Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, MD Market Oy:n/ Bazaar Market

HEL 2022-002311
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 113 §

Elintarvikelain 61 §:n mukaisen määräyksen antaminen MD Market Oy:lle / Bazaar Market

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä MD Market Oy:n keskeyttämään elintarvikkeiden vähittäismyyntitoiminnan toistaiseksi.

Voimassaolo

Päätös tulee voimaan kolmen (3) arkipäivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista.

Päätös on voimassa, kunnes ympäristöpalvelut on tarkastuksella todennut seuraavaa:

1. Elintarvikelain 10 §:n mukainen ilmoitus toiminnan aloittamisesta on tehty.

2. Myynnissä olevat elintarvikkeet on varustettu suomen- ja ruotsinkielisillä pakkausmerkinnöillä. Pakatuissa elintarvikkeissa tulee olla Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 1169/2011 (jäljempänä elintarviketietoasetus) 9 artiklan mukaiset pakkausmerkinnät suomen ja ruotsinkielisinä. Pakkausmerkinnät tulee tehdä pakkaukseen tai siihen kiinnitettyyn etikettiin.

3. Toimijalla on omavalvontajärjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset.

Toimija

MD Market Oy, Tähtimötie 2 A 5, 02620 ESPOO, y-tunnus 3244829-9

Elintarvikehuoneisto

Bazaar Market, Kontulankaari 1, 00940 Helsinki

Asiaan liittyvät taustatiedot

Elintarviketurvallisuusyksikön yksikön päällikkö antoi 16.3.2022 määräyksen, jossa se määräsi MD Market Oy:n / Bazaar Marketin seuraaviin velvoitteisiin:

1. Elintarvikelain 10 §:n mukainen ilmoitus toiminnan aloittamisesta tulee tehdä.

2. Myynnissä olevat elintarvikkeet on varustettava suomen- ja ruotsinkielisillä pakkausmerkinnöillä. Pakatuissa elintarvikkeissa tulee olla elintarviketietojen antamisesta kuluttajille annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 1169/2011 9 artiklan mukaiset pakkausmerkinnät suomen ja ruotsinkielisinä. Pakkausmerkinnät tulee tehdä pakkaukseen tai siihen kiinnitettyyn etikettiin.

3. Toimijalla on oltava omavalvontajärjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on pidettävä omavalvonnan toteutumisesta kirjaa.

4. Palvelutiskillä myynnissä oleviin tuotteisiin tuleviin tarroihin tulee tulostua oikean yrityksen tiedot ja oikea myyntipäivä.

5. Lihankäsittelyhuoneen putki on korjattava asianmukaisesti.

Myymälään tehtiin tarkastus 25.4.2022 (liite 1). Tarkastuksella todettiin, että elintarvikelain 10 §:n mukaista ilmoitusta ei oltu tehty, suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät puuttuivat pääsääntöisesti myynnissä olevista elintarvikkeista eikä , omavalvontasuunnitelmaa ollut esittää. Lämpötilakirjanpito kylmälaitteista oli aloitettu. Palvelutiskillä myynnissä oleviin tuotteisiin tuleviin tarroihin tulostui edelleen toisen yrityksen tiedot ja virheellinen myyntipäivä, mutta työntekijä esitti, että tarran päälle liimataan toinen tarra Bazaar Marketin tiedoilla ja sillä peitetään virheelliset tiedot myyntipaikan osalta. Lihankäsittelyhuoneen putki oli korjattu (epäkohta 5.).

Kuuleminen

MD Market Oy:tä on kuultu elintarvikelain 61 §:n mukaisesta päätöksestä 3.5.2022 päivätyllä kirjeellä (liite 2). MD Market Oy ei ole toimittanut vastinetta kuulemiseen määräajassa.

5.5.2022 haastetiedoksiantona toimitetun kuulemisen yhteydessä todettiin, että epäkohta 4 oli korjattu: palvelutiskin tarroihin oli korjattu tiedot (liite 3).

Perustelut

Toiminnan keskeyttämisen yleiset edellytykset

Elintarvikelain 61 §:n 1 momentin mukaan valvontaviranomainen voi keskeyttää tai lopettaa rekisteröidyn alkutuotannon, elintarviketoiminnan ja kontaktimateriaalitoiminnan, jos toiminta on olennaisesti elintarvikemääräysten vastaista eikä toimija ole noudattanut valvontaviranomaisen 55 tai 56 §:n nojalla antamaa määräystä tai kieltoa. Elintarvikelain 61 §:n 3 momentin mukaan toiminnan keskeyttämistä koskeva päätös on voimassa, kunnes valvontaviranomainen toteaa, että keskeyttämisen perusteena olleet epäkohdat on korjattu. Toimijan on itse huolehdittava toiminnan keskeyttämisestä.

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön 16.3.2022 antamasta elintarvikelain 55 §:n mukaisesta määräyksestä huolimatta MD Market Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska MD Market Oy:n toimintaan liittyvät epäkohdat ovat olennaisesti elintarvikemääräysten vastaisia ja vakavia eikä toimija ole itse ryhtynyt annetusta määräyksestä huolimatta toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on elintarvikehuoneiston toiminta tarpeen määrätä keskeytettäväksi.

Havaitut elintarvikesäännösten vastaisuudet

Elintarvikelain 10 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on tehtävä ilmoitus elintarviketoiminnasta toiminnan rekisteröintiä varten toimivaltaisen valvontaviranomaisen tarjoamaan sähköiseen palveluun tai toimitettava tiedot muulla tavoin toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle viimeistään neljä viikkoa ennen toiminnan aloittamista tai olennaista muuttamista.

MD Market Oy harjoittaa huoneistossa toimintaa ilman vaadittua elintarvikelain 10 §:n mukaista ilmoitusta. Edellinen toimija on ilmoittanut lopettaneensa toiminnan myymälässä 1.12.2021. Rekisteröinti-ilmoituksen perusteella valvontaviranomainen saa olennaisia tietoja valvontaa varten ja tekee sen perusteella alustavan riskinarvioinnin.

Elintarviketietoasetuksen 9 artiklan 1 kohdan mukaan seuraavien tietojen ilmoittaminen on pakollista 10–35 artiklan mukaisesti, jollei tähän lukuun sisältyvistä poikkeuksista muuta johdu:

- elintarvikkeen nimi;

- ainesosaluettelo;

- allergioita tai intoleransseja aiheuttavat aineet;

- tiettyjen ainesosien tai ainesosien ryhmien määrät;

- elintarvikkeen sisällön määrä;

- vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta;

- erityiset säilytysolosuhteet ja/tai käyttöolosuhteet;

- elintarvikealan toimijan nimi tai toiminimi ja osoite;

- alkuperämaa tai lähtöpaikka;

- käyttöohje, jos elintarvikkeen tarkoituksenmukainen käyttö ilman sitä on vaikeaa;

- juomien todellinen alkoholipitoisuus tilavuusprosentteina, jos alkoholipitoisuus on suurempi kuin 1,2 tilavuusprosenttia;

- ravintoarvoilmoitus.

Elintarviketietoasetuksen 12 artiklan 2 kohdan mukaan pakolliset elintarviketiedot on esitettävä suoraan pakkauksessa tai siihen kiinnitetyssä etiketissä, silloin kun kyse on valmiiksi pakatuista elintarvikkeista.

Maa- ja metsätalousministeriön elintarviketietojen antamisesta kuluttajille antaman asetuksen (834/2014) 4 §:n mukaan valmiiksi pakatun elintarvikkeen pakolliset pakkausmerkinnät on kaksikielisessä kunnassa myytäviin tai muuten luovutettaviin elintarvikkeisiin tehtävä ainakin suomen ja ruotsin kielillä.

MD Market Oy:n, Bazaar Marketissa myynnissä olevista elintarvikkeista puuttuvat pääsääntöisesti kaikki suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät. Pakkausmerkinnöillä on olennainen tehtävä kuluttajien terveydensuojelussa, koska pakkausmerkinnöillä kuluttajille annetaan tietoa heidän käyttämistään elintarvikkeista.

Elintarvikelain 15 §:n 1 momentin mukaan elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. Elintarvike lain 15 §:n 2 momentin mukaan elintarvikealan toimijan tuodessa eläinperäisiä elintarvikkeita koskevista erityisistä hygieniasäännöistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 853/2004 8 artiklassa tarkoitettujen salmonellaa koskevien erityistakuiden piiriin kuuluvia elintarvikkeita Euroopan unionin toisesta jäsenvaltiosta Suomeen, omavalvontaan on sisällyttävä kyseisiä elintarvikkeita koskeva näytteenotto- ja tutkimussuunnitelma salmonellan varalta.

MD Market Oy:llä ei ole esittää omavalvontajärjestelmää eikä siihen liittyvää tutkimus- ja näytteenottosuunnitelmaa. Omavalvontasuunnitelma on asiakirja, johon kirjataan kaikki keskeiset toimenpiteet, joilla toimija itse valvoo toimintaansa ja näin varmistaa toiminnan asianmukaisuuden. Tutkimus- ja näytteenottosuunnitelman avulla toimija varmistuu myymiensä elintarvikkeiden laadusta.

Tiedoksiantotapa

Päätös toimitetaan MD Market Oy:lle / Bazaar Market haastetiedoksiantona.

Täytäntöönpano

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti elintarvikelain 78 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Sovelletut oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 10 §, 15 §, 27 §, 61 §, 75 §, 78 §

Hallintolaki 34 §

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille (EY) N:o 1169/2011 9 ja 12 artikla

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille (834/2014) 4 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Ympäristöpalvelut Elintarviketurvallisuusyksikkö Yksikön päällikkö 16.03.2022 § 5

Stäng

Detta beslut publicerades 08.06.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00– 16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa:

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös); 
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Riikka Åberg

Mer information fås av

Anne Rämö, elintarviketarkastaja, puhelin: +358 9 310 32094

anne.ramo@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.