Hankinta, työnohjauspalvelut, kaupunginkanslia

HEL 2022-004003
Ärendet har nyare handläggningar
§ 174

Työnohjauspalveluiden hankinta kaupunginkanslian käyttöön

Kanslichef

Päätös

Vs. kansliapäällikkö päätti hyväksyä kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana seuraavat tarjoukset edullisuusjärjestyksessä:

Osa-alue 1: Esihenkilöiden ja johdon työnohjaus

1. Tmi Bodil Mickels
2. Apokon
3. Andante Consulting Oy  
4. Markku Tilli  
5. Tmi Satu Vilkki

Osa-alue 2: Asiantuntijoiden työnohjaus

1. Koulutus ja Konsultointi K Thurman  
2. MerDeco  
3. Oy Dialogues Design Ltd
4. Apokon  
5. Tmi Bodil Mickels

Osa-alue 3: Psykologien työnohjaus

1. Luotain Consulting Oy  
2. Marvel Yrityspalvelut Oy
3. SKCCC Oy / Sampo Kettunen Consulting, Coaching & Counseling

Lisäksi hankintaan kuuluu kaksi (2) yhden (1) vuoden optiota, joiden käyttöönotosta hankintayksikkö päättää kummastakin erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden ja vastaavasti ensimmäisen optiokauden päättymistä.

Vs. kansliapäällikkö päätti oikeuttaa elinkeinojohtajan allekirjoittamaan palveluntuottajan kanssa tehtävän sopimuksen ja päättämään myöhemmin option käyttöönotosta.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Vs. kansliapäällikkö päätti sulkea Osuuskunta Lilith:n (Henna Hakkarainen, 1083883-5) tarjouskilpailusta Osuuskunta Lilith:n (Henna Hakkarainen) puutteellisten soveltuvuusvaatimusten johdosta.

Lisäksi vs. kansliapäällikkö päätti sulkea Osuuskunta Lilith:n (1083883-5, Työnohjaus Suvikas) esihenkilöiden ja johdon työnohjauksen osatarjouksen tarjouskilpailusta puutteellisten soveltuvuusvaatimusten johdosta.

Vs. kansliapäällikkö päätti sulkea Terapiatalo Noste Oy:n (2878916-2) tarjouskilpailusta puutteellisten soveltuvuusvaatimuksista toimitettujen selvitysten johdosta.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 300 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 30.5.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön H011-22 / HEL 2022-004003. Työnohjauspalveluiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 30.5.2022 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 28.6.2022. Määräaikaan mennessä saapui 30 tarjousta: Ahaa Vision Oy, Andante Consulting Oy, Apokon, Aretai Oy (Olli-Pekka Ahtiainen), Aretai Oy (Katriina Lehti), CommuniArt Oy, Coronaria Tietotaito Oy, Koulutus ja Konsultointi K Thurman, Luotain Consulting Oy, Markku Tilli, Marvel Yrityspalvelut Oy, MASTERMENTOR, MerDeco, Muutosavux TyKoVa Oy, Olivia perhehoito- ja koulutuspalvelut Oy, Onnistuvalmennus Oy, Osuuskunta Lilith (Henna Hakkarainen), Oy Dialogues Ltd, Reflektio Terapia Agneta OyAb, SKCCC Sampo Kettunen Consulting Coaching Counselling, Terapiatalo Noste Oy, Tmi Bodil Mickels, Tmi Kaija Kurkela, Tmi Satu Vilkki, Tmi Sopivasti toisin, Tmi Ulla Hautajärvi, Työ ja Elämä Oy, Osuuskunta Lilith (Työnohjaus Suvikas), Valmennuskeskus Voimavara ja WiseSteps Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa muut ehdot on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Osuuskunta Lilith (Henna Hakkarainen), Osuuskunta Lilith (Työnohjaus Suvikas) ja Terapiatalo Noste Oy eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Perustelumuistiossa on esitetty tarkemmat perustelut poissulkemiseen.

Muut tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Vertailuun edenneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Vertailu osoittaa, että hinnaltaan halvimman laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen ovat tehneet:

Osa-alue 1: Esihenkilöiden ja johdon työnohjaus

Tmi Bodil Mickels
Apokon  
Andante Consulting Oy  
Markku Tilli  
Tmi Satu Vilkki

Osa-alue 2: Asiantuntijoiden työnohjaus

Koulutus ja Konsultointi K Thurman  
MerDeco  
Oy Dialogues Design Ltd
Apokon  
Tmi Bodil Mickels

Osa-alue 3: Psykologien työnohjaus

Luotain Consulting Oy  
Marvel Yrityspalvelut Oy
SKCCC Oy / Sampo Kettunen Consulting, Coaching & Counseling

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Detta beslut publicerades 16.09.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Sirja-Maria Salo, hr-asiantuntija, puhelin: 09 310 32224

sirja-maria.salo@hel.fi

Ulla Juhanko, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36323

ulla.juhanko@hel.fi

Elisa Selki-Rocchi, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 36191

elisa.selki-rocchi@hel.fi

Beslutsfattare

Tuula Saxholm
vs.kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja