Hankinta, suun terveydenhuollon kiireetön hoito, sosiaali- ja terveystoimiala
Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä alla lueteltujen tarjoajien tarjoukset suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnassa seuraavassa etusijajärjestyksessä:
1. KotiHammas Oy
2. Spider Med Oy
3. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
4. Coronaria Oy
Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä Aiderix Oy:n, Leluco Oy:n, MedForia Oy:n tarjoukset
Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on noin 29 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan lukien.
Helsingin suun terveydenhuolto ei sitoudu tarjouspyyntöasiakirjoissa mainittujen vähimmäismäärien lisäksi muihin määrällisiin velvoitteisiin, vaan palvelua hankitaan suun terveydenhuollon kulloisenkin tarpeen mukaan.
Päätös on valitun tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty. Edellä mainitut selvitykset ja dokumentit tulee toimittaa asetettuun määräaikaan mennessä.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 21.6.2022 § 125 hyväksynyt hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot.
Hankinnan kohteena on hammaslääkäri-hammashoitaja-työparien ja suuhygienistien työpanos Helsingin suun terveydenhuollon hammashoitoloissa toteutettavaan kiireettömään hoitoon. Palvelua on tietyin rajauksin mahdollista tuottaa myös palveluntuottajien omissa tiloissa. Hankittava palvelu ei sisällä erikoishammaslääkäritasoista suun terveydenhoitoa.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 3.8.2022 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi ja korjattu hankintailmoitus 3.9.2022. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 28.8.2022 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 1.9.2022. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.9.2022.
Määräaikaan mennessä saapui yhdeksän tarjousta. Tarjouksensa jättivät:
- Aiderix Oy (1463098-6)
- Coronaria Hammaslääkärit Oy (FI2908910- 9)
- KotiHammas Oy (2547260-2)
- Leluco Oy ( 3234771-1)
- Med Group (2080120-0)
- MedForia Oy (3147703-9)
- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9)
- Spider Med Oy (3155019-5)
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouspyynnössä määritellyt harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset sekä rikosrekisteriotteet tarkastetaan vain niiltä tarjoajilta, jotka näyttävät vertailun perusteella tulevan valituiksi palveluntuottajaksi.
Selvityspyyntö alhaisesta hinnasta
Hankintayksikkö on lähettänyt 19.9.2022 Leluco Oy:lle hankintalain (L1397/2016) § 96 mukaisen selvityspyynnön poikkeuksellisen alhaisesta tuntihinnasta koskien hoitohuoneen avaamista ja sulkemista.
Leluco Oy on antanut hintaa koskevan selvityksen 20.9.2022. Selvityksestä ilmenee, että annetussa hinnassa ei ole kyse hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyömisestä. Hankintayksikkö on hyväksynyt saadun selvityksen.
Harkinnanvaraisen poissulkemisperusteen harkinta
Hankintayksikkö on tarkastellut ja harkinnut hankintalain (L1397/2016) 81 § harkinnanvaraisten poissulkemisperusteiden käyttöä Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n osalta aikaisemmassa palvelussa olleiden oleellisten virheiden vuoksi. Sopimus on jouduttu irtisanomaan ennenaikaisesti merkittävien palveluntuotantoon liittyneiden puutteiden vuoksi.
Hankintayksikkö on ilmoittanut 26.9.2022 Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:lle harkitsevansa harkinnanvaraisten poissulkemisperusteiden käyttöä. Hankintayksikkö on antanut Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:lle mahdollisuuden antaa selvitystä hankintalain 81 §:n liittyen. Selvityspyyntö koski erityisesti tarjoajan laadunvarmistus- ja johtamisjärjestelmää ja sen toimivuutta käytännön toiminnassa henkilökunnan saatavuuden ja palveluntuotannon turvaamiseksi. Hankintayksikkö on pyytänyt Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:tä selvitystä tarjoajan luotettavuudesta hankintalain 82 § perusteella (ehdokkaan tai tarjoajan korjaavat toimenpiteet).
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy on antanut selvityksensä 3.10.2022. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy ilmoittaa selvityksessään tehneensä korjaavia toimenpiteitä. Saadun selvityksen perusteella suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö katsovat, että tarjoajaa ei voida sulkea pois tarjouskilpailusta hankintalain 81 §:n perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö ovat tarkastaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Aiderix Oy:n, Leluco Oy:n ja MedForia Oy:n tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnön vaatimuksia kaikilta osin. Kaikkien tarjoajien selvitykset vaaditun johtamis- ja laadunhallintajärjestelmän kuvauksen osalta katsottiin puutteellisiksi. Tarjouspyynnössä vaadittu johtamis- ja laadunhallintajärjestelmän kuvauksen tuli käsittää asiakaspalaute-, rekrytointi- ja perehdytysjärjestelmän kuvauksen. Kuvauksen tuli olla nimenomaan kilpailutettuun palveluun kohdistuva ja sen tuli olla riittävän kattava siten, että tilaajan työryhmä sai käsityksen tarjoajan johtamisen ja laadunhallinnan tasosta.
Aiderix Oy:n johtamis- ja laadunhallintajärjestelmän kuvaus oli laadittu työryhmän arvioinnin mukaan enemmälti koskemaan anestesiapalveluita. Rekrytointiin ja perehdytykseen sekä asiakaspalautejärjestelmään liittyvä kuvaus oli suppea, kuvattu yleisellä tasolla eikä kuvauksesta ilmennyt, kuinka palvelun johtamiseen ja laadunhallintaan liittyvät toimintatavat käytännössä toteutettaisiin hankittavassa palvelussa.
Leluco Oy:n johtamis- ja laadunhallintajärjestelmän kuvaus katsottiin suppeaksi ja puutteelliseksi. Asiakaspalautejärjestelmän kuvaus puuttui kokonaan ja rekrytointiin ja perehdytykseen liittyvät kuvaukset olivat yleisluonteisia. Johtamis- ja laadunhallintajärjestelmän kuvaus oli puutteellinen, eikä tilaajan työryhmälle tullut käsitystä siitä, kuinka kuvatut johtamisen ja laadunhallintajärjestelmän osat kytkeytyvät toisiinsa toimivaksi kokonaisuudeksi.
MedForia Oy:n johtamis- ja laadunhallintajärjestelmän kuvaus oli epäselvä. Kuvauksessa kerrottiin Foria Vastuun toiminnasta irrallisina, tulkinnanvaraisina yksityiskohtina, joiden perusteella työryhmä ei saanut käsitystä siitä, mitä kuvatuilla yksityiskohdilla haluttiin tuoda esiin johtamis- ja laadunhallintajärjestelmästä. Esimerkiksi rekrytoinnin osalta kuvattiin vain rekrytointikanavat, mutta ei rekrytointiprosessia. Laadunhallintajärjestelmän kuvaus oli jononpurkuun liittyvä, ja hankittavaan palveluun liittyvä kuvaus puuttui kokonaan. Kuvauksessa asiakas- ja potilastyytyväisyys -käsitteet oli kuvattu epäselvästi. Kuvaukset asiakaspalaute- ja rekrytointijärjestelmästä sekä perehdytysprosessista olivat puutteellisia.
Edellä mainittujen seikkojen vuoksi Aiderix Oy:n ja Leluco Oy:n ja MedForia Oy:n tarjoukset hylätään.
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankintamenettelynä oli avoin menettely ja valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia.
Kokonaisvertailupisteet muodostuvat hammaslääkäri -hoitaja työparin tuntihinnasta arki-illoille ja lauantaipäiville ja suuhygienistin tuntihinnasta arki-illoille ja lauantaipäiville. Lisäksi vertailupisteisiin vaikutti tarjoajan antama tuntihinta tilaajan hoitohuoneen avaamiseen tilanteessa, jossa hoitohuonetta ei ole avattu, sekä hoitohuoneen sulkemiseen iltaisin.
Tarjouspyynnössä oli kerrottuna, että palveluntuottajia tullaan valitsemaan vähintään kaksi ja enimmillään neljä siten, että tilaajan arvioima maksimitarve täyttyy. Useamman palveluntuottajan valitseminen varmistaa riittävän palvelutuotannon Tilaajan tarpeisiin myös palveluntuottajan henkilöstön saatavuus- ja rekrytointihaasteissa. Maksimitarve on kahdeksan kokonaisuutta.
Yksi kokonaisuus käsitti neljä hammaslääkäri-hoitaja-työparia ja kaksi suuhygienistiä. Vähimmäisvaatimuksena tarjouspyynnössä oli kaksi kokonaisuutta. Enimmillään tarjoaja pystyi tarjoamaan kuutta kokonaisuutta.
Kaikki tarjoajat tarjosivat kahta kokonaisuutta, joten tarjoajia valitaan neljä, jotta suun terveydenhuollon arvioima enimmäistarve saadaan täytettyä.
Valinta
Suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö ovat kokouksessaan 4.10.2022 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua ja selvityspyyntöihin saatuja vastauksia.
Tarjoajat, kokonaisvertailuhinnat ja kokonaisvertailupisteet käyvät ilmi tästä päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1). Liitteessä ei ole mukana hylättyjen tarjoajan tietoja.
Sopimus ja sopimuskausi
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kolme (3) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään 12 kuukauden mittaiseen optiokauteen, jonka käyttöönotosta ja pituudesta tilaaja päättää viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintavaltuudet
Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus tehdä hankinnasta päätös perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan 21.6.2022 § 125 päätökseen, jossa sosiaali- ja terveyslautakunta on valtuuttanut terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Detta beslut publicerades 04.10.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539
Sinikka Varsio, johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 050 358 3753