Hankinta, keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-002231
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Ehdokkaiden valinta koskien keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen projektinjohtourakan rakentamisen päätoteuttajan hankintaa

Teamchef

Päätös

Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti kutsua Keskustan terveys- ja hyvin-vointikeskuksen projektinjohtourakkaa koskeviin neuvotteluihin SRV Rakennus Oy:n ja YIT Suomi Oy:n.

Tiimipäällikkö päätti sulkea pois Jatke Oy:n tarjouskilpailusta, koska se ei täyttänyt osallistumishakemuksessa ehdokkaan soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Tarjouskilpailu perustuu 15.02.2022 päivättyyn EU-hankintailmoitukseen HEL 2022-002231 Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana sekä tarjousaikana jätettyihin kysymysten vastauksiin.

Hankinta toteutetaan hankintalain 34 §:n mukaisessa neuvottelumenettelyssä.

Määräaikaan 18.3.2022 mennessä osallistumishakemuksia saapui kolme (3):

- SRV Rakennus Oy
- YIT Suomi Oy
- Jatke Oy

Osallistujien valintaperusteet

Hankintailmoituksen mukaan neuvotteluihin valitaan 3-5 tarjoajaa. Valittavilla tarjoajilla ja näiden avainhenkilöillä tulee olla riittävänä pidettävä kokemus vastaavanlaisista hankkeista.

Ehdokkaiden osallistumishakemukset pisteytetään ja eniten pisteitä saaneista ehdokkaista valitaan suuruusjärjestyksessä tarjouskilpailuun 3-5 kpl. Pisteiden mennessä tasan, ehdokkaat valitaan seuraavasti:

- eniten projektinjohto- tai allianssihankkeita toteuttanut
ehdokas
- eniten henkilöreferensseistä pisteitä saanut ehdokas
- eniten henkilöreferensseistä laskuttanut ehdokas.

Osallistumishakemusten tarkistus

Hankintayksikkö on tarkastanut osallistumishakemukset edellä kuvatuin perustein. Määräaikaan mennessä saapuneista osallistumishakemuksista SRV Rakennus Oy YIT Suomi Oy täyttivät osallistumispyynnössä ehdokkaille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Osallistumishakemusten tarkastuksessa havaittiin, ettei Jatke Oy täytä osallistumishakemuksessa ehdokkaiden soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia liikevaihdon osalta.

Osallistumishakemuksen liitteenä olevassa ESPD-lomakkeessa on todettu liikevaihdon osalta seuraavaa:

”Ehdokkaan tai ehdokasryhmittymän yritysten yhteenlasketun liikevaihdon tulee olla vähintään sataviisikymmentä (150) miljoonaa euroa viimeisimmältä päättyneeltä tilikaudelta (12 kk laskennallinen jakso).

Jos ehdokkaana on ryhmittymä, niin: 1) Viimeisimmän päättyneen tili-kauden kaikkien ryhmittymäjäsenten yhteenlaskettu liikevaihto vähintään 150 miljoonaa euroa per tilikausi, samalla kun 2) vähintään yhden (1) ryhmittymäjäsenen liikevaihto viimeisimmältä päättyneeltä tilikaudelta on vähintään 80 miljoonaa euroa per tilikausi. Mikäli ilmoitettu tilikausi on pidempi tai lyhyempi kuin kaksitoista kuukautta lasketaan liikevaihto jakamalla se tilikauden kuukausien määrällä ja kertomalla kahdellatoista.”

Sama liikevaihtovaatimus on koskenut myös toiseksi viimeisintä tilikautta.

Osallistumishakemus ja ESPD-lomake on täytetty Jatke Oy:n (y-tunnus 2244903-6) nimissä. Osallistumishakemuksessaan Jatke Oy on ilmoittanut, ettei se jätä tarjousta ehdokasryhmittymänä. Jatke Oy:n tilinpäätöstietojen perusteella sen liikevaihto vuonna 2020 on ollut 137,5 miljoonaa euroa ja vuonna 2019 151,38 miljoonaa euroa.

Osallistumishakemuksessaan Jatke Oy on ilmoittanut, että se käyttää alihankkijoidensa resursseja hankintamenettelyssä asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttymiseen. Jatke Oy on toimittanut osallistumishakemuksensa liitteenä alihankkijan kanssa tehdyn sitoumuksen ”Sitou-mus_TEHYKE-hanke_14.3.2022.pdf”. Kyseisessä sitoumuksessa on todettu, että ”Tällä sitoumuksella Jatke Toimitilat Oy ja Jokioisten Maanrakennus Oy sopivat tarjousvaiheen yhteistyöstä ja sitoutuvat yhdessä tarjoamaan Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen Helsingin Kampissa sijaitsevan kohteen. Rakennuttajan ilmoittaman aikataulun mukaan 8/2022 päätettävän päätoteuttajan projektinjohtourakkaa koskevassa tarjouksessa Jatke Oy on pääurakoitsija ja Jokioisten maanrakennus nimettynä aliurakoitsijana.” Jatke Oy ei ole kuitenkaan 15.2.2022 päivätyllä ESPD-lomakkeella ilmoittanut, että Jokioisten Maanrakennus Oy olisi sen voimavara-alihankkija.

Lisäksi osallistumishakemuksessaan Jatke Oy on ilmoittanut, että se käyttää konsernin voimavaroja hankintamenettelyssä asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttymiseen. Tämän osalta Jatke Oy on toimittanut osallistumishakemuksensa liitteenä sitoumuksen ”Jatke Oy_sitoumus_TEHYKE-Hanke.pdf”, jossa todetaan, että ”Jatke Toimitilat Oy (Y-tunnus: 3240098-1) on Jatke Oy:n (Y-tunnus: 2244903-6) suoraan omistama tytäryhtiö. Jatke Toimitilat Oy on jättämässä osallistumishakemuksen koskien hanketta Helsingin keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen päätoteuttajana. Jatke Oy sitoutuu tilaajan niin edellyttäessä antamaan vaaditut resurssit edellä mainittuun hankkeeseen käytettäväksi koko projektin ajaksi, mikäli hanketta koskeva urakkasopimus tehdään Jatke Toimitilat Oy:n kanssa”. Sen sijaan Jatke Oy on 15.2.2022 päivätyssä ESPD-lomakkeessa ilmoittanut, ettei se käytä voimavara-alihankkijoita.

Koska osallistumishakemus on kuitenkin jätetty Jatke Oy:n nimissä ja koska se ei ole ilmoittanut käyttävänsä voimavara-alihankkijoita ESPD-lomakkeella, on ehdokkaan soveltuvuusvaatimusten täyttymistä arvioitava Jatke Oy:n osalta. Jatke Oy ei edellä esitetyllä tavalla täytä ehdokkaalle asetettua vähimmäisliikevaihtovaatimusta vuoden 2020 tilinpäätöstietojen perusteella. Jatke Oy:n osallistumishakemuksensa liitteenä toimittamalla voimavara-alihankkijan sitoumuksella ei siten ole merkitystä, koska voimavara-alihankkijoita ei ole ilmoitettu ESPD-lomakkeella. Näin ollen Jatke Oy on suljettava tarjouskilpailusta.

SRV Rakennus Oy:n ja YIT Suomi Oy:n osallistumishakemukset olivat osallistumispyynnön mukaisia. Koska hyväksyttäviä osallistumishake-muksia on vain kaksi, osallistumishakemusten vertailua ei ole tarpeen suorittaa. SRV Rakennus Oy ja YIT Suomi Oy kutsutaan mukaan hankintaa koskeviin neuvotteluihin.

Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman 16.06.2022 enimmäishintaan 84 200 000 euroa, alv 0%.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan toimivalta päättää ehdokkaiden valinnasta neuvottelumenettelyyn on niillä kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoilla, joilla on kyseisen päätöksen liitteen 1 perusteella hankintavaltuus. Liitteen 1 mukaan Tilat-palvelun tiimipäälliköillä on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tilat-palvelun tiimipäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään ehdokkaiden valinnasta.

Päätöshistoria

Kaupunginvaltuuston päätös Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelma 16.06.2021 §191

Detta beslut publicerades 30.03.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tuomo Salonpää, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 27226

tuomo.salonpaa@hel.fi

Beslutsfattare

Aulis Toivonen
tiimipäällikkö