Avustuksen myöntäminen, Nuorisopalvelut, loma-aikojen leiriavustukset vuodelle 2022

HEL 2022-000110
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 30 §

Loma-aikojen leiriavustuksien 2022 käyttö (kausi 1.11.2021-31.10.2022)

Ungdomssektionen

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto tarkensi 27.1.2022, § 4 tehtyä loma-aikojen leiriavustuspäätöstä ilmoitettujen toteutuneiden leirivuorokausien perusteella ja myöntää niiden perusteella leiriavustusta 630 000 euroa liitteen mukaisesti.

Tarkennuksessa jätetään liitteen mukaisesti voimaan ennakkoon myönnetyt leiriavustukset perimättä mitään osaa takaisin, vaikka joidenkin yhdistysten kohdalla toteutuneiden leirivuorokausien määrä tämän normaalioloissa edellyttäisikin. Niiden yhdistysten, joiden leirivuorokaudet toteutuivat yli 100 %, avustusta korotetaan määrärahan puitteissa.

Ohjeita avustuksen saajille

Avustusta saavan on noudatettava Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöä ja Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita (www.hel.fi/nuorisonavustukset):

Avustus maksetaan yhdessä erässä. Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.

Avustustoiminnassa on otettu huomioon valtiontukisääntely ja avustuksen kilpailuvaikutukset. Avustamisen ei katsota vaikuttavan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, koska palveluja tuotetaan ensi sijassa paikallisille asukkaille rajatulla alueella jäsenvaltiossa.

Käsittely

Esteelliset: Nina Miettinen
Esteellisyyden syy: palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi (hallintolain 28.1 § kohta 4)

Asian aikana kuultavina olivat suunnittelijat Tuulia Saves ja Virpi Talasmäki.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Loma-aikojen leiriavustusta myönnetään helsinkiläisille yhdistyksille, jotka järjestävät koulujen loma-aikoina nuorisojaoston määrittelemien kriteereiden mukaisia yö- ja päiväleirejä helsinkiläisille 7–16-vuotiaille lapsille ja nuorille. Leirien tulee kestää vähintään neljä päivää (yöleirien kolme yötä), niitä tulee järjestää vähintään neljä ja kohderyhmän mukaisia osallistujia tulee kullakin leirillä olla vähintään kymmenen. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)

Loma-aikojen leiriavustusta myönnetään helsinkiläisille yhdistyksille helsinkiläisten 7–16-vuotiaiden lasten ja nuorten koulujen loma-aikoina järjestettyjen leirien aiheuttamiin kustannuksiin. Sitä voi käyttää kuljetus-, majoitus-, materiaali-, elintarvike-, tiedotus-, vakuutus- ja vuokrakustannuksiin sekä leirihenkilökunnan palkkakuluihin. Loma-aikojen leiriavustusta saavien yhdistysten tulee eritellä kirjanpidossaan leirien tulot ja menot omana kustannuspaikkana. Leiritoimintaan jaettavat avustukset myönnetään leirivuorokausilukumäärän perusteella. Avustuksen käyttö selvitetään Loma-aikojen leiriavustusselvityslomakkeella päätöksessä mainittuun päivämäärään mennessä. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)

Avustusta myöntäessään voi nuorisojaosto käyttää harkintaansa yleisten poikkeuksellisten olosuhteiden vallitessa. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)

Avustustoiminnassa on otettu huomioon valtiontukisääntely ja avustuksen kilpailuvaikutukset. Avustamisen ei katsota vaikuttavan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, koska palveluja tuotetaan ensi sijassa paikallisille asukkaille rajatulla alueella jäsenvaltiossa. Kaupungin hakijalle myöntämä avustus on julkisista varoista myönnettyä tukea. Mikäli avustusta myönnetään hakijalle, joka harjoittaa taloudellista toimintaa kilpailluilla markkinoilla (esim. palveluiden tai tuotteiden myyntiä), tulee ennen avustuksen myöntämistä selvittää ja arvioida, onko avustuksen myöntäminen valtiontukisäännösten mukaan mahdollista. Avustuspäätöksen perusteluista tulee tällaisessa tapauksessa ilmetä peruste avustuksen sallittavuudelle. Kiellettynä valtiontukena pidetään julkisen sektorin missä tahansa muodossa myöntämää tukea, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua, suosii jotakin yritystä tai tuotannonalaa ja vaikuttaa EU:n jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Myös avustus voi täyttää kielletyn valtiontuen kriteerit, eikä avustusta tule tällöin myöntää. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)

Loma-aikojen leiritoiminta yleisesti

Nuorisojaosto päätti kokouksessaan 27.1.2022, § 4 loma-aikojen leiriavustuksen myöntämisestä kaudelle 1.11.2021–31.10.2022 siten, että nuorisojaosto tekee lopullisen päätöksen saatuaan leiriavustusselvitykset marraskuussa. Avustuksia myönnettiin yhteensä 620 380 euroa yhdistysten ilmoittamien ennakkosuunnitelmien perusteella laskettujen leirivuorokausien mukaisesti. Avustusta maksettiin yhdistyksille 80 % eli 496 305 euroa ennakkona.

Selvityksiä on valmisteltu kaupungin yleisohjeen ja nuorisoyhdistysten avustusohjesäännön mukaisesti. Valmistelu on kuitenkin ollut yhä poikkeuksellinen, johtuen kahden vuoden korona-pandemian aiheuttaman lasten ja nuorten pahoinvoinnin lisääntymisen takia. Valmistelussa on otettu yhä huomioon erityisolosuhteiden takia tehdyt tilapäiset uudet linjaukset sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta (24.8.2021, § 97) että nuorisojaostolta (29.10.2020 lähetekeskustelu). Lisäksi valmistelussa on pyritty huomioimaan Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan vaikutuksia järjestöjen leiritoimintaan.

Kahden poikkeuksellisen vuoden jälkeen koronarajoituksia päästiin purkamaan vuoden 2022 alkupuolella. Leirikaudella koronan suora vaikutus näkyi vielä joidenkin joulu- ja talvilomalla olleiden leirien peruuntumisena ja toisaalta taas kesäkaudella useiden ylimääräisten leirien järjestämisenä. Alkukauden osallistujamääriä karsivat vielä pelko ja epävarmuus pandemiatilanteesta.

Leiritoiminnassa näkyi myös Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Monet leirinjärjestäjät ovat pystyneet reagoimaan tähän sodan aiheuttamaan humanitääriseen kriisiin välittömästi toivottamalla ukrainalaiset pakolaiset tervetulleiksi sekä osallistumaan että työntekijöiksi leireille. Moni yhdistys tarjosi maksuttomia leirejä ja/tai vapaaoppilaspaikkoja ukrainaisille lapsille ja nuorille.

Leirien kysyntä ja tarve ovat kasvaneet kovasti. Tämän kauden leireille on ollut suorastaan jonotuslistoja ja vieläkin enemmän leirejä olisi voitu järjestää, mikäli vapaaehtoisia ja/tai palkattuja leiriohjaajia olisi ollut riittävästi. Lapsia on myös otettu ylipaikoille ja leiriläisten määrät ovat jopa tuplaantuneet.

Koronavuosien ja lähialueella meneillään olevan sodan vaikutuksia lapsiin, nuoriin ja perheisiin joudutaan korjaamaan vielä pitkään. Ahdistus, pelko, yksinäisyys, sodan traumat sekä terveydelliset ja taloudelliset menetykset heijastuvat myös leiritoimintaan. Leirinjärjestäjien mukaan nuorten ja lasten ohjattu, turvallinen leiritoiminta lisää hyvinvointia, yhteisöön kuulumisen tunnetta ja ehkäisee vaikeistakin olosuhteista ja/tai lähtökohdista huolimatta syrjäytymistä tehokkaasti. Tämä vaatii kuitenkin lisää turvallisia tiloja, ohjaajia ja vapaehtoisia. Leiritoiminnan tukemiseen toivotaan jatkossa lisää määrärahoja, jotta tarpeellisia leirejä voidaan järjestää riittävästi ja etenkin riittävillä resursseilla jatkossa.

Loma-aikojen leiritoiminta lukuina

Avustusta myönnetään 630 000 euroa 34 (2021:38) yhdistykselle yhteensä 398 päiväleirille (suunnitelmassa oli 447, edellisellä kaudella toteutui 431) ja 132 yöleirille (suunnitelmassa oli 141, edellisellä kaudella toteutui 116).

Päiväleirien osuudet ovat laskeneet ja yöleirien kohonneet. Näin ollen tuettavia päiväleirivuorokausia oli 38 542 (suunnitelmassa oli 44 252, edellisellä kaudella toteutui 41 542). Päiväleireille osallistui 7 851 (suunnitelmassa oli 9 121 ja edellisellä kaudella osallistui 8 333) helsinkiläislasta. Tuettavia yöleirivuorokausia oli 22 985 (suunnitelmassa 24 739, edellisellä kaudella toteutui 19  198). Yöleireille osallistui 3 969 (suunnitelmassa oli 4 177 ja edellisellä kaudella osallistui 3 238) helsinkiläislasta.

Leiriavustusta valmisteltaessa pyrittiin huomioimaan aiempien koronavuosien sekä sodan aiheuttamia haasteita, vaikeuksia ja ongelmia. Valmistelussa tähdättiin siihen, että sen lopputulos on mahdollisimman hyvä jokaisen leirejä järjestävän yhdistyksen kannalta eikä yhdenkään yhdistyksen tarvitse palauttaa senttiäkään tammikuussa päätetyistä leirieuroista.

Loma-aikojen leiriavustus jaettiin pääsääntöisesti selvitettyjen leirivuorokausien suhteen siten, että yhdistykset, jotka toteuttivat 63-98 % suunnitelluista leirivuorokausistaan, saivat pitää tammikuussa päätetyn summan kokonaisuudessaan. Poikkeuksena yksi yhdistys, joka jätti hakemukseensa erheellisesti kaksi eri suunnitelmaa, joista toisessa olevat 11 leiriä kuuluivat hakijan mukaan vain alustavaan suunnitelmaan (SDPL:n Helsingin ja Uudenmaan piirijärjestö ry). Yhdistykselle myönnettiin vain ennakkoon maksettu summa.

Yhdistykset, jotka toteuttivat alle 50 % suunnitelmastaan, saivat pitää tammikuussa ennakkoon maksetun summan eli 80 % silloin myönnetystä leiriavustuksesta. Näiltä yhdistyksiltä maksamatta jäänyt 20 % ja tammikuussa kaikilta jakamatta jäänyt osuus laitettiin uudelleen jakoon niille yhdistyksille, jotka olivat toteuttaneet yli 100 % suunnitelluista leireistään. Yhdistykselle, jonka hakusumma oli liian pieni, ei lisäystä voitu myöntää (Helsingin Jalkapalloklubi ry).

Avustusta myönnettiin myös leireille, joissa osallistujamäärä oli viidestä yhdeksään, mikäli yhdistys oli selvittänyt mistä vajaus johtui. Leirejä, joissa osallistujamäärä jäi yhdestä neljään osallistujaan, ei pääsääntöisesti hyväksytty. Vain yksi neljän osallistujan leiri hyväksyttiin, koska se järjestettiin ukrainalaisille lapsille.

Avustusta ei myöskään myönnetty sellaisille yksittäisille leireille, jotka kestivät vähemmän kuin neljä päivää tai olivat helsinkiläisten koululaisten kouluajalla.

Yhdellä yhdistyksellä hyväksyttäviä toteutuneita leirejä oli ennakkosuunnitelmasta poiketen vain kolme (Tapanilan Erä Karate ry), mutta sen antama selvitys asiasta oli riittävä, joten avustusta ei esitetä takaisinperittäväksi. Yhdistys joutui turvallisuussyistä ohjaajapulan takia muuttamaan viiden päivän päiväleirin yhden vuorokauden kestäväksi yöretkeksi.

Yhdistykset toteuttivat loma-aikojen leirivuorokausia koronavuosien jälkeen suunnitelmiin verrattuna parhaiten, keskiarvon yltäessä peräti 89 % (2020: 71 % ja 2021:84 %).

Lähes kaikki leirinjärjestäjät ovat arvioineet realistisesti tulevien leirien ja osallistujien määrää suunnitelmassaan. Enää vain muutama yhdistys yliarvioi vuosittain koulujen loma-aikojen leiritoimintaansa. Kauden pienin toteutuma on 34 % (Kuksat ry) ja suurin 167 % (Lasten ja nuorten yhdistys Pelikan ry). Leirejä järjestettiin niin nuorisopalvelujen toimipisteissä kuin järjestöjen omissa toimitiloissa.

Valmistelijat vierailivat joidenkin avustusta saaneiden yhdistysten leireillä Helsingissä sekä useilla Bengtsårin leirisaarella pidetyllä leirillä kauden aikana. Useat järjestöt ovat myös palkanneet nuoria kesätyöntekijöitä leireille apuohjaajiksi muun muassa kesäsetelin avulla. Osa yhdistyksistä kouluttaa ja työllistää säännöllisesti kaikille leireilleen omia nuoria jäseniään.

Loma-aikojen leirit kuluneelta kaudelta tuli selvittää 31.10.2022 mennessä. Avustus haettiin ja selvitettiin sähköisesti. Kaikki selvitykset yhtä lukuun ottamatta, saapuivat määräaikaan mennessä. Tämän lisäksi hakijoiden tulee vielä toimittaa vuoden 2022 vahvistettu tilinpäätös, jossa loma-aikojen leiritoiminta on omana kustannuspaikkanaan, 31.3.2023 mennessä nuorisopalvelujen kumppanuusyksikköön.

Loma-aikojen leiriavustusta myönnettiin nyt seitsemättä kertaa ja avustushakemuksia tuli kaiken kaikkiaan 35, joista avustusta tammikuussa myönnettiin ennakkoa 34 hakijalle. Tarkennuksen jälkeen avustusta myönnetään samoille 34 hakijalle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta sekä hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta. (luku 17, § 4 kohta 3 ja 4)

Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan avustuksilla rakennetaan demokraattista ja elinvoimaista kaupunkia, edistetään helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä sekä edistetään YK:n Agenda 2030 tavoitteita. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa sekä helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta, tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajan tarjontaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää toimintaa. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 14.12.2021 § 202)

Avustuksia ei myönnetä tahoille, joihin kohdistuu Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. Avustuksensaaja ei myöskään saa asettaa avustusvaroja sellaisten tahojen saataville tai hyödynnettäväksi, joihin kohdistuu avustuksensaajaa tai Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 15.3.2022, § 47)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaoston hyväksymän nuorisoyhdistysten avustusohjesäännön mukaisesti nuorisojaosto tekee päätöksen loma-aikojen leiriavustuksista. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö 1.1.2021)

Stäng

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto 27.01.2022 § 4

Stäng

Detta beslut publicerades 15.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka

Mer information fås av

Tuulia Saves, suunnittelija, puhelin: 09 310 23056

tuulia.saves@hel.fi

Virpi Talasmäki, suunnittelija, puhelin: 09 310 89132

virpi.talasmaki@hel.fi