Vuokrausperiaatteet, tontti 23905/8 ja 23905/10, Toukola
Arrendeprinciper för tomter för flervåningshus (Majstad, tomterna 23905/8 och 10)
Beslut
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Reservering av tomterna
Stadsmiljönämnden har 8.3.2022 (§ 147) föreslagit stadsstyrelsen att tomterna för flervåningshus 23905/8 och 10, som ingår i förslaget till detaljplaneändring nr 12733, reserveras för Rakennusliike Lapti Oy. Förslaget fanns med som ett eget ärende med diarienumret HEL 2020-002970 på stadsstyrelsens föredragningslista 4.4.2022.
Detaljplane- och tomtuppgifter och gällande arrendeavtal
Inrikesministeriet godkände detaljplan nr 5786 8.5.1966. Enligt detaljplanen hör tomten 23905/3 till ett kvartersområde för flervåningshus (AK), dess adress är Damaskusvägen 4 och den har en yta på 12 923 m². Byggrätten på tomten uppgår till 4 737 m² vy.
Förslaget till detaljplaneändring nr 12733, som gäller tomten (AK) 23905/3, är aktuellt. Stadsmiljönämnden föreslog 25.1.2022 (§ 36) stadsstyrelsen att förslaget till detaljplaneändring nr 12733, daterat 18.1.2022, godkänns. Följande planerade tomter ingår i förslaget till detaljplaneändring:
Tomt nr: 23905/8
Användningssyfte: Kvartersområde för flervåningshus (AK)
Adress: Damaskusvägen
Framtida fastighetsbeteckning enligt detaljplanens normativa tomtindelning: 91-23-305-8
Bildande fastighet: 91-23-905-3
Yta: cirka 1 224 m²
Byggrätt: 1 200 m² vy
Tomtnummer: 23905/10
Användningssyfte: Kvartersområde för flervåningshus (AK)
Adress: Damaskusvägen
Framtida fastighetsbeteckning enligt detaljplanens normativa tomtindelning: 91-23-905-10
Bildande fastigheter: 91-23-905-3
Yta: cirka 2 718 m²
Byggrätt: 3 500 m² vy
Staden äger tomten 23905/3. Tomten är uthyrd till Asunto-Oy Arabianmäki med ett arrendeavtal som gäller fram till 31.12.2025. Arrendeområdet omfattar de nämnda planerade tomterna 23905/8 och 10 i sin helhet. Detaljplaneändringen innebär att arrendeområdets bostadsbyggrätt ökar. Det gällande arrendeavtalet måste ändras för att nya bostäder ska kunna byggas. Det rör sig om kompletteringsbyggande av arrendeområdet. Planlösningen har utarbetats på arrendatorns ansökan och dess innehåll har diskuterats med arrendatorn.
Ett utdrag ur förslaget till detaljplaneändring finns som bilaga 2.
Arrendeprinciper
När arrendeprinciperna bestämdes beaktades ett värderingsutlåtande från en utomstående expert, priszonsmodellen, arrendeprinciper som tidigare fastställts för samma eller motsvarande område, tomternas läge och markvärdets utveckling i området. Man har strävat efter en enhetlig och konsekvent prissättning. Tomternas besittnings- och finansieringsform har i vanlig ordning beaktats då arrendeprinciperna bestämdes. Värderingsutlåtandet finns i bilagematerialet.
Jämförelseuppgifter
Stadsfullmäktige har 25.11.2020 (§ 326) fastställt arrendeprinciper för tomten för flervåningshus (AK/s) 25821/4 i 25 stadsdelen (Kottby) fram till 31.12.2075 utgående från att årsarrendet bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras minst av priset 56 euro per kvadratmeter bostadsvåningsyta för oreglerad fritt finansierad ägarbostadsproduktion och minst av priset 24 euro per kvadratmeter våningsyta för affärs- eller kontorslokaler, lokaler för sociala tjänster eller därmed jämförbara lokaler som eventuellt byggs på bostadstomten.
Stadsfullmäktige har 26.8.2020 (§182) fastställt arrendegrunder för flervåningshustomterna (AK) 22585/19 och 21 i 22 stadsdelen (Vallgård), eller de tomter som bildas av dessa, fram till 31.12.2080 utgående från att årsarrendet bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras minst av priset 56 euro per kvadratmeter våningsyta för tomterna för oreglerad fritt finansierad ägar- och/eller hyresbostadsproduktion och minst av priset 25 euro per kvadratmeter våningsyta för byggrätten för affärs- och verksamhetslokaler som byggs på bostadstomterna (AK).
Stadsfullmäktige har 9.10.2019 (§ 299) fastställt arrendegrunder för flervåningshustomterna (AK) 23126/11–13 i 23 stadsdelen (Majstad), eller de tomter som bildas av dessa, utgående från att årsarrendet bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras av priset 46 euro per kvadratmeter våningsyta för oreglerade fritt finansierade ägar- och hyresbostäder och minst av priset 21 euro per kvadratmeter våningsyta för byggrätten för kaféer, restauranger, affärer och offentliga servicelokaler.
Årsarrende och arrendetid
Årsarrendet för tomten för Hitas-producerade flervåningshus (AK) 23905/8 eller tomten som bildas av den bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras minst av priset 49 euro per kvadratmeter våningsyta (nuvärde 12/2021, ind. 2049 är ca 984 euro). Årsarrendet för tomten för fritt finansierad oreglerad ägarbostadsproduktion 23905/10 eller tomten som bildas av den bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras minst av priset 56 euro per kvadratmeter våningsyta (nuvärde 12/2021, ind. 2049 är ca 1 147 euro).
Arrendets teoretiska effekt på boendekostnaderna uppgår i fråga om Hitas-produktion av ägarbostäder till ca 4,02 euro/m² vy i månaden och i fråga om fritt finansierad oreglerad produktion av ägarbostäder till ca 4,59 euro/m² vy i månaden.
Bostadskomplement som byggs utöver den våningsyta som anges i detaljplanen beaktas enligt förslaget inte då arrendet bestäms.
Enligt stadsfullmäktiges beslut 1.10.1980 (ärende nr 18) ska årsarrendet för bostadstomter motsvara 4 % av det kalkylmässiga tomtpriset baserat på tomtens huvudsakliga användningsändamål.
Arrendetiden är cirka 60 år, dvs. till 31.12.2085.
Till slut
Enligt 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.
Stadsfullmäktige har fattat beslut om allmänna arrendeprinciper för bostadstomter och tomter som betjänar boendet 2.2.2022 (§ 22). Enligt beslutet ska de nya principerna och den nya verksamhetsmodellen tas i bruk med en övergångsperiod för att bevara förutsägbarheten i stadens tomtöverlåtelseverksamhet. Stadsstyrelsen fattar senare ett beslut om övergångstiderna i sitt verkställighetsbeslut, efter att stadsmiljönämnden har godkänt tillämpningsanvisningarna. Det är ändamålsenligt att övergångstiderna tillåter att tomter vars arrendegrunder man har fastställt enligt gammal praxis också överlåts enligt gammal praxis. Den nya praxisen och de nya principerna kommer i regel endast att gälla tomter vars utarrenderingsprocess ännu inte har nått prissättningsfasen när de allmänna principerna tas i bruk.
Tillämpningsanvisningarna ska presenteras för stadsmiljönämnden i mars 2022. Efter det ska övergångsbestämmelserna om tillämpningen av fastställda principer presenteras för stadsstyrelsen. Avsikten är att tillämpa den nya praxisen och de nya principerna på de tomter vars utarrenderingsprocess ännu inte har nått prissättningsfasen, och övergångsbestämmelsernas närmare innehåll är fortfarande öppet. Därför ska förslagen till arrendeprinciper för åtminstone de projekt där byggandet inleds under 2022 föreläggas stadsfullmäktige. På grund av övergångsbestämmelserna tillämpas stadsfullmäktiges beslut 1.10.1980 (ärende nr 18) på avkastningskravet i dessa förslag.
Kaupunginhallitus 04.04.2022 § 244
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251
Kaupunkiympäristölautakunta 08.03.2022 § 148
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle:
- että Helsingin Toukolassa sijaitsevien Damaskuksentie 4:n asemakaavan muutosehdotukseen nro 12733 sisältyvien asuinkerrostalotonttien (AK) 23905/8 ja 10 tai niistä muodostettavien tonttien vuokrausperiaatteet vahvistetaan 31.12.2085 saakka liitteestä 1 ilmenevin periaattein.
Esittelijä
Lisätiedot
Tiina Aitta, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 73889
Detta beslut publicerades 22.04.2022
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Sörnäsgatan 1 |
00580 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251