Avustuksen myöntäminen, työllisyyden järjestöavustukset vuodelle 2022
Työllisyydenhoidon järjestöavustukset vuodelle 2022
Päätös
Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti avustamiseen varatun määrärahan jakamisesta liitteen 1 mukaisesti.
Edelleen maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti, että avustukset myönnetään ehdolla, että
Avustukset maksetaan talousarviokohdasta työllisyys 14001, sisäinen tilaus 1817100004 työllisyysavustukset.
Päätöksen perustelut
Haettavana olleet avustukset
Työllisyydenhoidon järjestöavustukset vuodelle 2022 julistettiin haettavaksi seuraavasti:
Työllisyysavustusta myönnetään yhdistyksille ja säätiöille, joiden toiminta edistää työttömien helsinkiläisten työllistymismahdollisuuksia.
Avustusta myönnetään seuraaviin tarkoituksiin:
Kuulutus haettavana olevasta työllisyysavustuksesta julkaistiin osana kaupungin avustusten yhteiskuulutusta 2.12.2021 Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa. Hakemukset tuli jättää kaupungin sähköiseen asiointipalveluun 31.12.2021 mennessä. Hakuohje hakemuksen laatimisen tueksi oli saatavilla sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen jätti 26 hakijaa.
Nykyiset myöntämisperusteet ovat olleet voimassa vuodelle 2017 kohdistuvasta avustushausta lähtien. Avustuksen myöntämisen taloudellisena tavoitteena on työmarkkinatuen kustannuksiin vaikuttaminen. Strategian mukaisesti kaupungin työllisyydenhoidon painopisteitä ovat nuoret, pitkään työttömänä olleet sekä maahanmuuttajat. Avustuksella ei tueta sellaista työllistymistä edistävää toimintaa, johon myönnetään muuta suoraa kaupungin tukea.
Kansliapäällikkö on 26.4.2021 § 101 päättänyt siirtää toimivallan kaupunginkanslian elinkeino-osaston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisessa elinkeino-osaston maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtajalle.
Hakemusten käsittely
Avustushakemusten käsittelyssä on noudatettu kaupungin avustusten yleisohjeita sekä työllisyysavustuksen myöntämiselle asetettuja lisäehtoja.
Ensisijaisesti on arvioitu hakijan mahdollisuuksia ja edellytyksiä tarjota työkokeilupaikkoja helsinkiläisille työttömille. Lisäksi on arvioitu toiminnan aikana tapahtuvaa tavoitteellista poluttamista avoimille työmarkkinoille tai koulutukseen, hakijan tarjoamia koulutuksia ja ryhmätoimintaa sekä hakijan kokonaisuudessaan toteuttamaa helsinkiläisten työttömien työllistymistä edistävää toimintaa ja sen laatua. Laadullisten edellytysten sekä toimintakyvyn arvioinnin tarkastelussa on kiinnitetty huomiota mm. hakijan rooliin, aktiivisuuteen ja näkyvyyteen työllisyydenhoidon toimintakentällä sekä taloudellisen ja hallinnollisen toiminnan asianmukaisuuteen ja läpinäkyvyyteen. Valmistelussa on lisäksi kiinnitetty huomiota hakijan taloudellisiin toimintaedellytyksiin sekä siihen, että tuettava toiminta edistää kaupungin työllisyydenhoidon tavoitteiden toteutumista.
Aikaisemmin avustusta saaneiden hakijoiden osalta arviointiin on vaikuttanut edellisten vuosien avustusten käyttö. Kaikki aikaisemmin työllisyysavustusta saaneet ja vuodelle 2022 hakemuksensa jättäneet ovat antaneet hyväksyttävän selvityksen edellisen avustuksen käytöstä.
Valtiontukisääntelyn soveltuminen
Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan jäsenvaltion myöntämä tai valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.
Vuodelle 2022 myönnettävien työllisyydenhoidon järjestöavustusten päätösvalmistelussa on arvioitu, soveltuuko SEUT 107(1) artiklan mukainen valtiontukisääntely kyseisiin toimenpiteisiin. Valtiontukiarviointi on tehty kunkin avustushakemuksen osalta erikseen.
Avustusta hakeneiden yhdistysten toiminta on yleisesti hyödyllistä. Hakijoiden toiminnalla on sosiaalinen tarkoitus, joka ei ole luonteeltaan taloudellinen. Näin ollen valtiontukisäännöt eivät tule sovellettavaksi (komission tiedonanto EUVL [2016] C 262/01, kohta 6). Ainoastaan Valo-Valmennusyhdistys ry harjoittaa hakijoista osittain taloudellista toimintaa. Yhdistyksen taloudellinen toiminta perustuu paikalliseen nuoristyöhön yhteistyössä kaupunkien kanssa sekä työpajatoimintaan pitkäaikaistyöttömille. Yhdistyksen toiminta suuntautuu erityisen haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten tukemiseen kohti itsenäistä asumista, koulutusta ja työelämää. Asiakkaita ei tule muista jäsenvaltioista eikä yhdistys harjoita palveluiden myyntiä kuin kohderyhmän osalta omilla toimintapaikkakunnillaan Suomessa. Valo-Valmennusyhdistys ry:n ei harjoita sellaista taloudellista toimintaa, jolla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (komission tiedonanto EUVL [2016] C 262/01, kohta 196).
Avustusten myöntäminen hakijoille ei sisällä SEUT 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea.
Ennakkotieto vuoden 2023 avustusten hakemisesta
Ennakkotietona vuoden 2023 avustusten hakemisesta ilmoitetaan, että työllisyysavustus vuodelle 2023 on haettavana 21.11.-16.12.2022 ja hakuaika päättyy 16.12.2022 klo 16.00, ellei toisin ilmoiteta. Hakijoita pyydetään huomioimaan muuttunut hakuaika.
Detta beslut publicerades 01.04.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Sari Rasanen, asiantuntija, puhelin: 09 310 43978