Hankinta, etsivän nuorisotyön palveluhankinta, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2022-002394
Ärendet har nyare handläggningar
§ 19

Etsivän nuorisotyön palveluhankinta Helsingissä vuosille 2023–2024 (optiokausi 2025–2026)

Ungdomsdirektören

Päätös

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisoasiainjohtaja päätti hankkia 13 henkilötyövuotta Etsivän nuorisotyön palveluhankinnasta Helsingissä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä toimijoilta Helsingin diakonissalaitoksen säätiö ja Suomen Diakoniaopisto Oy:n Etsivä nuorisotyön ryhmittymä, Valo-Valmennusyhdistys ry ja Helsingin NMKY ja SVEPS ungdomsverkstad ryhmittymä arvonlisäverottomaan arvioituun kokonaishintaan sopimuskaudelle sisältäen optiokauden 2 912 000 euroa seuraavasti:

Helsingin diakonissalaitoksen säätiö ja Suomen Diakoniaopisto Oy:n ryhmittymä 8 henkilövuotta

Valo-Valmennusyhdistys ry 3 henkilötyövuotta

Helsingin NMKY ja SVEPS ungdomsverkstad ryhmittymä 2 henkilötyövuotta (muiden kielten lisäksi myös ruotsinkielinen palvelu)

Sopimus alkaa 1.1.2023 ja päättyy 31.12.2024, sopimukseen sisältyy lisäksi yksi optiokausi kahdelle vuodelle ajalle 1.1.2025–31.12.2026.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki järjestää nuorisolain 10§ mukaista etsivää nuorisotyötä. Palvelustrategian mukaisesti osa palvelusta tuotetaan itse ja osa hankitaan erityisosaamisena palveluntuottajilta. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan 13/2022 7.6.2022 etsivän nuorisotyön palveluhankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeutti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisopalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen. Hankinnassa piti huolehtia siitä, että hankittavista 13 henkilötyövuodesta kaksi henkilötyövuotta palvelee muiden kielten lisäksi myös ruotsin kielellä. Ruotsinkielistä palvelua tarjottiin vain yhdessä saadussa tarjouksessa.

Hankintamenettely

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala julkaisi tarjouspyynnön (390433 HEL 2022–002394) EU-kynnysarvon ylittävän hankintalain liitteen E erityispalveluja koskevan hankintailmoituksen 20.6.2022 Tarjouspalvelu.fi palvelussa sekä TED tietokannassa.

Tarjouspyyntö ja sen liite ovat liitteinä numero 1 ja 2.

Määräaikaan 5.9.2022 klo 12.00 mennessä saapui viisi (5) tarjousta: Helsingin diakonissalaitoksen säätiö ja Suomen Diakoniaopisto Oy:n Etsivä nuorisotyön ryhmittymä, Helsingin NMKY ja SVEPS ungdomsverkstad ryhmittymä, Neljä Astetta Oy, Suomen Diakoniaopisto Oy ja Valo-Valmennusyhdistys ry.

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset ja ESDP tietokannassa olevat vaatimukset.

Tarjouspyynnössä on ilmoitettu valintaperusteena laadulliset vertailuperusteet siten, että laadulliset valintaperusteet ovat 100 pistettä. Tarjouspyynnössä on ilmoitettu hankinnan kokonaishinta 2 912 000 euroa ilman arvonlisäveroa, jolloin tarjouspyyntö on ns. ranskalainen kilpailutus, jossa arvioidaan ainoastaan laadullisia vertailuperusteita. Laadulliset vertailuperusteet ovat toimintasuunnitelma, yhteistyö- ja palveluverkosto, toiminnan näkyvyys, toimintavarmuus ja työllistämisehdon käyttöönottoon liittyvät perusteet.

Vertailutaulukko on tämän esityksen liitteenä 3.

Kokonaistaloudellisesti laadultaan parhaimmat tarjoukset antoivat Helsingin diakonissalaitoksen säätiö ja Suomen Diakoniaopisto Oy:n Etsivä nuorisotyön ryhmittymä, Valo-Valmennusyhdistys ry ja Helsingin NMKY ja SVEPS ungdomsverkstad ryhmittymä.

Toimivalta

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 7.6.2022, § 101 oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan nuorisoasiainjohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta ja allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen.

Detta beslut publicerades 12.10.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Timo Kontio, toiminnanjohtaja, puhelin: 09 310 20804

timo.kontio@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573

niina.lammi@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Vatka
nuorisoasiainjohtaja

Bilagor

1. Tarjouspyyntö
2. Hankinnan kohteen kuvaus
3. Tarjousvertailu laatuvertailu

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.