Hankinta, liikunta- ja urheiluvälineet, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2022-003163
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 140 §

Liikunta- ja urheiluvälineiden hankinta ajalle 1.8.2022 - 30.9.2025

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että liikunta- ja urheiluvälineet hankitaan sopimuskaudella 1.8.2022 - 30.9.2025 seuraavilta yrityksiltä:

Kohderyhmä 1: Bizfin Consulting Oy
Kohderyhmä 2: Kerko Group Oy
Kohderyhmä 3: Kerko Group Oy
Kohderyhmä 4: Bizfin Consulting Oy
Kohderyhmä 5: Bizfin Consulting Oy.

Hankintaan sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden optioon, jonka käytöstä päättää tilaaja. Hankinnan arvonlisäveroton arvioitu kokonaisarvo on noin 800 000 euroa sisältäen optiokauden.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valtuuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavat hankintasopimukset ja tekemään päätöksen optiokauden käyttöönotosta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinta perustuu hankintapalveluiden tekemään tarjouspyyntöön HEL2022-003163 Liikunta- ja urheiluvälineiden hankinta. Kyseessä on EU-kynnysarvot ylittävä hankinta ja kilpailutus tehtiin käyttäen avointa menettelyä. Tarjouspyyntö julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa, TED-tietokannassa ja Tarjouspalvelu.fi -palvelussa 29.3.2022.

Tarjouspyyntö laadittiin yhteistyössä pedagogisen asiantuntijan sekä peruskoulun liikunnanopettajan kanssa.

Tarjottavien tuotteiden tuli olla yleisesti kouluissa käytettäviä ja laadultaan ja ominaisuuksiltaan peruskoulu- ja lukiokäyttöön sopivia (esim. urheilulukio tai koulun urheilupainotteisuus). Lisäksi tarvikkeiden ja välineiden tulee olla turvallisia, huollettavia, kunnostettavia ja niihin tulee saada varaosia vähintään kolmen (3) vuoden ajan. Hankinnassa olennaisin ympäristönäkökulma oli välineiden kestävyys ja huollettavuus ja niiden myötä käyttöiän pidentäminen.

Tarjouspyyntö oli jaettu viiteen (5) eri kohderyhmään: 1. Palloilulajit, 2. Yleisurheilu ja suunnistus, 3. Voimisteluvälineet ja tarvikkeet, 4. Talviurheilu ja 5. Muut tarvikkeet. Tarjouksen sai antaa yhteen, useampaan tai kaikkiin kohderyhmiin, mutta kuitenkin siten, että tarjouspyynnössä esitetyt kohderyhmät tuli tarjota kokonaisina.

Kilpailutuksen tarjousten viimeinen jättöaika oli 4.5.2021 klo 12.00. Määräaikaan mennessä tarjouksia saapui neljältä (4) eri yritykseltä seuraavasti:

Kohderyhmä 1: Bizfin Consulting Oy Fun Raise, Kerko Group Oy, Lekolar-Printel Oy
Kohderyhmä 2: Kerko Group Oy, Lekolar-Printel Oy, Tevella Oy
Kohderyhmä 3: Kerko Group Oy, Lekolar-Printel Oy
Kohderyhmä 4: Bizfin Consulting Oy Fun Raise, Kerko Group Oy, Lekolar-Printel Oy
Kohderyhmä 5: Bizfin Consulting Oy Fun Raise, Kerko Group Oy, Lekolar-Printel Oy, Tevella Oy.

Tarjouspyynnössä oli edellytetty, että tarjoajalla tulee olla laadunvarmistus- ja ympäristöjärjestelmä, josta ilmenee mm. reklamaatiot ja niiden käsittely, tuotevaihdokset, palautusten hoitaminen ja niihin liittyvien hyvitysten käsittely. Tarjoukseen on tullut liittää selvitys tarjoajan laadunvarmistus- ja ympäristöjärjestelmästä, jotka voivat olla kuvauksia tai viittaukset sertifioituihin ISO 9000 ja ISO 14001:n tai vastaaviin.

Tarjouspyynnössä kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit, oli määritelty tuotteille vähimmäisvaatimukset. Jotta kilpailua ei olisi rajoitettu liian tiukoilla vaatimuksilla, hyväksyttiin tuotteiden pienet poikkeamat vaatimuksista sellaisten tuotteiden kohdalla, missä vähimmäisvaatimuksena oli mittojen ennalta määritelty vaihteluväli. Lisäksi tulleisiin lisätietokysymyksiin annettiin vastaukset, joissa joidenkin tuotteiden pieniä poikkeamia sallittiin.

Soveltuvuusvaatimusten ja tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoajien antamien selvitysten perusteella tarjoajat täyttivät tarjoajalle tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tarjoukset olivat tarjouspyynnönmukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena oli halvin hinta. Vertailuperusteena käytettiin ainoastaan halvinta hintaa, koska laatu on otettu huomioon tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa. Vertailu tehtiin kohderyhmittäin.

Tarjousten vertailuhinta muodostui hankinnan kohteen kriteereissä ilmoitettujen tietojen pohjalta seuraavasti: Tuotteiden suositushinnat laskettiin tuoteryhmittäin yhteen ja summasta vähennettiin tarjoajan antama alennus. Lopuksi tuoteryhmien alennetut hinnat laskettiin yhteen, mistä saatiin kohderyhmien (1-5) kokonaisvertailuhinnat. Hinnaltaan edullisin tarjous sai maksimipisteiden (100 pistettä) verran vertailupisteitä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan siten, että edullisimman tarjouksen tarjoushinta (X) jaetaan kyseisen tarjouksen tarjoushinnalla (Y) ja kerrotaan maksimipisteillä (X/Y*100).

Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset kohderyhmittäin ovat:
Kohderyhmä 1: Bizfin Consulting Oy, arvonlisäveroton vertailuhinta 1176,66 euroa
Kohderyhmä 2: Kerko Group Oy, arvonlisätön vertailuhinta 642,67 euroa
Kohderyhmä 3: Kerko Group Oy, arvonlisäveroton vertailuhinta 14 465,56 euroa
Kohderyhmä 4: Bizfin Consulting Oy, arvonlisäveroton vertailuhinta 1355,63 euroa
Kohderyhmä 5: Bizfin Consulting Oy, arvonlisäveroton vertailuhinta 553,63 euroa.

Sopimus

Hintavertailu on esitetty myös liitteessä 1, vertailutaulukko. Sopimuskausi on 1.8.2022 - 30.9.2025. Hankintaan sisältyy yhden (1) vuoden optio, jonka käytöstä päättää tilaaja. Tilaukset tullaan tekemään sopimuskaudella tarpeen mukaan. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamäärään ja tilausmäärät voivat vaihdella vuosittain.

Hankinnan arvonlisäveroton arvioitu kokonaisarvo on noin 800 000 euroa sisältäen optiokauden. Kokonaisarvo on arvioitu edellisten vuosien aikana tehtyjen hankintojen arvosta.
Hankintasopimukset tulevat voimaan molempien osapuolten allekirjoituksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen (HEL 2021-013274, 14.12.2021 § 394) mukaan lautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euron ylittävät hankinnat toimialalla.

Stäng

Detta beslut publicerades 23.06.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Mer information fås av

Nantte-Niklas Luoma, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21580

nantte-niklas.luoma@hel.fi

Riikka Uoti, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 36778

riikka.uoti@hel.fi

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi