Sääntöohjaus, hallintosäännön muuttaminen, Liikenneliikesäännön muuttaminen yhtiöittämiseen liittyen

HEL 2021-013729
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 7 §

Ändring av förvaltningsstadgan med anledning av bolagiseringen av trafikaffärsverket

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände förvaltningsstadgan för Helsingfors stad i enlighet med bilagan från och med 1.2.2022.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Bakgrund

Stadsfullmäktige beslutade 22.9.2021 (282 §)

  • att godkänna en överlåtelse av trafikaffärsverkets verksamhet, exklusive funktionerna som gäller metrons infra- och trafikantavtal, till ett aktiebolag (stadstrafikbolaget) som grundas för att omedelbart fortsätta affärsverkets affärsverksamhet, samt
  • att godkänna att ett bolag för stadstrafik grundas och kapitaliseringen i samband med överföringen av trafikaffärsverkets funktioner.

Ändringar i förvaltningsstadgan

I stadens förvaltningsstadga ingår bestämmelser om trafikaffärsverket i 9 § och 13 § i kapitel 2, i 6 § i kapitel 4, i 7 § i kapitel 5 samt i 13 § och 14 § i kapitel 16.

På grund av bolagiseringen av HST:s all annan verksamhet utom metron behöver bestämmelserna i förvaltningsstadgan som gäller trafikaffärsverket ändras för att motsvara den ändrade situationen.

Följande ändringar behövs i förvaltningsstadgan:

13 § i kapitel 2 ändras enligt följande:

Direktionen för trafikaffärsverket svarar för uppgifterna i verksamhetsområdet för trafikaffärsverket som avses i 4 kap. 6 § 4 mom. Trafikaffärsverket hör till stadsmiljösektorn.

Direktionen har fem ledamöter. Varje ledamot har en personlig ersättare.

Stadsstyrelsen väljer ledamöterna och ersättarna i direktionen för sin mandattid. Stadsstyrelsen väljer dessutom en ordförande och en vice ordförande för direktionen bland dess ordinarie ledamöter.

6 § i kapitel 4 ändras enligt följande:

Stadsmiljösektorn sköter planeringen, byggandet och underhållet av stadsmiljön och erbjuder stadsmiljötjänster. Stadsmiljösektorn lyder under stadsmiljönämnden, frånsett räddningsverket och trafikaffärsverket.

Stadsmiljösektorn består av tre servicehelheter:

1 Servicehelheten markanvändning och stadsstruktur, som ansvarar för att skapa och tillhandahålla verksamhetsförutsättningar för att stadsmiljön ska utvecklas och vara trivsam och för att strukturerna i den ska vara funktionella

2 Servicehelheten byggnader och allmänna områden, som ansvarar för att stadsmiljön blir byggd och är användbar

3 Servicehelheten tjänster och tillstånd, som tillhandahåller stadsmiljötjänster.

Till stadsmiljösektorn hör dessutom räddningsverket, som sköter räddningsväsendet och producerar prehospital akutsjukvård i den omfattning som överenskommits med den som ordnar vården. Räddningsverket lyder under räddningsnämnden.

Till stadsmiljösektorn hör också trafikaffärsverket, som sköter metrotrafiken och infrastrukturen för kollektivtrafik i samband med metron. Trafikaffärsverket lyder under direktionen för trafikaffärsverket. Affärsverket använder namnet HST i sin verksamhet.

13 § i kapitel 16 ändras enligt följande:

Direktionen för trafikaffärsverket, om inget annat föreskrivs om befogenheterna, godkänner stadens metrotrafikstadga.

14 § i kapitel 16 ändras enligt följande:

Direktören för trafikaffärsverket, om inget annat föreskrivs om befogenheterna,

1 gör verksamhetsutövarens anmälan om att bedriva metrotrafik enligt lagen om transportservice och svarar för att verksamhetsutövaren upprätthåller säkerhetsstyrningssystemet enligt lagen

2 gör bannätsförvaltarens anmälan om förvaltning av metrobannät enligt spårtrafiklagen och svarar för att bannätsförvaltaren upprätthåller säkerhetsstyrningssystemet enligt lagen

3 ansöker på stadens vägnar om statsandelar och statsstöd och därmed jämförbara förmåner som ingår i affärsverkets verksamhetsområde, dock inte om medel från Europeiska unionen, samt för stadens talan i dessa frågor.

Direktören för trafikaffärsverket, om inget annat föreskrivs om befogenheterna, beslutar om eller godkänner grunder för och gränser inom vilka en tjänsteinnehavare beslutar

1 föra stadens och direktionens talan vid omprövning av beslut som fattats av direktionen och trafikaffärsverkets tjänsteinnehavare, om tjänsteinnehavaren instämmer med det beslut som omprövningen gäller

2 ta emot stämningar och föra trafikaffärsverkets talan i domstolar, hos förvaltningsmyndigheter och vid förrättningar, med undantag för ärenden som gäller bevakning av fordringar vid konkurser och exekutiva auktioner, företagssanering och skuldsanering för privatpersoner.

Avslutningsvis

Ändringarna i förvaltningsstadgan träder i kraft samtidigt som en del av HST:s funktioner överförs till stadstrafikbolaget enligt stadsfullmäktiges beslut, alltså från och med 1.2.2022.

Förslaget till ändring av förvaltningsstadgan har behandlats i stadgearbetsgruppen i samband med förberedelserna inför bolagiseringen av HST 9.8.2021.

Stadsstyrelsen ska separat besluta om utnämningen av direktionen för trafikaffärsverket som är mindre än det nuvarande, och vars verksamhet inleds 1.2.2022.

Stäng

Kaupunginhallitus 13.12.2021 § 911

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen mukaisesti 1.2.2022 lukien.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 24.01.2022

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Atte Malmström, koncernstyrningschef, telefon: 09 310 25472

atte.malmstrom@hel.fi