Poistumisturvallisuusselvitys, Herttoniemen varasairaala Kettutie 8, Helsingin kaupunki sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-001243
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin kaupunki, Sosiaali- ja terveystoimiala, Herttoniemen varasairaala, Kettutie 8, 00800 Helsinki

Riskhanteringschef

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin kaupungin Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Herttoniemen varasairaala (C-talo 4. ja 5. kerros) osoitteessa Kettutie 8, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 28.1.2022
- ylimääräinen palotarkastus 14.1.2022
- määräaikainen palotarkastus 15.12.2021

Herttoniemen varasairaala toimii Herttoniemen sairaalan C-talon 5. kerroksessa. Varasairaalassa hoidetaan koronatartunnan saaneita potilaita. 5. kerroksen osastolla on 50+12 potilaspaikkaa. 4. kerrokseen on valmisteltu vastaavanlainen osasto, joka otetaan tarvittaessa vaiheittain käyttöön.

4. ja 5. kerros jakautuvat kolmeen eri palo-osastoon. Kumpikin potilassiipi sekä kerroksen aulatilat muodostavat oman palo-osastonsa. Yhdessä palo-osastossa on maksimissaan 25+6 potilasta. Lisäksi palo-osastot on jaettu osiin potilashuoneittain. Yhdessä potilashuoneessa on maksimissaan 5 potilasta. Potilaiden evakuointi on mahdollista viereiseen palo-osastoon samassa kerroksessa sekä portaita pitkin alempiin kerroksiin. 4. ja 5. kerroksessa on kolme osastoitua uloskäytävää, kummankin potilassiiven päässä sekä hissiaulassa.

Poistumisturvallisuusselvityksen mukaan kaikki potilaat ovat täysin avustettavia. Potilaiden ja henkilökunnan määrä vaihtelee osastolla päivästä ja vuorokauden ajasta riippuen. Potilaita ja henkilökuntaa on paikalla ympärivuorokauden. Poistumisturvallisuuden arviointi on tehty evakuoinnin näkökulmasta haastavinta ajankohtaa tarkastellen (yöaika).

Rakennus on suojattu automaattisella paloilmoittimella (osoitteellinen). Osastoilla on paloilmoittimen näyttölaitteet, joista henkilökunta voi paikantaa palohälytyksen. Alkusammutuskalustona on käsisammuttimia, pikapaloposteja ja sammutuspeitteitä. Kaikki potilassängyt ovat siirrettäviä ja sängyissä on pelastuslakanat. Henkilökunnan osaamista onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseksi ylläpidetään koulutuksilla.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on riittävällä tasolla.
Arvio perustuu:
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja riittävään määrään
- automaattisen paloilmoittimen ja osastoilla olevien näyttölaitteiden mahdollistamaan palon nopeaan havaitsemiseen sekä paikalla olevan henkilökunnan valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
- potilasosastojen palo-osastointiin sekä potilashuoneiden osiin jakoon

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Detta beslut publicerades 02.02.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Liia Wuorikoski, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31365

liia.wuorikoski@hel.fi

Beslutsfattare

Pekka Itkonen
riskienhallintapäällikkö

Bilagor

1. Liite 1. Yleiset ehdot

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.