Hankinta, jälkihuollon ympärivuorokautinen tuettu asuminen
Jälkihuollon vahvasti tuetun asumisen palvelun hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Idän aikuissosiaalityön päällikkö Sari Tuominen, erityissuunnittelija Moona Pönni ja hankinta-asiantuntija Outi Pohjois-Koivisto olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Laura Korpisen ehdotuksesta.
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä jälkihuollon vahvasti tuetun asumisen palvelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala sitoutuu ostamaan palvelun enintään 25 nuorelle kerrallaan.
B Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Idän aikuissosiaalityön päällikkö Sari Tuominen, erityissuunnittelija Moona Pönni ja hankinta-asiantuntija Outi Pohjois-Koivisto ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan tausta
Sosiaali- ja terveystoimiala on kilpailuttanut tuetun asumisen palvelun osana lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalveluja sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 15.9.2020 § 157 mukaisesti. Kyseistä tuetun asumisen palvelun ohjausta ostetaan puitesopimuksen mukaisesti tuntihintaisena ohjauksena. Lisäksi puitesopimus sisältää palvelun, jossa palveluntuottaja voi ohjauksen lisäksi tarjota nuorelle tarvittaessa myös vuokra-asumisratkaisun.
Jälkihuollon asiakasnuorille tarvitaan kuitenkin vahvemmin tuettu asumis- ja palveluratkaisu, joka sisältää myös yöpäivystyksen. Palvelua ei ole kaupungin omana tuotantona. Ostopalvelutuottajilla on tarjolla eri kunnille vastaavaa toimintaa, joka sisältää asumisen, palvelun ja yöpäivystyksen. Palvelua on jo hankittu yksittäisille helsinkiläisille asiakkaille.
Hankinnan kohde
Lastensuojelun jälkihuollon vahvasti tuettu asuminen on lastensuojelulain (417/2007) 75 §:n mukaisena jälkihuoltona tarjottavaa tuetun asumisen palvelua, joka järjestetään jälkihuoltoon oikeutetuille 18–24-vuotiaille nuorille. Kullekin nuorelle osoitetaan palvelu ja asunto määräajaksi, joka kestää korkeintaan noin 2 vuotta. Palveluntuottaja vuokraa tai tarjoaa asunnot, jotka tuottaja jälleenvuokraa nuorille.
Palvelu on suunnattu jälkihuollossa erityistä tukea tarvitseville nuorille. Nuorilla on usein moninaisia haasteita ja oirehdintaa, kuten käytösoirehdintaa, diagnosoimattomia mielenterveysongelmia, neuropsykiatrisia haasteita tai päihdeongelmia.
Palvelussa toimivat moniammatillinen tiimi ja yleislääkärin palvelut. Palvelua tuotetaan ympärivuorokautisena (yöpäivystys), myös iltaisin ja viikonloppuisin. Palvelua tarvitsevat asukkaat asuvat ja saavat palvelunsa pääkaupunkiseudulla. Palveluntuottaja tarjoaa asiakkaille kaksi ateriaa (lämmin ateria ja aamu- tai iltapala) päivässä ja yhteisen tilan, jossa on mahdollisuus osallistua yhteiseen toimintaan sovittuina toiminta-aikoina.
Palveluntuottaja vahvistaa nuoren hyvinvointia ja toimivaa arkea, asumisen onnistumista ja osallisuutta. Palveluntuottaja vastaa nuorelle tarjottavasta henkilökohtaisesta käytännön opastuksesta, ohjauksesta ja neuvonnasta.
Palveluun kuuluvat viikoittaiset tukikäynnit. Tapaamispaikka määräytyy asiakkaan tilanteen ja tarpeiden mukaisesti. Tapaamiset ovat pääasiassa asiakkaan kotona ja lisäksi asioidaan toimintaympäristössä tai jälkihuollon palveluissa. Asiakasta tavataan viikoittain asiakaskohtaisen suunnitelman mukaan. Keskimäärin kohderyhmän nuoret tarvitsevat tukea 24–34 tuntiin kuukaudessa.
Hankintamenettely
Jälkihuollon vahvasti tuetun asumisen palvelun hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–5 (palvelukuvaus, sopimusluonnos, tarjouspyyntöluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, käsittelytoimien kuvaus). Esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetään vähimmäisvaatimukset tuotettavalle palvelulle sekä palveluntarjoajille. Näiden ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti.
Tarjousten vertailu tehdään vain vähimmäisvaatimukset täyttävistä tarjouksista. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle vaadittavan laatutason, joten palveluntuottajien valinta toteutetaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jonka perusteella on halvin hinta.
Tarjousvertailun mukaisesti muodostettavaan puitejärjestelyyn valitaan 1–2 palveluntuottajaa.
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tehtävät sopimukset
Hankinnan sopimuskausi on neljän vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.11.2022 alkaen.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 6 000 000 euroa laskettuna puitejärjestelyn kokonaiskestolle 1.11.2022–31.10.2026.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 18.1.2022 § 7 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.
Detta beslut publicerades 25.04.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Sari Tuominen, idän aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 46700