Hankinta, puitejärjestely, rakennesuunnittelupalvelut 2022-2024 (2024-2026), kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-003549
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 78 §

Rakennesuunnittelupalveluja koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2022 - 2024 (optiokausi 1 + 1 vuotta)

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään rakennesuunnittelupalveluja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa:

Osa-alue 1, Peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut:

1. Ramboll Finland Oy

2. AFRY Finland Oy

3. Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, L2 Paloturvallisuus Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Green Building Partners Oy)

4. Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)

5. Ryhmittymä Sweco (Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Talotekniikka Oy, Sweco Infra and Rail Oy, Sweco Asiantuntijapalvelut Oy ja FMC Laskentapalvelut Oy)

6. WSP Finland Oy

7. Sitowise Oy

Osa-alue 2, Uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut

1. Ramboll Finland Oy

2. Projekt Kuubis OÜ

3. Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, L2 Paloturvallisuus Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Green Building Partners Oy)

4. Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)

5. AFRY Finland Oy

6. WSP Finland Oy

7. Sitowise Oy

Osa-alue 3, Asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut

1. Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)

2. Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, L2 Paloturvallisuus Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Green Building Partners Oy)

3. Sitowise Oy

4. Ramboll Finland Oy

5. Raksystems Insinööritoimisto Oy

Osa-alue 4, Asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden rakennesuun-nittelupalvelut:

1. Projekt Kuubis OÜ

2. Ramboll Finland Oy

3. Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, L2 Paloturvallisuus Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Green Building Partners Oy)

4. Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)

5. Sitowise Oy

6. Ryhmittymä Sweco (Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Talotekniikka Oy, Sweco Infra and Rail Oy, Sweco Asiantuntijapalvelut Oy ja FMC Laskentapalvelut Oy)

7. Teknokolmio Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Ryhmittymä Swecon osa-aluetta 3 koskevasta tarjouskilpailusta, koska se ei täyttänyt tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Vahanen Suunnittelupalvelut Oy:n tarjouskilpailusta, koska se ei täyttänyt tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristön toimialan osalta arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 44 000 000 euroa jakautuen osa-alueiden kesken seuraavasti:

Osa-alue 1: 16 000 000 euroa

Osa-alue 2: 16 000 000 euroa

Osa-alue 3: 4 000 000 euroa

Osa-alue 4: 8 000 000 euroa

Tarjouspyynnössä hankintarenkaan hankinnan ennakoiduksi arvoksi oli ilmoitettu 45 150 000 euroa (alv 0 %). Hankinnan ennakoituun arvoon oli laskettu hankinnassa mukana olevien Helsingin kaupungin kulttuuri ja vapaa-ajan toimialan sekä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran sopimuskauden hankintojen ennakoidut arvot. Edellä mainitut hankintayksiköt tekevät hankinnasta hankintayksikkökohtaiset hankintapäätökset.

Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu, mutta kuitenkin aikaisintaan 1.9.2022. Sopimukset päättyvät 31.8.2024. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella yhden vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvan optiokauden.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota valituille konsulteille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet sekä hankintayksikkö on tarkistanut kaikkien valittujen toimittajien soveltuvuusvaatimukset.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan rakennesuunnittelutehtäviä sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu 4 osa-alueeseen seuraavasti:

- Osa-alue 1, Peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut

- Osa-alue 2, Uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut

- Osa-alue 3, Asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden rakenne-suunnittelupalvelut

- Osa-alue 4, Asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden rakenne-suunnittelupalvelut

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.

Puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan 5 - 7 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 3.5.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-003549. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 5.5.2022 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 3.6.2022 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät 14 tarjoajaa (suluissa osa-alue / osa-alueet, joita tarjous koski):

- AFRY Finland Oy (1 ja 2)

- Ryhmittymä A-Asenne (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, A-Insinöörit Civil Oy ja Palotekninen insinööritoimisto Markku Kauriala Oy) (1, 2, 3 ja 4)

- Expecon Oy (1)

- Ryhmittymä IdeaStructura (Ideastructura Oy, Areite Oy, L2 Palo-turvallisuus Oy, Insinööritoimisto Pohjatekniikka Oy, Green Building Partners Oy) (1, 2, 3 ja 4)

- Insinööritoimisto Jonecon Oy (4)

- Insinööritoimisto Pontek Oy (1 ja 2)

- Projekt Kuubis OÜ (2 ja 4)

- Raksystems Insinööritoimisto Oy (3 ja 4)

- Ramboll Finland Oy (1, 2, 3 ja 4)

- Sitowise Oy (1, 2, 3 ja 4)

- Ryhmittymä Sweco (Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Talotekniikka Oy, Sweco Infra and Rail Oy, Sweco Asiantuntijapalvelut Oy ja FMC Laskentapalvelut Oy) (1, 2, 3 ja 4)

- Teknokolmio Oy (4)

- Vahanen Suunnittelupalvelut Oy (1, 2, 3 ja 4)

- WSP Finland Oy (1 ja 2)

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset:

1. Liikevaihtovaatimus

2. Vastuuvakuutusvaatimus

3. Taloudellista ja rahoituksellista koskeva vaatimus (Rating luokka)

4. Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskeva vaatimus (Referenssit ja vastuullisten suunnittelijoiden koulutus ja kokemus)

Hankintayksikkö tarkisti tarjoajille asetetut vaatimukset (1, 2 ja 3) Vas-tuugroup.fi -palvelusta sekä Suomen Asiakastieto Oy:n palvelusta sellaisten tarjoajien osalta, joiden tiedot olivat ko. palveluista saatavilla.

Hankintayksikkö tulee pyytämään valituiksi esitetyiltä tarjoajilta, joiden tiedot eivät edellä mainituista palveluista ollut saatavilla, tarvittavat todistukset soveltuvuusvaatimusten täyttämisen osoittamiseksi.

Teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset pyydettiin toimittamaan tarjouslomakkeella.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Ryhmittymä Sweco ei täytä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia osa-alueen 3 osalta, koska se ei ollut tarjouksessa ilmoittanut vaadittuja tietoja teknisestä ja ammatillisesta pätevyydestä.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Vahanen Suunnittelupalvelut Oy ei täytä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, koska se ei ollut toimittanut voimavara-alihankkijoiksi ilmoitettujen yritysten ESPD-lomakkeita osoituksena soveltuvuusvaatimusten täyttymisestä.

Kaikki muut tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti jokaisessa osa-alueessa kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

- hinta, painoarvo 50 %

- laatu, painoarvo 50 %

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista osa-aluekohtaisista vertailu- ja laatuarviointitaulukoista.

Tarjouksen vertailupisteet osa-alueittain muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Tarjouspyynnön mukaisesti jokaiseen osa-alueeseen valitaan 5 – 7 eniten vertailupisteitä saanutta toimittajaa, jollei soveltuvuusvaatimukset täyttäviä tarjoajia tai hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain siten kuin kohdasta päätös ja hankintapäätöksen liitteinä olevissa vertailutaulukoista käy ilmi.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Tilaukset tehdään sopimuskaudella noudattaen tarjouspyynnön mukaista prosenttijakaumaa osa-alueittain.

Prosenttijakauma mukailee tarjoajien tarjousten paremmuusjärjestystä tässä puitejärjestelyn perustamista koskevassa tarjouskilpailussa. Tarjoajakohtainen prosenttiosuus määräytyy tarjoajan saamien vertailupisteiden mukaisesti seuraavan kaavan mukaisesti: Tarjoajan saamat vertailupisteet / kaikkien puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien vertailupisteiden summa.

Tarjousten perusteella muodostunut prosenttijakauma osa-alueittain on esitetty päätöksen liitteissä osa-alueiden vertailutaulukot.

Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja. Lähtökohtana kuitenkin on, että kaikilta puitejärjestelyyn valitulta toimittajalta tilataan toimeksiantoja. Toimeksiannot pyritään jakamaan mahdollisimman tarkasti edellä kuvatun prosenttijakauman mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Stäng

Detta beslut publicerades 04.07.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Kari Pudas

Mer information fås av

Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 43867

kalevi.hinkkanen@hel.fi

Bilagor

1. Vertailutaulukko osa-alue 1
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Laatuvertailu osa-alue 1
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Vertailutaulukko osa-alue 2
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Laatuvertailu osa-alue 2
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Vertailutaulukko osa-alue 3
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Laatuvertailu osa-alue 3
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Vertailutaulukko osa-alue 4
Bilagan publiceras inte på internet.
8. Laatuvertailu osa-alue 4
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.