Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, keskushallinto, kaupunginkanslia 1.1.2022 lukien

HEL 2021-013854
Ärendet har nyare handläggningar
§ 267

Kaupunginkanslian toimintasääntö 1.1.2022

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö hyväksyi kaupunginkanslian toimintasäännön 1.1.2022 lukien liitteen 1 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kaupunginvaltuuston hyväksyi 8.12.2021 § 389 Helsingin kaupungin hallintosääntömuutoksen koskien kaupunginkansliaa ja sosiaali- ja terveystoimialaa.

Kaupunginkanslian toimintasääntöä on muutettava vastaamaan hallintosääntöä strategiaosaston organisaation ja sopimushallinnan teknisten lisäysten osalta. Samalla muutetaan hallinto-osaston organisaatiota.

Hallinto-osastoa koskevat muutokset

Hallinto-osaston hallintomenttely-yksikön hallintomenttelyn tuki -tiimi vastaa kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen sekä muista kaupunginkanslian päätöksentekoon liittyvistä käännöstehtävistä. Käännöspalveluiden tehtävänä on avustaa resurssien salliessa myös muita kaupunginkanslian osastoja näiden vastuualueelle kuuluvien tekstien kääntämisessä. Käännöstoiminnan kehittämiseksi ja kielenkääntäjien suoran esihenkilötuen varmistamiseksi kielenkääntäjistä on tarkoituksenmukaista muodostaa oma alatiimi, jota johtaa käännöstoiminnon tavoitteiden saavuttamisesta kokonaisuudessaan vastaava ylikielenkääntäjä.

Hallinto-osaston organisaatiorakenteesta siirretään turvallisuus- ja valmiusyksikkö stategiaosastolle. Turvallisuus- ja valmiusyksikön siirtymisen vuoksi hallinto-osaston osalta toimintasäännöstä poistetaan viittaukset turvallisuus- ja valmiusyksiköstä.

Strategiaosastoa koskevat muutokset

Turvallisuus- ja valmiusyksikkö siirretään strategiaosaston kaupunkistrategiayksikköön omaksi tiimiksi. Siirrolla vähennetään päällekkäisiä tehtäviä, tuotetaan synergiaetuja ja tehostetaan toimintaa sekä resurssien käyttöä.

Osana kaupunkitasoisen ICT-tuen keskittämisen toimeenpanoa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietohallintopalveluiden opetuksen ICT-tuki siirretään kaupunginkanslian strategiaosastolle. Opetuksen ICT-tuki tulee sijoittumaan strategiaosaston digitaalisaatioyksikön digitaalinen perusta-tiimiin tukipalvelut-alatiimiin, johon perustetaan opetuksen tuki niminen lähitukitiimi.

Toimintasäännön muutoksia on käsitelty kaupunginkanslian henkilöstötoimikunnassa ja yhteistoimintamenettely on todettu toteutuneeksi.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan kansliapäällikkö hyväksyy kaupunginkanslian toimintasäännön. Toimintasäännössä annetaan määräykset osastotasoa alemmasta organisaatiosta ja esihenkilöistä, toimivaltuuksista sekä johtoryhmistä.

Detta beslut publicerades 16.12.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Sanna Selkiaho, hallintosuunnittelija, puhelin: 09 310 36067

sanna.selkiaho@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Juha Summanen
hallintojohtaja