa jakautuen osa-alueiden kesken seuraavasti:
Osa-alue 1: 10 000 000 euroa
Osa-alue 2: 15 000 000 euroa
Osa-alue 3: 4 000 000 euroa
Osa-alue 4: 7 000 000 euroa
Tarjouspyynnössä hankintarenkaan hankinnan ennakoiduksi arvoksi oli ilmoitettu 37 400 000 euroa. Hankinnan ennakoituun arvoon oli laskettu hankinnassa mukana olevien Helsingin kaupungin kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan sekä Helsingin kaupungin rakentamispalvelu-liikelaitos Staran sopimuskauden hankintojen ennakoidut arvot. Edellä mainitut hankintayksiköt tekevät hankinnasta hankintayksikkökohtaiset hankintapäätökset.
Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu, mutta kuitenkin aikaisintaan 1.6.2022. Sopimukset päättyvät 31.5.2024. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella yhden vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvan optiokauden.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta
kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota valituille konsulteille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan LVIA- ym. järjestelmien suunnittelutehtäviä sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.5.2024 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella (1+1) optiovuodella.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.
Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu 4 osa-alueeseen seuraavasti:
- Osa-alue 1, Peruskorjaushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut
- Osa-alue 2, Uudisrakennushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut
- Osa-alue 3, Asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut
- Osa-alue 4, Asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden LVIA-suunnittelupalvelut
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.
Puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan 5 - 7 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 11.2.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-013597. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on 13.2.2022 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 17.3.2022 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti 11 tarjo-ajaa (suluissa osa-alueet, joita tarjous koski):
- Climaconsult Finland Oy (4)
- FCG Finnish Consulting Group Oy (1, 2 ja 4)
- Granlund Oy (1 ja 2)
- Hepacon Oy (1, 2, 3 ja 4)
- Oy PQR Consult AB (1)
- Raksystems Insinööritoimisto Oy (3 ja 4)
- Ramboll Finland Oy (1, 2 ja 4)
- Sitowise Oy (1, 2, 3 ja 4)
- Sweco Talotekniikka Oy (1, 2, 3 ja 4)
- Vahanen Talotekniikka Oy (1, 2, 3 ja 4)
- Äyräväinen Oy (1 ja 2)
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset:
- Liikevaihtovaatimus
- Vastuuvakuutusvaatimus
- Taloudellista ja rahoituksellista koskeva vaatimus (Rating luokka)
- Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskeva vaatimus (Referenssit ja vastuullisten suunnittelijoiden koulutus ja kokemus)
Hankintayksikkö tarkisti tarjoajille asetetut vaatimukset (1, 2 ja 3) Vastuugroup.fi -palvelusta sekä Suomen Asiakastieto Oy:n palvelusta.
Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset pyydettiin toimittamaan tarjouslomakkeella.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että Raksystems Insinööritoimisto Oy ei täytä esitettyjä osa-aluetta 3 koskevia soveltuvuusvaatimuksia, koska Raksystems Insinööritoimisto Oy ei ollut antanut tarjouslomakkeella vaadittuja tietoja koskien osa-alueen 3 yritystä koskevia referenssivaatimuksia.
Näin ollen Raksystems Insinööritoimisto Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueen 3 osalta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että Raksystems Insinööritoimisto Oy ei täytä esitettyjä osa-aluetta 4 koskevia soveltuvuusvaatimuksia, koska Raksystems Insinööritoimisto Oy:n nimeämällä vastuullisella konsultilla ei ollut osa-alueen 4 vähimmäisvaatimusten mukaisia referenssejä.
Näin ollen Raksystems Insinööritoimisto Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueen 4 osalta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että FCG Finnish Consulting Group Oy ei täytä esitettyjä osa-aluetta 4 koskevia soveltuvuusvaatimuksia, koska FCG Finnish Consulting Group Oy ei ollut antanut pakollisia referenssejä koskevia tietoja tarjouspyynnön mukaisesti.
Näin ollen FCG Finnish Consulting Group Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta osa-alueen 4 osalta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti jokaisessa osa-alueessa kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- hinta, painoarvo 50 %
- laatu, painoarvo 50 %
Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista osa-aluekohtaisista vertailu- ja laatuarviointitaulukoista.
Tarjouksen vertailupisteet osa-alueittain muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Tarjouspyynnön mukaisesti jokaiseen osa-alueeseen valitaan 5–7 eniten vertailupisteitä saanutta toimittajaa, jollei soveltuvuusvaatimukset täyttäviä tarjoajia tai hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.
Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1
- Hepacon Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Äyräväinen Oy
- Granlund Oy
Osa-alue 2
- Hepacon Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Granlund Oy
- Vahanen Talotekniikka Oy
- Äyräväinen Oy
Osa-alue 3
- Hepacon Oy
- Sitowise Oy
- Vahanen Talotekniikka Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
Osa-alue 4
- Hepacon Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Vahanen Talotekniikka Oy
- Climaconsult Finland Oy
Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisteriotteet.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Tilaukset tehdään sopimuskaudella noudattaen tarjouspyynnön mukaista prosenttijakaumaa osa-alueittain:
Hankintayksiköt jakavat toimeksiannot sopimuskauden aikana puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken prosenttijakauman mukaisesti.
Prosenttijakauma mukailee tarjoajien tarjousten paremmuusjärjestystä tässä puitejärjestelyn perustamista koskevassa tarjouskilpailussa.
Tarjoajakohtainen prosenttiosuus määräytyy tarjoajan saamien vertailupisteiden mukaisesti seuraavan kaavan mukaisesti: Tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien vertailupisteiden summa.
Tarjousten perusteella muodostunut prosenttijakauma osa-alueittain on esitetty päätöksen liitteissä 1, 3, 5 ja 7 (osa-alueiden vertailutaulukot).
Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja. Lähtökohtana kuitenkin on, että kaikilta puitejärjestelyyn valitulta toimittajalta tilataan toimeksiantoja. Hankintayksiköt pyrkivät jakamaan toimeksiannot mahdollisimman tarkasti edellä kuvatun prosenttijakauman mukaisesti.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (11.5.2021 § 248) mukaan kaupunkiympäristölauta-kunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 25.04.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Kari Siren, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 21077