Hankinta, operaatiomikroskoopit, suun terveydenhuolto, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-002500
Ärendet har nyare handläggningar
§ 108
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Operaatiomikroskooppien hankinta

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä JH Hammastuote Oy:n tarjouksen Leica 320M-merkkisestä operaatiomikroskoopista suun terveydenhuollon operaatiomikroskooppien hankinnassa. Hankintaan sisältyy kolme kattokiinnitteistä ja yksi liikuteltava operaatiomikroskooppi.

Samalla terveys- ja päihdepalvelujen johtaja hylkäsi JH Hammastuote Oy:n tarjouksen Zumax-merkkisestä operaatiomikroskoopista.

Hankinnan kokonaisarvo on 106 770,00 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Tarjouspyyntö ja hankintamenettely

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle muodolliset vähimmäisvaatimukset.

Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 29.8.2022. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 12.9.2022 mennessä. Hankintaan esitettiin yksi kysymys, johon vastattiin 30.8.2022.

Määräaikaan 21.9.2022 klo 9.00 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kaksi tarjoajaa:

- JH Hammastuote Oy (2184134–3), kaksi tarjousta (rinnakkaistarjous)

- Plandent Oy (0112771–6)

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat tarkastaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. JH Hammastuote Oy:n tarjous Zumax-merkkisestä mikroskoopista ei ollut tarjouspyynnön mukainen.

Tarjousten täsmennyspyynnöt

Hankintayksikkö on lähettänyt JH Hammastuote Oy:lle 21.9.2022 täsmennyspyynnön liittyen tarjotun Zumax-merkkisen operaatiomikroskoopin suurennusvaihtajaan liittyen. Tarjouspyynnössä oli suurennosvaihtajaan liittyen vaatimuksena, että mikroskoopissa tuli olla vähintään 5-portainen suurennosvaihtaja.

Tarjouksessaan JH Hammastuote Oy oli ilmoittanut, että Zumax-merkkisessä mikroskoopissa suurennus on portaaton jatkuva suurennos, joten suurennoksia on käytännössä ääretön määrä.

Täsmennyspyyntöön portaisuudesta antamassaan vastauksessaan 22.9.2022 JH Hammastuote Oy toteaa, että

1. Mikroskoopissa on täysin jatkuvatoimisesti säädettävä suurennustoiminto. Tällaisia kutsutaan myös portaattomiksi suurennusjärjestelmiksi. Vanhoissa järjestelmissä suurennuksia pystyi käyttämään vain ennalta määrätyillä esiasetuksille. Tyypillisesti 4–6 porrasta suurennusalueella.

2. Asiaa tuntemattomille tätä voisi verrata kameran zoom-toimintoon. Jossa linssipakkaa pyörittämällä kohde suurenee ja pienenee portaattomasti.

3. Portaita on siis teoriassa ääretön määrä.

Plandent Oy:lle esitettiin täsmennyspyyntö 21.9.2022 liittyen vaaditun näytön vaatimuksiin liittyen. Plandent Oy vastasi täsmennyspyyntöön 21.9.2022 todeten, että näytöksi suositellaan Full HD 1080 p-näyttöä.

Laadullinen arviointi ja laatupisteet

Suun terveydenhuollon käyttäjät suu- ja hammaskeskuksesta ovat koekäyttäneet ajalla 3.10.-13.10.2022 tarjottuja operaatiomikroskooppeja.

Käyttäjät arvioivat ja pisteyttivät ryhmänä tarjouspyynnön liitteessä 3 kuvatut, laadulliseen arviointiin ja laatupisteytykseen liittyvät mikroskoopin ominaisuudet. Laadulla arvioitiin mm. käyttötarkoitukseen soveltuvuutta, säädettävyyttä, ergonomiaa ja päivittäishuoltoa.

Käyttäjätyöryhmä arvioi JH Hammastuote Oy:n tarjoaman Leica 320M -merkkisen ja Plandent Oy:n tarjoaman Zeiss Extaro 300-merkkisen operaatiomikroskoopin.

JH Hammastuote Oy:n tarjoamaa Zumax-merkkistä mikroskooppia käyttäjät arvioivat ainoastaan suurennosvaihtajan tarjouspyynnönmukaisuuden osalta (onko vaihtaja vaadittu portainen vai portaaton).

Enimmillään tarjoaja saattoi saada laadusta 60 pistettä, jotka suhteutettiin siten, että laadusta saattoi saada enimmillään 70 laatuvertailupistettä.

Perustelut tarjouksen hylkäämiselle

JH Hammastuotteen tarjoamassa Zumax-merkkisessä mikroskoopissa suurennosvaihtaja ei ollut vaadittu portainen suurennusvaihtaja. JH Hammastuote Oy on ilmoittanut tarjouksessaan ja tarjoukseen liittyvässä täsmennyspyynnössä useassa kohdassa sen, että tarjotussa mikroskoopissa on portaaton suurennosvaihtaja.

Lisäksi suun terveydenhuollon käyttäjätyöryhmä on tarkastanut tarjotun Zumax-merkkisen mikroskoopin suurennosvaihtajan tarjouspyynnönmukaisuuden tarjotusta laitteesta, todeten sen olevan portaaton vaihtaja.

JH Hammastuote Oy:n tarjoama Zumax-merkkinen mikroskooppi hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Valinnan perusteet ja valinta

Valinnan perusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 30 % ja laadun 70 %.

Suun terveydenhuollon hankintatyöryhmä ja hankintapalvelut ovat käsitelleet 14.10.2022 hankintaan liittynyttä käyttäjien laatuarviointia ja laatuvertailupisteitä.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi JH Hammastuote Oy Leica 320M-merkkisistä operaatiomikroskoopeista kokonaisvertailupisteillä 94,726 pistettä ja hinnalla 106 770,00 euroa.

Vertailutaulukko on päätöksen liitteenä (liite 1).

Sopimus

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankinnasta tehdään valitulle toimittajille erillinen, kirjallinen tilaus. Laitteet tulee toimittaa ja asentaa vuoden 2022 aikana.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.

Detta beslut publicerades 18.10.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja