Sähköisen sisäisen ilmoituskanavan käyttöönotto

HEL 2022-003014
Ärendet har nyare handläggningar
§ 56

Sähköisen sisäisen ilmoituskanavan käyttöönotto

Kanslichef

Päätös

a) Järjestelmän käyttöönotto ja tilaaminen

Kansliapäällikkö päätti, viitaten Euroopan unionin oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelua koskevaan direktiiviin (2019/1937/EU), että Helsingin kaupunki ottaa käyttöön sähköisen sisäisen ilmoituskanavan.

Samalla kansliapäällikkö päätti, että kaupunginkanslia tilaa Granite Partners Oy:ltä Whistleblow-tuotteen hintaan 13 305 euroa, minimisopimusaika 12kk ja tarvittaessa erikseen sovittavat lisätyöt hintaan 155 €/h tai 1050 €/pv. Hankinnan ennakoitu arvo neljältä vuodelta on arvonlisäverottomana 49 545 euroa. Hintoihin lisätään arvonlisävero. Kustannusten arvonlisäveroton osuus maksetaan talousarvion kohdalta 8 05 01 01, kanslian investoinnit. Samalla kansliapäällikkö päätti oikeuttaa hankintajohtajan allekirjoittamaan sopimuksen.

b) Ohjausryhmä

Kansliapäällikkö päätti, että sisäisen ilmoituskanavan käyttöönottoa koskeva työryhmä jatkaa tehtäväänsä sisäisen ilmoituskanavan käyttöönottamisen ohjausryhmänä. Kokoonpano on seuraava: Päivi Kuusjärvi, Mira Koponen, Taina Nurmela, Juha Kesänen, Karoliina Berlin ja Pia Linja. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii Päivi Kuusjärvi. Ryhmän jäsenet on nimetty heidän asemansa ja asiantuntemuksensa perusteella.

Päätöksen perustelut

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1937 unionin oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta annettiin 23. päivänä lokakuuta 2019. Oikeusministeriö asetti helmikuussa 2020 työryhmän, jonka tehtävänä oli valmistella ehdotukset Euroopan unionin oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelua koskevan direktiivin kansallista täytäntöönpanoa varten. Työryhmä valmisteli toimeksiantonsa mukaisesti luonnoksen hallituksen esitykseksi direktiivin täytäntöön panemiseksi (VN/2434/2018), (HE luonnos 2106/2021).

Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön Euroopan unionin oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelua koskeva direktiivi. Laissa säädetään velvollisuudesta ottaa käyttöön sisäinen ilmoituskanava ja tähän liittyvistä menettelyistä ja vastuista, ulkoisista ilmoituskanavista sekä ilmoitusten johdosta edellytettävistä jatkotoimista.

Velvollisuus sisäisen ilmoituskanavan käyttöönottoon

Sisäinen ilmoituskanava on direktiivin mukaan otettava käyttöön sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Julkisella sektorilla 8 artiklan mukainen velvollisuus ottaa käyttöön sisäiset ilmoituskanavat ja -menettelyt koskevat valtionhallintoa, alue- ja maakuntahallintoa, kuntia ja muita julkisoikeudellisia oikeushenkilöitä. Tästä velvoitteesta voidaan vapauttaa alle 10 000 asukkaan tai alle 50 työntekijän kunnat tai muut julkisen sektorin oikeushenkilöt, mukaan lukien kaikki tällaisten oikeushenkilöiden omistuksessa tai määräysvallassa olevat oikeushenkilöt.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan maaliskuussa 2022.

Ilmoituskanavan hankinta

Hankinta on Helsingin kaupungin pilvipalvelustrategian mukainen SaaS-palvelu ja täyttää kansliapäällikön päätöksen 25.1.2022 § 23 vaatimukset tiedon sijainnista ja tiedon siirron edellytyksistä, sillä henkilötietoja käsitellään Suomessa, kaikki tiedot on suojattu niin, että ne eivät oikeudettomasti tule sivullisen tietoon, turvallisuusluokiteltavia asiakirjoja käsitellään viranomaisohjeiden mukaisesti, kasautumisvaikutusta ei synny kun kysymys ei ole laajamittaisesta käsittelykanavasta ja varautumisvelvollisuutta voidaan noudattaa, sillä tiedot sijaitsevat Suomessa. Asiassa on tehty tietosuojan vaikutustenarviointi, riskikartoitus ja tietosuojavaltuutetun toimiston ennakkokuuleminen. Lisäksi käsittelijän kanssa on laadittu tietosuoja- ja salassapitoliite.

Helsingin kaupunki on asettanut työryhmän selvittämään palvelun tarpeellisuutta ja käyttöönottoa. Työryhmä on antanut selvityksensä ja ilmoitusten vastaanottopalvelun käyttöönottoa on selvitetty sisäisin kyselyin sekä markkinakartoituksella. Tietosuojavaltuutetulta on pyydetty ennakkokuulemista asiassa ja kanta on myönteinen käyttöönotolle.

Kaupunginkanslia tilaa liitteenä olevan Granite Partners Oy:n räätälöitävän Whistleblow-tuotteen sisältäen selainpohjaisen ilmoituskanavan ja asianhallintajärjestelmän sekä näihin liittyvän kehitystyön. Hankinnan ennakoitu arvo neljältä vuodelta on arvonlisäverottomana 49 545 euroa. Hankinta toteutetaan pienhankintana ilman kilpailutusta, koska kilpailutuksen kustannukset ylittäisivät kilpailutuksesta saatavan hyödyn. Markkinoilla olevia ratkaisuja ja niiden hintoja on kartoitettu tuottamalla markkinaselvitys ja nyt hankittava palvelu on osoittautunut laadultaan hyväksi ja hinnaltaan edulliseksi.

Edellä mainittujen kustannusten arvonlisäveroton osuus maksetaan talousarvion kohdalta 8 05 01 01, kanslian investoinnit. Lisäksi kansliapäällikkö päätti oikeuttaa hankintajohtajan allekirjoittamaan sopimuksen.

Tarvittaessa ostopalveluna voidaan hankkia tutkintaa, mikäli resursointitarve myöhemmin vaatii. Tästä kuitenkin päätetään erikseen.

Käyttöönottamisen ja toimintojen ohjausryhmä

Sisäistä ilmoituskanavaa koskeva ns. vihjelinjatyöryhmä jatkaa tehtäväänsä sisäisen ilmoituskanavan käyttöönottamisen ohjausryhmänä. Ohjausryhmän tehtävänä on koordinoida ilmoituskanavaan liittyviä toimintoja mm. käsittelijöitä, sopimusasioita ja prosesseja. Ohjausryhmä raportoi toiminnastaan kansliapäällikölle vuosittain. Ohjausryhmä on perustettu toistaiseksi vastaamaan sisäisen ilmoituskanavan toiminnoista.

Ohjausryhmän alaisuudessa työskentelee ilmoitustenkäsittelyryhmä, joiden tehtävänä on vastaanottaa, käsitellä ja ohjata edelleen annetut ilmoitukset kaupunkiorganisaatiossa. Käsittelyryhmä muodostetaan sisäisen tarkastuksen ja oikeuspalveluiden yhteyteen.

Ohjausryhmän jäseniksi valitaan Päivi Kuusjärvi, Mira Koponen, Taina Nurmela, Juha Kesänen, Karoliina Berlin, Pia Linja. Ohjausryhmää voidaan tarvittaessa täydentää kutsumalla asiantuntijoita.

Detta beslut publicerades 03.03.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 56 § (kohta a).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 56 § (kohta b).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Päivi Kuusjärvi, johtava kaupunginasiamies, puhelin: 09 310 36556

paivi.kuusjarvi@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö

Bilagor

1. Granite sopimus
2. Liite 1: Työkalut ja hinnat
3. Liite 2: Tarjous
4. Liite 3: JIT 2015 – Erityisehtoja tietoverkon välityksellä toimitettavista palveluista
5. Liite 4: JIT 2015 – Yleiset ehdot
6. Liite 5: Tietosuoja- ja salassapitoliite
7. Liite 6: Henkilötietojen käsittelykuvaus
8. Liite 7: Henkilötietojen alikäsittelijät

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.