Hankinta, suun terveydenhuollon hammaslaboratoriopalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-000055
Ärendet har nyare handläggningar
§ 77
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Hammaslaboratoriopalvelujen hankinta, perushoidon hammaslaboratoriopalvelut

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hammaslaboratoriopalvelujen hankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset:

Perinteisellä jäljennöksellä

HammaslaboratorioValittu positioihin
Kotihammas Oy1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10

Digitaalisella jäljennöksellä

HammaslaboratorioValittu positioihin
Kotihammas Oy3, 4, 8, 10
Mehiläinen Oy2
Loisto laboratoriot Oy9

Päätöksen liitteistä 1 ja 2 ilmenevät kuhunkin positioon valitut tarjoajat ja positiokohtainen kokonaisvertailuhinta ja -pisteet ja liitteessä 3 yhteenveto laatuarvioinnista.

Päätös on kunkin tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes harmaan talouden torjuntaan liittyvät dokumentit ja rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty.

Lisäksi päätös on ehdollinen Kotihammas Oy:n ja Mehiläinen Oy:n osalta, kunnes kaikki annetut referenssitiedot on varmistettu.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä seuraavien tarjoajien tarjoukset:

- Oral Hammaslaboratoriot, tarjous hylätään kokonaisuudessaan

- Mehiläinen Oy hylätään positioissa 2 perinteisillä jäljennöksillä ja positiossa 1 digitaalisilla jäljennöksillä olevissa töissä

- 3Dent Oy hylätään digitaalisten jäljennösten positiossa 2 ja 10

- Kotihammas Oy hylätään digitaalisten jäljennösten positiossa 2

- Lumi Dental Oy:n tarjous hylätään kokonaisuudessaan

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo mahdolliset optiokaudet huomioiden on noin 3,5 Me:tä (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tilaajan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Hammaslaboratoriopalvelujen hankinta on tällä hetkellä järjestetty suorahankintana. Sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt suorahankintaa koskevan päätöksen 18.1.2022 § 5. Suorahankintaa koskevat sopimukset päättyvät 30.9.2022, sopimuskautta voidaan jatkaa tarvittaessa enintään 31.12.2022 saakka.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot 12.4.2022 § 71.

Hammaslaboratoriopalvelujen kilpailutus koski tavanomaiseen protetiikkaan, purennan kuntoutukseen ja purentafysiologiaan liittyviä hammaslaboratoriotöitä

Hankintamenettely ja tarjouspyyntö

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle ja vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 4.5.2022.

Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 23.5.2022 klo 12 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 24.5.2022 mennessä. Määräaikaan 7.6.2022 klo 14 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat seitsemän tarjoajaa:

- 3Dent Oy (FI27750709)

- KotiHammas Oy (2547260-2),

- Loisto laboratoriot Oy (2952550-5)

- Lumi Dental Oy (FI27250499)

- Mehiläinen Oy (FI19275565)

- Oral Hammaslaboratorio

- Plusterveys-Kvalident Oy (FI05807217)

Valintaperusteet

Hankinnassa valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli hinta 90 % ja laatu 10 %. Valinnat tehtiin positiokohtaisesti.

Tarjoajan tuli tarjota kaikkia positioon kuuluneita töitä / työvaiheita, jotta hän pääsi mukaan position hintavertailuun. Hankinnassa oli yhteensä 10 positiota.

Lisäksi valintaan vaikutti suun terveydenhuollon, hankintapalvelujen ja toimialan ympäristöasiantuntijan työryhmän tekemä, laadullinen arviointi. Laadulla arvioitiin hammaslaboratorion toimintaan liittyviä seikkoja tarjoajien tarjoukseensa lataaman selvityksen perusteella. Laatua arvioitiin hammaslaboratorion turvallisen työskentelyn näkökulmasta, saapuvien ja lähtevien töiden prosessin osata, tietosuojaa ja tietoturvaa sekä ympäristöasioiden huomioimisesta hammaslaboratorion toiminnassa. Yhteensä laadusta oli mahdollista saada 12 pistettä, jotka vertailupisteiksi muutettuna olivat max. 10 laatuvertailupistettä.

Positioon valittujen tarjoajien määrään vaikutti tarjoajan ilmoittama, tarjottavien töiden määrä vuositasolla. Hammaslaboratorioita valittiin jokaiseen positioon niin monta, että tilaajan arvioima positiokohtainen tarve vuositasolla (arvioitu tilatavien töiden määrä) täyttyi.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkastaneet tarjoajien soveltuvuuden. Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Suun terveydenhuolto on tarkastanut tarjoajien henkilökunnan tarjouspyynnössä vaadittujen pätevyysvaatimusten täyttymisen vastaavien hammasteknikoiden osalta (koulutus ja kokemus tarjotuista töistä). Muun tähän palveluhankintaan osallistuvan henkilökunnan koulutus sekä kaikkien kielitaito tarkistetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti ennen sopimuksen tekoa.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Tarjouksen täsmennyspyyntö on lähetetty seuraaville tarjoajille:

HammaslaboratorioTäsmennyspyynnön syy 
3Dent OyTyöntekijöiden työkokemus tarjottujen töiden tekemisessä sekä referenssin antajien yhteystiedot.
Lumi Dental OyVarahenkilöjärjestelmään liittyvä selvitys ja alihankintaan liittyvä selvitys. Lisäksi tarjoajalta pyydettiin selvitys Vantaan toimipisteen roolista. Tietosuojaan liittyvä selvitys pyydettiin tarjouspyynnön liitteen 13 mukaisesti.
Mehiläinen OySelvitys tarjotuista töiden määristä sekä referenssin antajien yhteystiedot.
Plusterveys-Kvalident OyReferenssien antajien yhteystiedot.
Kotihammas OyReferenssin antajan ilmoitetun yhteystiedon varmistaminen.

Lumi Dental Oy:tä lukuun ottamatta täsmennyspyyntöihin saatiin vastaukset. Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkastaneet saadut täsmennykset hyväksyneet ne.

Tarjousten hylkääminen

1. Oral Hammaslaboratorion tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia referenssien osalta. Tarjouspyynnössä oli vaadittuna, että tarjoajan tuli ilmoittaa kolme hammaslääkäriä, joille tarjoaja on tehnyt viimeisen vuoden aikana niitä töitä, joita tarjoaja tarjoaa ja jotka haluavat antaa tarjoajalle suosituksen (referenssin). Yksi referenssiksi ilmoitettu erikoishammaslääkäri ilmoitti, että hän ei ole tehnyt Oral Hammaslaboratorion tarjoamia proteettiseen hoitoon liittyviä töitä, joten Oral Hammaslaboratoriot hylätään virheellisen referenssin vuoksi.

Referenssitietoa on käytetty tarjoajan soveltuvuuden, suorituskyvyn, kokemuksen ja ammatillisen pätevyyden arvioinnissa. Hankintayksikkö ei ole voinut pyytää täsmentämään ilmoitettuja referenssitietoja muutoin kuin yhteystietojen osalta. Tarjoaja ei voi vaihtaa ilmoittamaansa sellaista referenssitietoa, joka ei täytä hankintayksikön esittämiä vaatimuksia. Referenssitiedon vaihtaminen katsotaan julkisissa hankinnoissa tarjouksen kielletyksi muuttamiseksi.

2. Mehiläinen Oy ei ollut ilmoittanut hintaa kaikkiin position kuuluviin töihin positioissa 1 (digitaaliset jäljennökset) ja 2 (perinteiset jäljennökset), joten Mehiläinen Oy hylätään näissä positioissa.

3. 3Dent Oy ei ollut ilmoittanut hintaa kaikkiin positioon kuuluviin töihin digitaalisten jäljennösten positiossa 2 ja 10, joten 3Dent Oy:n tarjous näissä positioissa hylätään.

4. Kotihammas Oy ei ollut ilmoittanut hintaa kaikkiin positioon 2 kuuluviin töihin digitaalisissa jäljennöksissä, joten Kotihammas Oy:n tarjous tässä positiossa hylätään.

5. Lumi Dental Oy ei vastannut hankintayksikön esittämään täsmennyspyyntöön asetetussa määräajassa, joten tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuutta ei voitu arvioida ja tarjous hylätään kokonaisuudessaan. Täsmennyspyyntö oli lähetetty sähköpostitse 13.6.2022 ja määräaika täsmennyksille päättyi 27.6.2022.

Valinta

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 30.6.2022 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.

Positiokohtaiset kokonaisvertailuhinnat ja valitut hammaslaboratoriot käyvät ilmi tämän päätöksen liitteenä olevista vertailutaulukoista, liitteet 1 ja 2.

Vertailutaulukoissa ei ole mukana hylättyjen hammaslaboratorioiden vertailuhintoja, eikä positioissa hylättyjen tarjoajien hylättyjen positioiden vertailuhintoja

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Sopimuskausi on pituudeltaan kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään 24 kuukauden mittaiseen optiokauteen. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta ja pituudesta viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikkien hammaslaboratorioiden kanssa tai vain osan kanssa. Lisäksi optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikista hammasteknisistä töistä tai vain osasta töitä.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 12.4.2022 § 71.

Lautakunta on oikeuttanut päätöksessään terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen

- päättämään optiokauden tai -kausien käyttöönotosta

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Detta beslut publicerades 30.06.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Sebastian Kaste
vs. terveys- ja päihdepalvelujen johtaja