Hankinta, minikilpailutus, neuvottelu- ja taukotilojen kalusteet, Apteekintalo, kaupunginkanslia

HEL 2022-000404
Ärendet har nyare handläggningar
§ 40

Kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston neuvottelu- ja taukotilojen kalusteiden hankinta kohteeseen Apteekintalo

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Martela Oyj:n (0114891-2) ja Modeo Oy:n (2028267-4) tarjoukset talous- ja suunnitteluosaston neuvottelu- ja taukotilojen kalusteiden toimittamisesta.

Hankinnasta tehdään erillinen tilaus valituille toimittajille.

Hankinnan arvioitu arvo on 73 000 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Minikilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 14.1.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön H004-22/HEL 2022-000404.

Hankinta toteutettiin minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken.

Helsingin kaupungin Kaupunginkanslian Hankinnat ja kilpailuttaminen on vastannut tarjouspyynnöstä.

Tarjouspyyntö on lähetetty Cloudia kilpailuttamisjärjestelmän kautta puitejärjestelyn sopimuskumppaneille. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 4.2.2022. Määräaikaan mennessä saapui kolme (3) tarjousta:

• Martela Oyj (0114891-2)
• Modeo Oy (2028267-4)
• Pa-Ri Materia Oy (1068653-6)

    Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

    Tarjoajien kelpoisuus on tarkistettu puitesopimuksen kilpailutuksen H066-20/HEL 2020-012513 Toimisto- ja julkitilakalusteiden yhteishankinta yhteydessä sekä normaalin sopimusseurannan mukaisesti.

    Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

    Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

    Tarjousten vertailu

    Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta, joka vastaa tarjouspyynnön asiakirjoja. Positioita 3, 9, 26, 27, 28 ei hankita ollenkaan. Tarjousten vertailu perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että hinnaltaan edullisimman tarjouksen ovat tehneet:

    • Martela Oyj (0114891-2)
    • Modeo Oy (2028267-4)

    Detta beslut publicerades 14.02.2022

    MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

    Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

    OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
    Oikaisuvaatimusaika

    Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

    Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

    Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

    Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

    Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

    Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

    Oikaisuvaatimusviranomainen

    Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

    Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

    Sähköpostiosoite:
    helsinki.kirjaamo@hel.fi
    Postiosoite:
    PL 10
     
    00099 HELSINGIN KAUPUNKI
    Käyntiosoite:
    Pohjoisesplanadi 11-13
    Puhelinnumero:
    09 310 13700

    Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

    Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

    Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

    • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
    • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
    • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

    Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

    Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

    Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

    Pöytäkirja

    Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

    VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

    Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

    Lupa on myönnettävä, jos

    • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
    • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

    Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

    Muutoksenhakuaika

    Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

    Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

    Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

    Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

    Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

    Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

    Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

    Muutoksenhakuviranomainen

    Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

    Postiosoite:
    Radanrakentajantie 5
     
    00520 HELSINKI
    Sähköpostiosoite:
    markkinaoikeus@oikeus.fi
    Faksinumero:
    029 56 43314
    Käyntiosoite:
    Radanrakentajantie 5
    Puhelinnumero:
    029 56 43300

    Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

    Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

    Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

    Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

    • päätös, johon haetaan muutosta(valituksen kohteena oleva päätös)
    • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
    • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

    Valituksessa on ilmoitettava

    • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
    • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
    • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

    Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

    Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

    Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

    1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
    2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
    3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
    Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

    Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

    Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

    Sähköpostiosoite:
    helsinki.kirjaamo@hel.fi
    Postiosoite:
    PL 10
     
    00099 HELSINGIN KAUPUNKI
    Käyntiosoite:
    Pohjoisesplanadi 11-13
    Puhelinnumero:
    09 310 13700

    Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

    Odotusaika

    EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

    Oikeudenkäyntimaksu

    Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

    Pöytäkirja

    Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

    Stäng

    Mer information fås av

    Mervi Alaluusua, johtava asiantuntija, puhelin: 040 5420414

    mervi.alaluusua@hel.fi

    Beslutsfattare

    Sami Sarvilinna
    kansliapäällikkö
    Mari Paananen
    talouspäällikkö

    Bilagor

    1. Vertailutaulukko

    I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.