Vahingonkorvaus, autovaurio, 20.2.2022, Ripusuontie 1
Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio
Päätös
Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakija on 21.2.2022 esittänyt kaupungille 321,00 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo jäi jumiin polanteeseen 20.2.2022 klo 19.00 - 21.00 osoitteessa Ripusuonpolku 1. Polanne tarkoittaa tamppautuneesta lumesta ja jäästä syntyviä uria ajoväylällä. Vaatimuksen mukaan auto pääsi irti polanteesta vasta kun paikalle saatiin hinauspalvelu.
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.
Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on vähäliikenteinen tonttikatu ja se kuuluu hoitoluokkaan III.
III-luokan ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Toimenpidekynnys polanteiden poistoon III-luokan ajoradoilla ylittyy kun polanne on enimmäispaksuudeltaan 100 mm ja enimmäisurasyvyydeltään 40 mm. Toimenpidekynnyksen ylittämisen jälkeen toimenpide on suoritettava 6 arkivuorokaudessa.
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on ennen vahinkoa hiekoitettu viimeksi 11.2.2022 klo 14. Selvityksen mukaan vahinkoaluetta on tarkkailtu polanteiden osalta huoltotyön ohiajossa 15.2. klo 14.45 ja tiestötarkastuksessa 17.2. klo 17.05. Alueella on näiden käyntien jälkeen käynnistetty polanteiden poisto, joka on oli meneillään vahinkoaikana. Alueen väylät oli asetettu tärkeysjärjestykseen niiden kunnon mukaan ja selvityksen mukaan vahinkopaikka ei ollut niin huonossa kunnossa, että sinne olisi pitänyt keskittää polanteidenpoistokalustoa ensimmäisenä. Selvityksen mukaan kyseisellä ajoväylällä mitattiin polanteiden paksuudeksi noin 5-7 cm ja syvyydeksi 3-5 cm.
Ilmatieteenlaitoksen Kumpulan säänmittausaseman mukaan ilman lämpötila on vaihdellut vahinko edeltävinä päivänä 0 °C molemmin puolin. Vahinkoa edeltävänä päivänä 20.2. lämpötila oli kylmimmillään -3,4 °C ja lämpimillään 1,1 °C. Vahinkopäivänä ilman lämpötila pysyi lähes koko päivän pakkasella, nousten vasta illalla 0 °C. Kylmimmillään ilman lämpötila oli -1,4 °C. Vahinkohetkellä lämpötila oli vahinkotilanteessa alkaessa - 0,2 °C ja lopussa 0 °C. Vahinkopäivänä alkoi iltapäivällä satamaan lunta. Lunta satoi runsaasta ja lumen syvyys kasvoi klo 19.00 mennessä 14 cm. Kaiken kaikkiaan lumensyvyys kasvoi kokonaisuudessaan vahinkopäivänä 29 cm. Lumensyvyys oli vahinkohetkellä 54 cm. Helmikuun 2022 aikana satoi poikkeuksellisen paljon ja lämpötilan jatkuva sahaaminen 0 °C molemmin puolin. Nämä sää- ja keliolosuhteet tekivät katujen kunnossapidosta erityisen haastavaa
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista. Vahinko on tapahtunut erittäin runsaan lumisateen aikana, joka on lisännyt vahingon mahdollisuutta. Vahinko aikana alueella on ollut käynnissä polanteiden poisto. Vahinkoajarata oli katsottu alittavan polanteiden poistamiseen määritellyt toimenpidesyvyydet, joten vahinkoajorata oli tarkoitus huoltaa alueella viimeisten joukossa. Ajoradalla on tästä huolimatta voinut olla paikoittain polannetta varsinkin vahinkopäivänä sataneen lumen takia.
Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja vahinkoaikana meneillään olleiden kunnossapidon toimenpiteiden huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.
Sovelletut oikeusohjeet
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §
Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53
Detta beslut publicerades 31.05.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jenni Hunnakko, valmistelija, puhelin: 09 310 52182